|
WPŁYW ZARZĄDZANIA ADMINISTRACJĄ CELNĄ NA FUNKCJONOWANIE POLSKIEGO HANDLU ZAGRANICZNEGO
SZMYD K. wydawnictwo: CEDEWU , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 71.65 Twoja cena 68,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wpływ zarządzania
administracją celną na funkcjonowanie polskiego handlu zagranicznego
Wpływ
na gospodarkę administracji publicznej (instytucji publicznych) jest
odczuwalny dla każdego obywatela. Współczesna administracja
publiczna stała się przede wszystkim publiczną służbą, powinna
realizować zadania władz, zaspakajać potrzeby społeczeństwa oraz
działać w jego interesie.
Sposób zarządzania administracją celną wpływa na
funkcjonowanie polskiego handlu zagranicznego. Ekonomia instytucjonalna
ukazuje ważne wskazówki, jak należy zarządzać sektorem
publicznym.
Cła stanowią jeden z najważniejszych instrumentów polityki
gospodarczej państwa. Wpływają one na strukturę importu i jego
efektywność oraz stanowią źródło dochodów
budżetowych. Ta kategoria ekonomiczna znana jest od wielu stuleci,
zawód celnika odnajdujemy już w przypowieściach biblijnych.
Największa rolę odegrały w czasie wielkiego kryzysu 1929-1933 i
bezpośrednio po nim. Obecnie można obserwować politykę prezydenta
Donalda Trumpa, który postanowił przerwać liberalizację
handlu międzynarodowego i wywołać „wojnę celną" z Chinami i
Unią Europejską.
Coraz ważniejsze stają się zadania stawiane przed służbą celną,
poruszana problematyka jest szczególnie ważna dla
krajów członkowskich Unii Europejskiej, gdzie sprawność
procedur administracyjnych w obszarze ceł jest powszechnie uznana za
jeden z kluczowych wyzwań rozwoju handlu międzynarodowego.
Usprawnienie i polepszenie całego łańcucha dostaw towarów
wpłynie również na przedsiębiorców. Polscy
przedsiębiorcy mają ogromny potencjał, stąd przedstawione rekomendacje
powinny zachęcić firmy do wchodzenia na nowe zagraniczne rynki, co
przyniosłoby korzyści dla gospodarki krajowej.
Wstęp
9
Rozdział 1
Zarządzanie
instytucjami publicznymi w świetle badań ekonomii instytucjonalnej 17
1.1. Pojęcie zarządzania publicznego 19
1.2. Zarządzanie publiczne a teoria instytucjonalna 20
1.3. Koncepcja Good Public Governance w naukach ekonomicznych 35
1.4. Przedmiot zarządzania publicznego 43
1.5. Behawioralne interwencje publiczne 51
Rozdział 2
Analiza
polskiego systemu celnego w świetle badań dokumentów i
regulacji dotyczących Służby Celnej 61
2.1. Podział ról w kształtowaniu polityki celnej w Polsce 61
2.2. Rola unii celnej w obrocie towarowym 63
2.3. Funkcje administracji celnej 66
2.4. Służba Celna w 28 krajach Unii Europejskiej - jej status i
kompetencje 69
2.5. Struktura organizacyjna Służby Celnej w Polsce 72
2.6. Krajowa Administracja Skarbowa 80
2.7. Struktura Krajowej Administracji Skarbowej 83
2.8. Informatyzacja Służby Celnej - systemy celne 91
2.9. Działania usprawniające kontakt przedsiębiorców z
administracją celną 96
Rozdział 3
Postawy
funkcjonariuszy celnych wobec istniejących procedur celnych i
zarządzania publicznego 101
3.1. Cel badania i hipotezy badawcze 101
3.2. Metodologia badań 102
3.3. Analiza wyników badań przeprowadzonych wśród
pracowników Służby Celnej 107
3.3.1. Wpływ warunków pracy i płacy na poszukiwanie
dodatkowego zatrudnienia przez funkcjonariuszy celnych 111
3.3.2. Satysfakcja funkcjonariuszy celnych z wykonywanej pracy 117
3.3.3. Wpływ podnoszenia kwalifikacji przez funkcjonariuszy Służb
Celnych na motywowanie materialne i niematerialne 119
