|
FILOZOFIA SŁOWA KLASYCZNEJ I POKLASYCZNEJ SANKHJI
ŁUCYSZYNA O. wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 47.25 Twoja cena 44,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Filozofia
słowa
klasycznej i poklasycznej sankhji
Książka stanowi pierwsze
systematyczne i wszechstronne studium poświęcone filozofii języka
sankhji (sakhya) – jednej z najważniejszych indyjskich
tradycji filozoficznych uznających autorytet Wed (astika).
Autorka dokonuje rekonstrukcji i analizy filozofii języka trzech
swoistych form sankhji: sankhji klasycznej, przedstawionej w
Sankhja-karice (Sakhya-karika) Iśwarakryszny (Iśvaraka) i ośmiu
komentarzach do niej, sankhji poklasycznej Tattwa-samasy
(Tattva-samasa) i jej komentarza Krama-dipiki (Krama-dipika) oraz
sankhji poklasycznej Sankhja-sutr (Sakhya-sutra) i komentarza do nich
Sankhja-sutra-wrytti (Sa?khya-sutra-v?tti) autorstwa Aniruddhy. Książka
zawiera trzy rozdziały, z których każdy poświęcony jest
jednej z tych trzech form sankhji.
Studium
opiera się na sanskryckich tekstach źródłowych, w tym
tekstach do tej pory nieprzetłumaczonych na żaden z języków
europejskich i mało zbadanych. Autorka rzetelnie bada oryginalne teksty
sankhji, a także uważnie przygląda się historycznemu kontekstowi
filozofowania, w którym te teksty powstały, ze
szczególnym uwzględnieniem polemik prowadzonych przez
sankhję z innymi indyjskimi tradycjami filozoficznymi (przede wszystkim
njają-waiśesziką, mimansą, gramatykami i buddystami).
Autorka
ukazuje sankhję jako pełnowartościowego uczestnika indyjskiej refleksji
filozoficznej nad wiarygodnym świadectwem słownym i innymi
zagadnieniami filozofii języka. Sankhja rozważa różne
kwestie szeroko rozumianej filozofii języka, m.in.: natury i zakresu
obowiązywania wiarygodnego świadectwa słownego (apta-vacana, śabda),
czy wiarygodne świadectwo słowne stanowi osobne źródło
prawdziwego poznania (pramaa), niesprowadzalne do wnioskowania
(anumana), przenośni, warunków łączenia się słów
w zdanie, relacji wzajemnej między znaczeniem pojedynczego słowa a jego
znaczeniem w zdaniu oraz relacji między znaczeniami
poszczególnych słów tworzących zdanie a
znaczeniem zdania, pochodzenia Wed, sposobów poznania
związku między słowem a jego znaczeniem. Sankhja bierze udział w
pionierskich polemikach (np. przedstawiając przekonywające argumenty
przeciwko hermeneutyce mimansy sprowadzającej wszystkie wypowiedzi
wedyjskie do nakazów i ich elementów
pomocniczych), wnosi wkład w kształtowanie nowej koncepcji
warunków łączenia się słów w zdanie, wykazuje
dogłębną znajomość myśli swoich oponentów i wymierza w nią
celne strzały (np. polemizując z buddystami przeciwko sprowadzeniu
wiarygodnego świadectwa słownego do wnioskowania), tworzy oryginalne
koncepcje (np. niemających autora, lecz niebędących wiecznymi Wed).
Od
Autorki . 9
Wykaz skrótów 11
Wstęp . 13
1. Cel książki, centralna teza, uzasadnienie tematu 13
2. O historii sankhji i jej systemie filozoficznym . 20
3. Baza źródłowa i struktura studium, jego zakres i
perspektywy dalszych badań, stan wiedzy, podejście . 28
3.1. Baza źródłowa 28
3.2. Struktura . 33
3.3. Zakres studium i perspektywy dalszych badań 34
3.4. Stan wiedzy 35
3.5. Podejście . 37
4. O tłumaczeniu sanskryckich terminów 39
4.1. Problem z tłumaczeniem sanskryckich terminów 39
4.2. O tłumaczeniu terminu pramāṇa 39
5. Uwagi techniczne 50
Rozdział I.
