|
STANDARDY I PROCEDURY PIELĘGNIARSKIEJ PRAKTYKI KLINICZNEJ NA STANOWISKU EDUKATORA DO SPRAW DIABETOLOGII
TOBIASZ-KAŁKUN N. SZEWCZYK A. RED. wydawnictwo: PZWL , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 69.90 Twoja cena 66,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Standardy i procedury
pielęgniarskiej praktyki klinicznej na stanowisku edukatora do spraw
diabetologii
Edukacja
diabetologiczna jest elementem całościowego postępowania
terapeutycznego w cukrzycy. Jej głównym celem jest
kształtowanie kompetencji pacjenta do samozarządzania cukrzycą, we
współpracy z zespołem interdyscyplinarnym, rodziną i
najbliższym otoczeniem, zorientowanych na osiągnięcie indywidualnych
celów leczenia oraz zadowalającej jakości życia.
Przygotowanie pacjenta do samoopieki, samokontroli i jego rodziny do
świadczenia opieki nieprofesjonalnej jest jednym z zadań zawodowych
pielęgniarki i położnej mających swoje uregulowania prawne.
Podstawą do stworzenia niniejszego opracowania jest podjęcie
próby doskonalenia jakości edukacji diabetologicznej
prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds.
diabetologii. Stanowi pracę twórczą grupy pielęgniarek i
położnych zaangażowanej w opiekę nad osobą z cukrzycą.
Niezmiernie ważnym elementem prezentowanego standardu są:
„Mierniki i instrumenty oceny jakości edukacji
diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku
edukatora ds. diabetologii”. Uwzględniono również
propozycję kryteriów kategoryzacji pacjentów
według zdolności do samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na
edukację diabetologiczną. Pomocne w praktyce mogą być indywidualne
karty edukacji diabetologicznej oraz procedury .
Standard to pożądany i osiągalny poziom wykonania, według
którego jest oceniana rzeczywista praktyka. Celem standardu
jest zapewnienie dostępu do aktualnej wiedzy
pielęgniarskiej/położniczej, poprawienie procesu podejmowanych
interwencji pielęgniarskich/położniczych, poprawa jakości świadczonych
usług pielęgniarskich/położniczych, zabezpieczenie przed prawnymi
skutkami niepowodzeń procesu pielęgnowania, w przypadku postępowania
zgodnego z wytycznymi, optymalizację kosztów i jakości
pielęgniarskich świadczeń zdrowotnych w obszarze diabetologii.
Standard
praktyki klinicznej na stanowisku edukatora ds. diabetologii wskazuje
na konkretne kompetencje profesjonalisty odpowiedzialnego za edukację
pacjenta diabetologicznego, które gwarantują odpowiedni
poziom jego wiedzy i umiejętności, a także kształtują otwartą,
kreatywną postawę.
Standard
umożliwi edukatorom ds. diabetologii optymalny udział w realizacji
zadań systemu ochrony zdrowia w stosunku do osób chorych na
cukrzycę przez zmiany sposobu organizacji i udzielania świadczeń
zdrowotnych.
Opracowanie
należy uznać za bardzo cenne z punktu widzenia poznawczego i
praktycznego. Autorki wykorzystując własne doświadczenie zawodowe oraz
analizę dostępnego piśmiennictwo przedstawiły kompleksowe podejście do
opieki nad pacjentem z cukrzycą z punktu widzenia pielęgniarki/położnej
na stanowisku edukatora ds. diabetologii. Edukacja chorego z cukrzycą
jest jednym z podstawowych zadań pielęgniarki, a jej powodzenie zależy
od wiedzy i doświadczenia pielęgniarki oraz umiejętności
współpracy z innymi członkami zespołu opieki zdrowotnej,
pacjentem i jego rodziną. Istotą edukacji jest pomoc pacjentowi w
akceptacji choroby, przygotowanie go samokontroli choroby i uzyskania
niezależności w opiece. Pacjent, który kontroluje swoją
chorobę, uzyskuje lepsze wskaźniki skuteczności leczenia, rzadziej
występują u niego powikłania i ma lepszą jakość życia.
