|
PEDAGOGIKA MIEJSCA WSPÓLNEGO MIASTO I SZKOŁA
MENDEL M. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 52.50 Twoja cena 49,88 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Pedagogika
miejsca wspólnego
Miasto i szkoła
Pedagogika
miejsca wspólnego jest wzorem imperatywu naszego czasu,
polegającego na tym, by myśleć, pisać, uczyć, uczyć się, organizować i
pobudzać alternatywy wobec szaleństwa, wzbudzać nadzieję i zaczynać
tworzyć świat takim, jakim pragniemy go widzieć; świat,
którego potrzebujemy tak pilnie.
(Pauline
Lipman)
Książka
wychodzi z bardzo jasnej etycznej pozycji, definiującej miasta jako
miejsca dialogu [...], równocześnie definiując cel książki
nie tylko jako diagnozę, lecz przede wszystkim jako projekt (lepszego
świata). Na dodatek książka jest pisana przez pedagoga, łączącego co
najmniej dwie (urbanistyczną i pedagogiczną) perspektywy badawcze. Te
perspektywy łączą się w fascynującym splocie terytorialnie
zdefiniowanych działań ufundowanych na mocnym systemie wartości [...].
Autorka głęboko wierzy w równościowy, horyzontalny i
dialogiczny projekt miejskiej pedagogiki, lecz jej wiara jest osłabiana
poprzez „pochwałę epistemologicznego braku
pewności” oraz zafascynowanie „nieprzewidywalnością
miejsca”. [...] Książka profesor Marii Mendel nie tylko jest
mocnym głosem we współczesnej debacie nad stanem polskich
miast, ale jest szkicem projektu budowania lepszego świata, szkicem,
który łączy różne dyscypliny naukowe oraz
różne rodzaje społecznych aktywności. Owa
transdyscyplinarność jest istotą i siłą studiów miejskich, w
których ramach ta książka powinna znaleźć w Polsce ważne
miejsce.
(Krzysztof
Nawratek)
Maria Mendel
– profesor nauk humanistycznych; pracuje w Zakładzie
Pedagogiki Społecznej Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych
Uniwersytetu Gdańskiego. Naukowo skoncentrowana na pedagogice
społecznej w wersji zaangażowanej, przybierającej postać polityki
publicznej, aktywizującej m.in. rodziców, od lat działa w
obszarze refleksji teoretycznej, badań i praktyki edukacyjnej
określanym jako pedagogika miejsca (Pedagogika miejsca, red. 2006;
Społeczeństwo i rytuał. Heterotopia bezdomności, 2007, Obraz,
przestrzeń, popkultura, współred. 2009). Ostatnio pedagogikę
miejsca rozwija w ramach problematyki miasta (m.in. Tożsamość
gdańszczan, współred. 2010, Miasto jak wspólny
pokój, red. 2015, Miasto pedagogiczne, red. 2016).
Przedmowa (Pauline Lipman)
Wstęp
Rozdział 1
Miasto,
wspólność i edukacja
1.1. Wokół tezy
1.2. Miejski sposób życia
1.3. Kultura edukacyjna miasta i pojęcie wspólności
1.4. Miasto pedagogiczne
1.5. Koinopolityzm
1.6. Miasta podobne
1.7. Miasta podzielone i homo munitus
1.8. Estetyzacja przestrzeni miejskiej:
wykluczanie przez upiększanie
1.8.1. Dyspozytyw jako narzędzie analiz
1.8.2. Upiększanie miast
1.8.3. Estetyki miejskie
1.8.3.1. Estetyka Projektu: Gdynia
1.8.3.2. Estetyka Historii: Gdańsk
1.8.3.3. Estetyka Liminalności: miasto igrzysk
1.8.4. Zasłanianie miejskiej biedy: czego uczy
pożar Grenfell Tower?
Rozdział 2
Dewastowanie
wspólności. Od gentryfikacji do czarteryzacji
2.1. Gentryfikacja
2.2. Szkoła poza szkołą
2.3. Postdemokratyczna szkoła - nie szkoła
2.4. Angielskie akademie
2.5. Amerykańskie charters
2.6. Kryterium Deweya i Sustainable Community Schools jako alternatywa
2.7. Czarteryzacja
Rozdziat 3
Wspólne
miejsce, wspólna wartość? Własność a miejsce
wspólne
3.1. Miejsce wartości, wartość miejsca
3.2. Własność miejsca i zawłaszczanie jako wywłaszczanie
3.3. W stronę hierarchicznego egalitaryzmu?
Rozdział 4
O
miasto i szkołę. Działalność na rzecz wspólności i miejsce
wspólne in statu nascendi
4.1. Globalny urbanizm jako wyzwanie
4.2. Liderzy oporu, hamulcowi prywatyzacji
4.3. Liderzy zmiany jako rzecznicy wspólności, czyli
prywatyzacja inaczej
4.4. Ontologie zmiany szkoły
4.5. Nauczyciele - milczący przegrani
4.6. Rodzice jako sita
4.6.1. Rodzice i społeczności zaangażowane: między parent involvement,
community involvement i parent engagement
4.6.2. Rodzicielski potencjał w demokracji bezpośredniej
4.6.3. Zrównoważona społeczna szkoła jako miejsce
wspólne
4.6.4. Pedagogiczna polityka przerwania jako praktykowanie
wspólności
4.7. Pomagać sąsiadom, a nie klientom, czyli sens starego w nowych
settlementach
Rozdział 5
Pedagogika
miejsca wspólnego. Teoretyzując edukacyjne
współtworzenie przestrzennej wspólności
5.1. Kamienie węgielne i zarys koncepcji
5.1.1. Miejsce wspólne a wspólność
5.1.2. Nie-dyscyplina
5.1.3. Metoda: pochwała epistemologicznego braku pewności
5.1.4. Metoda: wokół nieprzewidywalności miejsca
5.1.5. Cele i formy: teoretycznie o praktykowaniu wspólności
5.1.6. Trialektyczne praktyki: teoria, empiria i społeczny aktywizm
5.1.6.1. Trialektyka
5 1.6.2. Trialektyczna pedagogika miejsca wspólnego
5.1.6.3. Etosowy paradygmat i praktyka teoretyczna
5.1.6.4. Organiczna socjologia i pedagogika publiczna
5.1.6.5. Teorie przecięć
5 1.7. Dyskusja o strukturze: wspólność orientacją
działania, miejsce polem praktyki
5.2. Wokół charakteru, czyli jaka jest pedagogika miejsca
wspólnego?
5.2.1. Oburzona
5.2.2. Radykalna, krytyczna, pragmatyczna i zrównoważona
5.2.3. Wrażliwa na etos
5.3. Pedagog miejsca wspólnego jako sprzymierzeniec
5.3.1. Klucz do przymierza: uczeń jako członek lokalnej społeczności
5.3.2. Negocjacja w dialogowaniu
5.3.3. Diagnoza i obalanie niesprawiedliwych struktur
5.3.4. Działać pedagogicznie i politycznie
Rozdział 6
Miejsca
wspólne wartościowe. Dziecięce geografie dla
spójności społecznej miasta
6.1. Wprowadzenie: o sensach badania miejsca wspólnego
6.2. Projekt
6.3. Badanie empiryczne
6.4. Wartość i miejsce w świetle analizy materiału badawczego
6.5. Zakończenie: wartości jako miejsce wspólne
Posłowie
Bibliografia
Summary
Indeks osób
450
stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|