|
PRODUKCJE SENSACYJNO-KRYMINALNE TELEWIZJI POLSKIEJ 1965-1989
DUDZIŃSKI R. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 42.00 Twoja cena 39,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Produkcje
sensacyjno-kryminalne Telewizji Polskiej 1965-1989
Konwencje
– motywy – konteksty
Książka
ta jest pracą historycznofilmową, wykorzystującą jednak dorobek i
ustalenia także innych dyscyplin: historii mediów, historii
politycznej i społecznej, kulturoznawstwa czy literaturoznawstwa.
Koncepcja rozprawy bazuje na dwóch zasadniczych założeniach.
Po pierwsze, monografia ma stanowić diachroniczną analizę wycinka
kultury Polski Ludowej – opisywać dynamikę rozwoju poetyki
kryminalnych seriali i filmów telewizyjnych i wskazywać na
momenty szczególnie dla tego rozwoju ważne. Przedmiotem
zainteresowania są zatem strukturalne właściwości omawianych produkcji:
aktualizowane schematy fabularne, sposoby konstruowania
bohaterów, opozycje dynamizujące kryminalne fabuły,
charakterystyczne motywy itd. Po drugie, omawiane przemiany gatunkowe
zostały osadzone w szerokim – także pozafilmowym –
kontekście, pozwalającym zrozumieć ich genezę. Wspomniane właściwości
strukturalne zaistniały bowiem w określonej kulturowej ramie
determinującej kierunek ich rozwoju. W ten sposób
estetyczna, tekstualna analiza produkcji telewizyjnych uzupełniona
została analizą kontekstualną, pozwalającą wskazać na pozafilmowe
czynniki modelujące opisywany gatunek i jego charakterystyczne elementy.
Ze
Wstępu
Bez
wątpienia największym walorem pracy Roberta Dudzińskiego jest
metodologiczna dojrzałość, a do najbardziej zajmujących
wątków interpretacyjnych należą przemoc i erotyka na małym
ekranie oraz wydobyte z cienia powierzchownego podziału na kino
autorskie i gatunkowe punkty styczne między kryminałem i sensacją a
dramatem przeznaczonym na mały ekran.
dr
hab. Monika Talarczyk-Gubała
Robert Dudziński
– doktorant w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu
Wrocławskiego, w 2014 roku obronił pracę magisterską pt. Produkcje
sensacyjno-kryminalne Telewizji Polskiej w latach 1965–1989,
za którą otrzymał wyróżnienie w I konkursie im.
Mieczysława F. Rakowskiego na najlepszą pracę magisterską z historii
PRL, organizowanym przez tygodnik „Polityka”.
Członek zarządu Stowarzyszenia Badaczy Popkultury i Edukacji
Popkulturowej „Trickster” (www.tricksterzy.pl).
Jego zainteresowania badawcze obejmują problemy kultury masowej Polski
Ludowej i III Rzeczypospolitej. Publikował m.in. w „Kulturze
Popularnej”, „Literaturze i Kulturze
Popularnej” oraz w tomach zbiorowych.
272
strony, Format: 11.9x19.3, oprawa miękka
|