dr
hab. n. hum. Maria Kózka, prof. UJ,
Standard pielęgniarskiej
praktyki klinicznej na stanowisku E. ds. D 1
Cel standardu 1
Grupa docelowa 1
Oświadczenia standardowe 2
Standard I. Podstawy teoretyczne pracy pielęgniarki/położnej na
stanowisku E. ds. D 3
Uzasadnienie 3
Kryteria struktury 4
Kryteria procesu 4
Kryteria wyniku 5
Standard II. Gromadzenie i ocena danych
prowadzona przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 7
Uzasadnienie 7
Kryteria struktury 8
Kryteria procesu 8
Kryteria wyniku 11
Standard III. Formułowanie diagnozy
pielęgniarskiej do celów edukacji diabetologicznej 13
Uzasadnienie 13
Kryteria struktury 13
Kryteria procesu 14
Kryteria wyniku 15
Standard IV. Planowanie edukacji
diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 16
Uzasadnienie 16
Kryteria struktury 16
Kryteria procesu 20
Kryteria wyniku 22
Standard V. Realizacja
planu edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położą na
stanowisku E. ds. D 24
Uzasadnienie 24
Kryteria struktury 24
Kryteria procesu 26
Przekazywanie wiedzy 26
Kształtowanie umiejętności 28
Kształtowanie postawy 28
Inne zadania i interwencje 30
Kryteria wyniku 33
Standard VI.
Ewaluacja edukacji diabetologicznej prowadzonej przez
pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D 37
Uzasadnienie 37
Kryteria struktury 38
Kryteria procesu 39
Kryteria wyniku 40
Standard VII. Współpraca
interdyscyplinarna w edukacji diabetologicznej prowadzonej przez
pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D 43
Uzasadnienie 43
Kryteria struktury 44
Kryteria procesu 44
Kryteria wyniku 45
Standard VIII. Rozwój
umiejętności zawodowych pielęgniarki/położnej na stanowisku E. ds.
D 46
Uzasadnienie 46
Kryteria struktury 46
Kryteria procesu 47
Kryteria wyniku 48
Standard IX. Doskonalenie jakości
opieki sprawowanej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 49
Uzasadnienie 49
Kryteria struktury 50
Kryteria procesu 50
Kryteria wyniku 51
Standard X. Postępowanie
według zasad etyki zawodowej pielęgniarki/ położnej na stanowisku E.
ds. D 53
Uzasadnienie 53
Kryteria struktury 53
Kryteria procesu 54
Kryteria wyniku 54
Standard XI.
Prowadzenie badań naukowych przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E.
ds. D. 56
Uzasadnienie 56
Kryteria struktury 56
Kryteria procesu 57
Kryteria wyniku 58
Załączniki
59
Załącznik 1.
Słownik wybranych pojęć użytych w standardzie® 59
Użyte w standardzie pojęcia pochodzące z katalogu ICNP 63
Załącznik 2. Zasady organizacji edukacji diabetologicznej 65
Załącznik 3. Obszary i poziomy edukacji diabetologicznej 67
Załącznik 4. Miejsce świadczenia edukacji diabetologicznej przez
pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D. 68
Załącznik 5. Lokalizacja 68
Załącznik 6. Warunki lokalowe i wyposażenie pomieszczenia, środki
dydaktyczne w miejscu edukacji diabetologicznej 69
Załącznik 7. Zalecenia w opiece diabetologicznej PFED 71
Załącznik 8. Kategoryzacji pacjentów według zdolności do
samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na edukację
diabetologiczną 99
Załącznik 9. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 1 101
Załącznik 10. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 2.
Żywienie 105
Załącznik 11. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 3.
Samokontrola glikemii z użyciem glukometru 108
Załącznik 12. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 4. System
ciągłego monitorowania glikemii (CGM ) 111
Załącznik 13. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 5.
Terapia z użyciem ciągłego podskórnego wlewu insuliny (OPI )
113
Załącznik 14. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 6.
Podawanie insuliny wstrzykiwaczem typu pen 116
Załącznik 15. Propozycje oceny jakości i efektywności świadczeń
wykonywanych przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D. 118
Piśmiennictwo 124
128
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|