|
INSTYTUCJA MEDIALNA PRZEZ PRYZMAT PŁCI
GOBER G. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 50.00 Twoja cena 47,50 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Instytucja medialna przez
pryzmat płci
Wartość
materiału zebranego przez Gretę Gober wynika nie tylko z
konsekwentności i ukierunkowania badań, ale także z faktu, iż były one
prowadzone w instytucji medialnej, do której nie jest łatwo
przeniknąć. Jak się okazuje, fakt, że przedmiotem badania była polska
telewizja publiczna, wcale nie ułatwiał autorce tego zadania.
Zaprezentowane w książce analizy oraz obserwacje pokazują, iż struktura
tej instytucji pozostaje hermetyczna i hierarchiczna, bez względu na
przypisany jej status i funkcje, także te związane z realizacją
polityki równościowej.
prof.
Małgorzata Radkiewicz
Autorka
ukazuje kwestie męskiej hegemonii w instytucji medialnej w perspektywie
diachronicznej, posiłkując się rozmaitymi memuarami i dokumentami
sporządzonymi przez telewizyjnych bossów (nigdy nie miałem
wysokiego mniemania o zarządcach i władcach telewizyjnego świata, ale
czasem, przyznaję, podczas lektury ich wynurzeń włos się na głowie
jeżył), a przesuwając się po osi czasu, cytuje (niekiedy przejmujące)
głosy respondentów uwikłanych dziś w dziennikarstwo
telewizyjne. Ta panoramiczność spojrzenia pozwala wzajemnie oświetlać
się przeszłości i współczesności. A zarazem dowodzi, że
jeśli mowa o dziennikarskich rolach społecznych, tak wiele się nie
zmieniło.
prof.
Mariusz Czubaj
Greta Gober
– doktor nauk humanistycznych (w dyscyplinie
kulturoznawstwo). Feministka, badaczka mediów, matka. W
latach 2005–2009 była zawodowo związana z telewizją
publiczną. Od tamtej pory naukowo zajmuje się badaniem
mediów i działa na rzecz eliminacji dyskryminacji ze względu
na płeć w mediach. Jako stażystka w Departamencie Mediów
Rady Europy wspierała zespół ekspercki zajmujący się
równością kobiet i mężczyzn w mediach. Stypendystka
Fulbrighta. Badania naukowe prowadziła m.in. w Centrum Badań
Genderowych na Uniwersytecie w Oslo, w Departamencie Gender i
Studiów Kobiecych na Uniwersytecie Kalifornijskim w
Berkeley, w Departamencie Mediów na Uniwersytecie
Sztokholmskim. Członkini zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenie Kobiet
w Radiu i Telewizji (IAWRT) oraz członkini Globalnego Sojuszu na Rzecz
Równości w Mediach (GAMAG). Założycielka i w latach
2012–2018 liderka Hollaback! Polska – inicjatywy
będącej częścią międzynarodowego ruchu na rzecz przeciwdziałania
molestowaniu w przestrzeni publicznej.
Wstęp
Rozdział 1
Równość
płci w mediach
Rozdział 2
Ramy
teoretyczne pracy
Rozdział 3
Metodologia
pracy
Rozdział 4
Pole
dziennikarskie w polu władzy
Rozdział 5
"Upłciowiona"
doksa, "upłciowiony" habitus, czyli kobiety i kobiecość wewnątrz pola
dziennikarskiego
Rozdział 6
"Utowarowienie"
doksy, "utowarowienie" habitusu, czyli imperatyw ekonomiczny w mediach
Rozdział 7
Skorumpowanie
pola dziennikarskiego przez pole polityczne
Rozdział 8
Podsumowanie
i wnioski
Bibliografia
Załączniki
Indeks
418
stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|