3.3.4. Ocena wiedzy i umiejętności na powierzonym stanowisku 122
3.3.5. Wpływ organizacji pracy funkcjonariusza celnego na jego potrzeby
wynikające z powierzonego stanowiska 122
3.3.6. Działania powodujące ulepszenie organizacji pracy
funkcjonariusza celnego 124
3.3.7. Wpływ nadmiernej formalizacji i brak elastyczności w pracy
funkcjonariusza celnego a utrudnienia w podejmowaniu decyzji celnych 126
3.3.8. Zakres podejmowanych działań, w których
funkcjonariusz celny może wykazać się własną inicjatywą 129
3.3.9. Wpływ dostępu do informacji przeznaczonych wyłącznie dla
funkcjonariuszy celnych a spowolnienie ich pracy 131
3.3.10. Przykłady brakujących informacji dla funkcjonariuszy celnych 133
3.3.11. Najczęstsze, według funkcjonariuszy celnych, błędy popełniane
przez przedsiębiorców 136
3.3.12. Przydatne dla przedsiębiorców informacje,
zamieszczone na stronie Ministerstwa Finansów i Izb Celnych
137
3.3.13. Najczęstsze błędy popełniane, zdaniem respondentów,
przez funkcjonariuszy celnych 138
3.3.14. Nowe systemy informatyczne do zarządzania relacjami z klientem
CRM - Customer Relationship Management 139
3.3.15. Przykłady usprawnienia i zwiększenia jakości obsługi
petentów Izb/Urzędów/Oddziałów Celnych
podane przez funkcjonariuszy celnych 143
3.3.16. Odpływ przedsiębiorców do innych krajów w
celu odprawy towarowej 145
3.3.17. Strategia Służby Celnej na lata 2014-2020 146
3.3.18. Współpraca administracji celnej ze środowiskiem
zewnętrznym 148
3.3.19. Usprawnienie działań kontrolnych na przejściach granicznych 150
3.3.20. Ocena Programu e-cło 151
3.3.21. Ocena etyki zawodowej poprzez pryzmat zespołu, w
którym pracuje funkcjonariusz celny 153
3.3.22. Działania, jakie powinny zostać podjęte w Służbie Celnej w celu
umocnienia wartości etycznych i moralnych 155
3.4. Podsumowanie. Wyniki weryfikacji hipotez badawczych 156
Rozdział 4
Oceny
procedur celnych w świetle badań przedsiębiorców
161
4.1. Charakterystyka badanej grupy 161
4.1.1. Czynniki decydujące w eksporcie i imporcie o wyborze miejsca
odprawy celnej 166
4.1.2. Interpretacja prawa przez urzędnika - funkcjonariusza celnego 169
4.1.3. Odwołania do wyższych instancji w kwestiach spornych 171
4.1.4. Główne środki transportu wykorzystywane w
przedsiębiorstwie w eksporcie i imporcie towarów 171
4.1.5. Najczęściej wybierane kraje przez przedsiębiorców, w
celu wymiany handlowej 174
4.1.6. Planowane nowe rynki zbytu 175
4.1.7. Instrumenty wsparcia finansowego dla przedsiębiorców
176
4.1.8. Zachowania nieetyczne wśród funkcjonariuszy celnych
177
4.1.9. Ocena współpracy ze Służbą Celną 178
4.1.10. Częstotliwość korzystania z usług Urzędu Celnego 181
4.1.11. Najczęściej wybierane przez przedsiębiorców urzędy
celne 182
4.1.12. Skala odpraw celnych polskich firm poza granicami kraju 183
4.1.13. Skala ucieczki polskich przedsiębiorców do
zagranicznych urzędów celnych 184
4.1.14. Czynniki wpływające, według respondentów, na
usprawnienie obsługi klienta oraz na jakość wykonywanych usług przez
Służby Celne 186
4.2. Podsumowanie badań obsługi celnej przedsiębiorców 186
Rozdział 5
Jak
przywrócić polską gestię celną? Wnioski dla funkcjonowania
Służby Celnej 189
5.1. Rekomendacje - wytyczne dla administracji celnej 190
5.2. Wpływ Służby Celnej na funkcjonowanie polskiego handlu
zagranicznego 198
Zakończenie 203
Bibliografia 205
Spis tabel 217
Spis rysunków 223
Spis wykresów 225
226
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|