|
TOŻSAMOŚĆ WYCHOWANKÓW MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW WYCHOWAWCZYCH
KONASZEWSKI K. wydawnictwo: KATEDRA , rok wydania 2016, wydanie Icena netto: 25.40 Twoja cena 24,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Tożsamość
wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych
Tożsamość personalna i
społeczna jednostki wzbudza w ostatnich latach zwiększone
zainteresowanie badaczy. Większość związanych z nią badań koncentruje
się na analizie sytuacji młodego pokolenia w kontekście przemian
społeczno-kulturowych. Brak jest jednak opracowań odnoszących się do
kwestii zaburzeń i nieprzystosowania społecznego młodzieży. U podstaw
myślenia autora niniejszej pracy leży założenie, że istota
resocjalizacji związana jest z diagnozą ukierunkowaną na rozpoznanie
potencjałów młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Wydaje
się więc, że zbadanie tożsamości młodzieży przebywającej w
młodzieżowych ośrodkach wychowawczych to interesujący i ważny przedmiot
badań zarówno z punktu
widzenia naukowego, wyjaśniającego zjawiska indywidualno-psychologiczne i społeczne, jak i z racji jego wymowy wychowawczo-edukacyjnej i społeczno-politycznej.
Karol Konaszewski
– doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogiki, asystent
w Katedrze Edukacji Międzykulturowej Wydziału Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytetu w Białymstoku. Jego zainteresowania naukowe koncentrują
się wokół zagadnień profilaktyki społecznej, pedagogiki
resocjalizacyjnej i kryminologii.
Wstęp
Rozdział 1
Pojęcie
tożsamości w perspektywie interdyscyplinarnej
1.1. Psychologiczne ujęcie tożsamości
1.2. Rozwojowe ujęcie tożsamości
1.3. Socjologiczne ujęcie tożsamości
1.4. Pedagogiczne ujęcie tożsamości
1.5. Personalistyczne ujęcie tożsamości
1.6. Postmodernistyczne ujęcie tożsamości
Rozdział 2
Resocjalizacyjne
ujęcie tożsamości młodzieży nieprzystosowanej
2.1. Uwarunkowania tożsamości młodzieży nieprzystosowanej
2.2. Pedagogika resocjalizacyjna w nurcie wsparcia tożsamości młodzieży
2.3. Podstawy prawne resocjalizacji nieletnich
2.4. Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku
otwartym oraz w przestrzeni instytucjonalnej
Rozdział 3
Metodologia
badań własnych
3.1. Założenia i cele badania
3.2. Problemy i hipotezy badawcze
3.3. Operacjonalizacja zmiennych
3.4. Osoby badane i teren badań
3.5. Zastosowane techniki
3.6. Organizacja i przebieg badań
3.7. Charakterystyka badanych
3.8. Typy i sposoby analiz statystycznych i pomiaru danych
3.9. Badanie rzetelności kwestionariusza
Rozdział 4
Obraz
tożsamości młodzieży nieprzystosowanej społecznie
4.1. Autoidentyfikacje nieletnich
4.2. Pteć a autoidentyfikacje
4.3. Identyfikacje nieletnich w obrębie sfer spoteczno-kulturowych.
4.4. Płeć a identyfikacje spoteczno-kulturowe
4.5. Identyfikacje nieletnich z wybranymi środowiskami wychowawczymi
4.6. Płeć a identyfikacje ze środowiskiem wychowawczym
4.7. Identyfikacje nieletnich z rolami społecznymi
4.8. Płeć a identyfikacje z rolami społecznymi
Rozdział 5
Analiza
zależności między zmiennymi w grupie wychowanków
młodzieżowych ośrodków wychowawczych
5.1. Identyfikacje społeczno-kulturowe a cechy osobowości i czynniki
środowiskowe
5.2. Identyfikacje z środowiskiem wychowawczym a cechy osobowości i
czynniki środowiskowe
5.3. Identyfikacje z rolami społecznymi a cechy osobowości i czynniki
środowiskowe
Rozdział 6
Wskazówki
dla praktyki
Zakończenie
Bibliografia
Indeks nazwisk
192
strony, Format: 14.5x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|