Podstawy praktyki
buddyjskiej
Wiele
osób, które dorastały w społeczeństwach
zachodnich, chce zgłębiać tradycyjne nauki buddyjskie. Angażują się w
buddyzm, przyjmując racjonalne podejście oparte na logicznych
wyjaśnieniach i oczekując, że uzyskana wiedza zachowa sens i
spójność. Ponieważ jednak wywodzą się ze skrajnie odmiennych
od buddyjskiego kręgów kulturowych, doświadczają rozterek i
wątpliwości, których nie sposób rozstrzygnąć za
pomocą klasycznych tekstów buddyjskich. W XXI wieku osoba
praktykująca nauki buddyjskie powinna wykazywać się elastycznym umysłem
i umiejętnością rozumienia różnych punktów
widzenia.
Książka
jest przeznaczona dla tych, którzy chcą realizować ścieżkę
nauk Buddy o niekrzywdzeniu, miłości, współczuciu i etycznym
postępowaniu. Wartości te nabierają dziś szczególnego
znaczenia jako antidotum na wszechobecny egoizm pojedynczych ludzi i
całych nacji. W książce omówiono cztery pieczęcie
(podstawowe tezy buddyzmu) stanowiące wspólny punkt
wszystkich filozofii buddyjskich oraz przedstawiono opis wiarygodnego
poznania. Znalazły się tu również wyjątkowe rozważania o
naturze ciała i umysłu, znaczeniu ludzkiego życia, a także o głębszych
implikacjach przyczynowości. Dzięki wiedzy zawartej w tej publikacji
łatwiej zrealizujesz swoje duchowe cele i odczujesz większą radość z
życia.
Wybrane zagadnienia:
- relacje między
przewodnikiem duchowym a uczniem
- kształtowanie sesji
medytacyjnej
- reinkarnacja i koło sansary
- przygotowanie się na
śmierć i pomoc umierającemu
- karma i jej skutki
Przedmowa
11
Skróty 19
Wstęp 21
1.
Buddyjskie
podejście 25
Cztery pieczęcie 25
Dwie prawdy 31
2.
Zdobywanie niezwodniczej wiedzy 35
Trzy rodzaje obiektów i ich źródeł poznania 35
Siedem rodzajów świadomości 39
Wiarygodne źródła poznania i niewiarygodne świadomości 40
Bezpośrednie, wiarygodne źródła poznania 45
Wiarygodne źródła poznania bazujące na wnioskowaniu 46
Wiarygodne źródła poznania bazujące na przykładzie 50
Wiarygodne źródła poznania bazujące na miarodajnym
świadectwie 51
Stosowanie trojakiej analizy 57
Refleksje dotyczące wnioskowania na bazie świętych ksiąg 58
Wyjątkowe poglądy prasangików dotyczące wiarygodnych
źródeł poznania 60
Uświadamianie sobie tego, kiedy dysponujemy prawidłowym uzasadnieniem i
wiarygodnym źródłem poznania 62
Wiarygodne źródła poznania bazujące na wnioskowaniu i
medytacja 63
3.
Podstawa
jaźni: ciało i umysł 69
Klasyfikacja zjawisk 69
Pięć skupisk 72
Dwanaście źródeł i osiemnaście elementów
istnienia 74
Świadomość: umysł i czynniki umysłowe 76
Pięć wszechobecnych czynników umysłowych 78
Pięć czynników umysłowych sprawdzających obiekt 79
Jedenaście szlachetnych czynników umysłowych 80
Sześć rdzennych splamień 82
Dwadzieścia wtórnych splamień 84
Cztery zmienne czynniki umysłowe 84
Świadomości konceptualne i niekonceptualne 85
4.
Jak
wybierać przewodników duchowych i stać się dobrym uczniem?
93
Znaczenie polegania na przewodnikach duchowych 93
Przewodnicy duchowi 95
Trzy rodzaje praktyki, trzy rodzaje przewodników duchowych 99
Analizowanie cech osoby 101
Cechy przewodnika duchowego 103
Szukaj wewnętrznych cech, a nie tytułów lub zewnętrznych
pozorów 107
Stawanie się dobrym uczniem 111
5.