Sankhja klasyczna . 53
Część I:
Nauka o wiarygodnym świadectwie słownym
. 53
1. Sankhjakarika (Sāṁkhya-kārikā) o autorytatywnej wypowiedzi
(āpta-vacana) 53
2. Interpretacja definicji autorytatywnej wypowiedzi zawartej w
Sankhjakarice w komentarzach do Sankhjakariki . 59
2.1. Interpretacja definicji autorytatywnej wypowiedzi Sankhjakariki w
komentarzu zachowanym w chińskim przekładzie Paramarthy (Paramārtha) .
59
2.2. Interpretacja definicji autorytatywnej wypowiedzi Sankhjakariki w
Sankhjawrytti (Sāṁkhya-vṛtti) i Sankhjasaptatiwrytti
(Sāṁkhya-saptati-vṛtti) . 62
2.3. Interpretacja definicji autorytatywnej wypowiedzi Sankhjakariki w
Gaudapadabhaszji (Gauḍapāda-bhāṣya) i Matharawrytti (Māṭhara-vṛtti) 66
2.4. Interpretacja definicji autorytatywnej wypowiedzi Sankhjakariki w
Juktidipice (Yukti-dīpikā) . 71
2.5. Interpretacja definicji
autorytatywnej wypowiedzi Sankhjakariki w Dźajamangali (Jaya-maṅgalā) 80
2.6. Interpretacja definicji autorytatywnej wypowiedzi Sankhjakariki w
Tattwakaumudi (Tattva-kaumudī) 88
2.7. Zestawienie definicji autorytatywnej wypowiedzi zawartych w
komentarzach klasycznej sankhji 100
3. Kto jest autorytetem? 106
4. Zakres obowiązywania autorytatywnej wypowiedzi i przedmioty,
które do niego należą . 116
4.1. Zakres obowiązywania autorytatywnej wypowiedzi 117
4.2. Przedmiot autorytatywnej wypowiedzi . 124
5. Argumenty z autorytatywnej wypowiedzi w tekstach klasycznej sankhji
129
6. Klasyczna sankhja w obronie autorytatywnej wypowiedzi jako osobnego
źródła prawdziwego poznania 133
6.1. Przedstawienie problemu . 133
6.2. Stanowisko Juktidipiki . 136
6.2.1. Co oznacza termin śabda: słowo czy zdanie? . 136
6.2.2. Argumenty Juktidipiki za niesprowadzalnością wiarygodnego
świadectwa słownego do wnioskowania 138
6.2.2.1. Argument I . 138
6.2.2.2. Argument II 139
6.2.2.3. Argument III . 148
6.2.2.4. Argument IV 150
6.3. Tattwakaumudi w obronie
niesprowadzalności autorytatywnej wypowiedzi do wnioskowania 161
6.4. Podsumowanie oraz perspektywa dalszych badań . 162
Część II:
Inne zagadnienia filozofii słowa
164
7. Dźwięk językowy, słowo, jego znaczenie oraz natura związku między
słowem a jego znaczeniem 164
7.1. Dźwięk językowy i słowo . 164
7.2. Znaczenie (artha) słowa . 173
7.3. Związek między słowem a jego znaczeniem . 182
7.4. Podsumowanie i perspektywa dalszych badań . 187
8. Sposoby poznania związku między słowem a jego znaczeniem 188
9. Zagadnienie przenośni 190
10. Zagadnienie funkcji autorytatywnych wypowiedzi 196
11. Znaczenie pojedynczego słowa a znaczenie zdania . 200
12. Warunki łączenia się słów w zdanie . 208
Rozdział II . Poklasyczna sankhja Tatt
wasamasy (Tatt va-samāsa) i Kramadipiki (Krama-dīpikā) o wiarygodnym
świadectwie słownym 215
1. Tattwasamasa i Kramadipika na tle tekstów klasycznej
sankhji. Fragment tekstu poświęcony autorytatywnej wypowiedzi
