|
FENOGRAFIA RODZINNA STUDIA I SZKICE O TWÓRCZOŚCI TERESY FERENC ZBIGNIEWA JANKOWSKIEGO ANNY JANKO MILENY WIECZOREK
WĄDOLNY-TATAR K. KLIMCZUK M. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 47.25 Twoja cena 44,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Fenografia
rodzinna
Studia i szkice o
twórczości Teresy Ferenc, Zbigniewa Jankowskiego, Anny
Janko, Mileny Wieczorek
Koncepcja
rodzinnej fenografii, której [Autorki] podporządkowały
swój namysł nad dorobkiem literackim Ferenc, Jankowskiego,
Janko i Wieczorek, pozwala na ogląd dwuaspektowy, uwzględniający
zarówno wymiar indywidualny badanych tekstów, jak
i ich wzajemną kontekstowość. Obu modelom lektury sprzyja przejrzysta
kompozycja publikacji – poszczególne segmenty
poświęcone tytułowym bohaterom książki z sukcesem wpisują się w stan
badań na ich temat, tworząc jednocześnie strukturę potencjalnie
dialogową, to jest opartą na wymianie wątków i
wniosków, której może podjąć się czytelnik pracy.
Tę swoistą „kłączowatość”, którą
podpowiada Fenografia rodzinna, wypada uznać za jej największą zaletę,
odzwierciedla ona bowiem model literatury pojmowanej jako system naczyń
połączonych, którego podstawą funkcjonowania jest
nieustannie toczony, Bachtinowski z ducha, dialog i alternacja myśli.
(Z
recenzji dr hab. Iwony Gralewicz-Wolny)
Tytułowa
„fenografia” rozumiana jest tu jako badanie
literacko zakodowanych rodzinnych interakcji, rekonstrukcja
odbywającego się w tekstach dialogu rodziców i ich dzieci,
tropienie śladów rodzinnej autorecepcji, ujawniającej
wzajemne zależności i inspiracje. U podstaw tej wielopodmiotowej i
wielokrotnie (poetycko i prozatorsko) relacjonowanej opowieści leżą
dramatyczne wydarzenia wojenne w rodzinnej wsi Sochy, które
– jak przekonująco pokazują autorki – ukształtowały
życie i pisarstwo nie tylko Teresy Ferenc, lecz zorganizowały
wyobraźnię lub stały się negatywnym punktem odniesienia także dla form
pisarskich pozostałych członków rodziny.
(Z
recenzji dr hab. prof. UAM Joanny Grądziel-Wójcik)
Katarzyna Wądolny-Tatar
– profesor nadzwyczajny w Uniwersytecie Pedagogicznym w
Krakowie. Kieruje Katedrą Poetyki i Teorii Literatury, a także
Pracownią Literatury dla Dzieci i Młodzieży. Autorka książek:
Metaforyka oniryczna w liryce Młodej Polski (2006), Kołysanka w liryce
XX i XXI wieku. Emergencja gatunku literackiego (2014).
Współredaktorka kilku wieloautorskich monografii oraz
rocznika „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis.
Studia Poetica”. Napisała ponad pięćdziesiąt naukowych
artykułów dotyczących genologii i tropologii literackiej,
polskiej poezji XX i XXI wieku, prozy kobiet, utworów dla
dzieci i młodzieży (z analizą tekstu i ilustracji), których
tematyka wyznacza kręgi jej badawczych zainteresowań.
Małgorzata
Klimczuk –
absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, ukończyła studia z
zakresu edytorstwa na kierunku filologia polska. W swoich pracach
dyplomowych poświęcała uwagę poezji kobiecej, konfrontując ją z męską
dykcją i wpisując w zagadnienia poetyki. Pozostając wierną tej
problematyce, w planach ma napisanie rozprawy doktorskiej.
358
stron, Format: 11.9x19.3, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|