Poleganie na przewodnikach duchowych 117
Korzyści płynące z polegania na przewodnikach duchowych 118
Rozwijanie zaufania poprzez dostrzeganie cech nauczycieli 119
Rozwijanie wdzięczności i szacunku dzięki dostrzeganiu życzliwości
nauczycieli 122
Postrzeganie przewodników duchowych jako buddów
124
Rola oddania 127
Poleganie w swoich działaniach na przewodnikach duchowych 128
Zachowanie wobec przewodników duchowych 130
Zapobieganie trudnościom 134
Niezwykłe zachowania 136
Rozwiązywanie problemów 140
Gdy nasi przewodnicy duchowi odchodzą 142
Rada skierowana do przewodników duchowych i
uczniów 143
6.
Jak
należy ukształtować sesję medytacyjną? 145
Rodzaje medytacji 145
Medytacja nad lamrimem 148
Sześć praktyk przygotowawczych 150
Właściwa sesja oraz ofiarowanie zasługi podczas zakończenia sesji 163
Wzajemne powiązania między zagadnieniami lamrimu 165
Przerwy między sesjami medytacyjnymi 167
Wygłaszanie próśb, otrzymywanie błogosławieństw i osiąganie
urzeczywistnień 171
7.
Umysł,
ciało i odrodzenie 177
Zdolność odczuwania zmysłami, umysł i mózg 177
Natura umysłu 183
Odrodzenie: przeszłe i przyszłe życia 185
Budda odpowiada na pytania dotyczące odrodzenia 191
8.
Istota życia przesyconego sensem
197
Cenne ludzkie życie 198
Rzadko spotykane i trudne do osiągnięcia 202
Docieranie do istoty naszego cennego ludzkiego życia 204
Osiem doczesnych trosk 205
Ujemne strony ośmiu doczesnych trosk 211
9.
Wybieganie
myślami poza obecne życie 219
Gruba i subtelna nietrwałość 220
Wyciąganie wniosków z naszej śmiertelności 221
Inne formy życia 227
Czy śmierć powinna budzić strach, czy też nadzieję? 231
Proces umierania 233
Pomaganie sobie i innym w chwili śmierci 235
Poła - przeniesienie świadomości 239
10.
Karma i jej skutki 245
Prawo karmy i jej skutków 246
Ogólne cechy karmy 249
Szczegółowe cechy karmy 252
Konstruktywne działania 264
Ciężar karmy 268
Odróżnianie właściwych działań od tych niewłaściwych 272
Karma i współczesne problemy etyczne 273
11.
Skutki
karmy 283
Trzy skutki karmy 284
Dojrzewanie nasion karmicznych 290
Pewna i niepewna karma 295
Moment dojrzewania karmy 298
Jak działa karma? 301
Korzyści płynące z rozmyślania nad karmą i jej skutkami 302
12.
Funkcjonowanie karmy 305
Karma projektująca i uzupełniająca 305
Karma zbiorowa i indywidualna 306
Naturalnie nieszlachetne uczynki i zakazane czyny 307
Karma intencji, zamierzona karma i karma umysłowa 309
Karma fizyczna i werbalna, formy zauważalne i niezauważalne 310
Mroczne i jasne karmy oraz ich skutki 315
Oczyszczanie destruktywnej karmy 317
Tworzenie naszej przyszłości 322
Kto tworzy konstruktywną karmę? 323
Zawiłość karmy 325
Tworzenie przyczyn wyższego odrodzenia, wyzwolenia i przebudzenia 327
Bardziej wnikliwe spojrzenie na przyczynowość 330
Ścieżka wyznawcy znajdującego się na początkowym stopniu zaawansowania:
konkluzja 331
Przypisy końcowe 333
Słowniczek 339
Literatura uzupełniająca 347
O autorach 349
352
strony, Format: 14.5x21.5cm, oprawa twarda