(āpta-vacana) 215
2. Zakres obowiązywania i przedmioty autorytatywnej wypowiedzi 216
3. Autorytatywne zdania językowe i autorytety 217
4. Argumenty z autorytatywnej wypowiedzi w Tattwasamasie i Kramadipice
221
Rozdział III . Poklasyczna sankhja
Sankhjasutr (Sāṁkhya-sūtra) i Sankhjasutrawrytt i (Sāṁkhya-sūtra-vṛtt
i) . 225
Część I: Nauka
o wiarygodnym świadectwie słownym
225
1. Definicja autorytatywnego słowa (śabda) Sankhjasutr i komentarz do
niej Aniruddhy 225
2. Zakres obowiązywania wiarygodnego świadectwa słownego . 230
3. Argumenty z wiarygodnego świadectwa słownego w Sankhjasutrach i
Sankhjasutrawrytti . 234
4. Wedy: czy mają autora i czy są wieczne? 239
4.1. Czy Wedy mają autora? . 239
4.1.1. Kontekst historyczno-filozoficzny: stanowisko mimansy a
stanowisko njai-waiśesziki. Struktura dyskusji
nt. autorstwa Wed w Sankhjasutrach i Sankhjasutrawrytti 239
4.1.2. Autor Wed jest założeniem zbędnym . 242
4.1.3. Logiczna niemożliwość istnienia autora Wed 247
4.1.4. Obalenie dowodu oponenta na istnienie autora Wed 251
4.2. Czy Wedy są wieczne? 254
4.2.1. Kontekst historyczno-filozoficzny: stanowisko mimansy a
stanowisko njai-waiśesziki . 254
4.2.2. Stanowisko poklasycznej sankhji: Wedy są niewieczne . 255
4.3. Podsumowanie i perspektywa dalszych badań . 258
Część II: Inne
zagadnienia filozofii słowa
260
5. Dźwięk językowy, słowo, jego znaczenie oraz natura związku między
słowem a jego znaczeniem 260
5.1. Kontekst historyczno-filozoficzny: stanowisko mimansy a stanowisko
njai-waiśesziki w kwestii, czy dźwięk językowy, słowo oraz związek
miedzy słowem a jego znaczeniem są wieczne . 261
5.2. Pogląd poklasycznej sankhji: dźwięk językowy, słowo, znaczenie
oraz związek między słowem a jego znaczeniem są niewieczne . 262
5.3. Podsumowanie 267
6. Sposoby poznania związku między słowem a jego znaczeniem 268
7. Przenośnia 273
8. Zagadnienie funkcji autorytatywnych wypowiedzi 274
9. Odrzucenie sphoty (sphoṭa) . 275
Dodatek. Fragmenty Sankhjasutr i Sankhjasutrawrytti, w
których omawiane są zagadnienia filozofii słowa –
przekład z sanskrytu 279
Wnioski
293
1. Klasyczna sankhja . 294
1.1. Klasyczna sankhja – nauka o wiarygodnym świadectwie
słownym . 294
1.2. Klasyczna sankhja – inne zagadnienia filozofii słowa 299
2. Poklasyczna sankhja Tattwasamasy i Kramadipiki o wiarygodnym
świadectwie słownym . 301
3. Poklasyczna sankhja Sankhjasutr i Sankhjasutrawrytti 302
3.1. Poklasyczna sankhja Sankhjasutr i Sankhjasutrawrytti –
nauka o wiarygodnym świadectwie słownym 303
3.2. Poklasyczna sankhja Sankhjasutr i Sankhjasutrawrytti –
inne zagadnienia filozofii słowa 305
Bibliografia 309
Wykaz spolszczonych sanskryckich słów wraz z ich
międzynarodowym zapisem naukowym . 340
Skorowidz . 345
About This Book . 361
Contents . 363
366
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|