ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EDUKACJA PACJENTÓW W PIELĘGNIARSTWIE DIABETOLOGICZNYM KONSPEKTY


SZEWCZYK A. RED.

wydawnictwo: PZWL , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 69.00 Twoja cena  65,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Edukacja pacjentów w pielęgniarstwie diabetologicznym

Konspekty

Ten praktyczny przewodnik zawiera przykłady konspektów, w których uwzględniono poszczególne etapy edukacji pacjenta z cukrzycą typu 1 i typu 2 oraz pacjentek z cukrzycą przedciążową i cukrzycą ciążową. Omówiono w nim teoretyczne założenia i praktyczne zastosowanie konspektu edukacji diabetologicznej. Szczególną uwagę zwrócono na planowanie procesu nauki, uwzględniono również wykorzystanie nowoczesnych elementów edukacji diabetologicznej, takich jak technologie informacyjne i telemedycyna.

Autorzy publikacji – specjaliści w dziedzinie pielęgniarstwa diabetologicznego – podkreślają udział pielęgniarki i położnej w przygotowaniu osoby z cukrzycą do samoopieki i samokontroli oraz wskazują na zalety planowania edukacji diabetologicznej i przygotowania swojego warsztatu pracy. Konspekt może tu odegrać istotną rolę jako pomoc najpierw w planowaniu, a następnie w realizacji procesu edukacji. Podręcznik zawiera przykłady konspektów odpowiadające różnym etapom edukacji i nadające się do wykorzystania w różnych sytuacjach terapeutycznych.

Książka powinna się przyczynić do usprawnienia i ujednolicenia pielęgniarskiej opieki diabetologicznej w Polsce, a także do prowadzenia edukacji w sposób przemyślany i zaprojektowany z udziałem pacjenta.

Tematyka publikacji:

  • Nowoczesne elementy edukacji diabetologicznej i terapii pacjentów z cukrzycą. Telemedycyna
  • Konspekt edukacji diabetologicznej – teoretyczne założenia i praktyczne zastosowania
  • Konspekty edukacji diabetologicznej:
  • - Konspekty edukacji diabetologicznej w cukrzycy typu 1
  • - Konspekty edukacji diabetologicznej w cukrzycy typu 2
  • - Konspekty edukacji diabetologicznej pacjentki z cukrzycą przedciążową i z cukrzycą ciążową
  • - Edukacja pacjenta i jego rodziny w zastosowaniu nowych technologii informatycznych w prowadzeniu samokontroli cukrzycy

„Wybitny diabetolog i jeden z pionierów nowoczesnej edukacji diabetologicznej, Michael Berger, porównał zasady leczenia cukrzycy do rzymskiej kwadrygi, w której wóz bojowy „cukrzyca” ciągnęły cztery konie: dieta, leki doustne, insulina i właśnie edukacja. Podkreślił w ten sposób kluczową, istotną i równorzędną rolę edukacji diabetologicznej w procesie prawidłowego, nowoczesnego leczenia cukrzycy. Podręcznik pod redakcją Alicji Szewczyk koncentruje się na bardzo praktycznym aspekcie edukacji diabetologicznej (...). Przyjęcie formy prezentacji konspektów umożliwiających prowadzenie „lekcji” ze szczegółowym „timingiem” i rozpisaniem tematów ułatwić może osobom zajmującym się edukacją diabetologiczną, a więc głównie pielęgniarkom i edukatorom diabetologicznym, a także studentom wydziałów i zakładów pielęgniarstwa (...) praktyczne prowadzenie zajęć edukacyjnych. Wydaje się jednak, że odbiorcami tej książki mogą być także lekarze diabetolodzy, jeśli sami zajmują się edukacją pacjentów lub taką edukację organizują. (...) Jak wspomniano na początku, edukacja diabetologiczna jest niesłychanie ważnym narzędziem w uzyskaniu dobrych wyników leczenia cukrzycy. Rolę tego narzędzia doceniono już na całym świecie. W Polsce mamy także już wiele osób posiadających odpowiednie doświadczenie i wiedzę na ten temat. Książka jest przygotowana przez takie osoby dla tych, którzy tego zadania będą się podejmować. Chciałoby się pomarzyć, żeby ta wiedza i entuzjazm edukatorów diabetologicznych znalazły zrozumienie u decydentów lecznictwa”.

prof. zw. dr. hab. med. Jacek Sieradzki,

Przedmowa IX
1. Nowoczesne elementy edukacji diabetologicznej i terapii pacjentów z cukrzycą. Telemedycyna – Anna Stefanowicz 1
1.1.1. Technologie informacyjne w leczeniu cukrzycy 6

2. Konspekt edukacji diabetologicznej – teoretyczne założenia i praktyczne zastosowania – Natasza Tobiasz-Kałkun 15
2.1.1. Temat jednostki dydaktycznej w edukacji diabetologicznej 17
2.1.2. Formy organizacji procesu nauczania i liczebność grupy 18
2.1.3. Czas realizacji spotkania edukacyjnego 19
2.1.4. Formułowanie celów w edukacji diabetologicznej 20
2.1.5. Hierarchia celów w edukacji diabetologicznej 23
2.1.6. Wybrane metody i techniki edukacji. Charakterystyka ogólna 29
2.1.7. Środki dydaktyczne stosowane w edukacji diabetologicznej 34
2.1.8. Ewaluacja edukacji pacjentów z cukrzycą 35
2.1.9. Rola konspektu w planowaniu edukacji diabetologicznej 37

3. Konspekty edukacji diabetologicznej 41
3.1. Konspekty edukacji diabetologicznej w cukrzycy typu 1 41
3.1.1. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat hiperglikemii – Beata Pruśniewska, Anna Stefanowicz 41
3.1.2. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat samokontroli glikemii z użyciem systemu ciągłego monitorowania glikemii – Danuta Świderska, Anna Stefanowicz 47
3.1.3. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat insulinoterapii z użyciem osobistej pompy insulinowej – Hanna Chilińska, Anna Stefanowicz 54
3.1.4. Edukacja pacjenta z cukrzycą typu 1 i rozpoznaną celiakią na temat prawidłowej diety – Agata Strzeszewska, Natasza Tobiasz-Kałkun 60
3.1.5. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 1 na temat przewlekłych powikłań cukrzycowych – Anna Myszka-Ręcławowicz, Anna Stefanowicz 67
3.1.6. Edukacja pacjenta dorosłego niewidomego z cukrzycą typu 1 na temat samokontroli glikemii z użyciem glukometru – Hanna Jasek, Anna Stefanowicz 72
3.1.7. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców na temat hipoglikemii – Barbara Madejska-Marek, Anna Stefanowicz 79
3.1.8. Edukacja rodziców dzieci z cukrzycą typu 1 na temat hiperglikemii – Iwona Sural, Natasza Tobiasz-Kałkun 85
3.1.9. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców na temat aktywności fizycznej – Jolanta Kajka, Anna Stefanowicz 92
3.1.10. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców na temat przewlekłych powikłań cukrzycowych – Barbara Rychlińska, Anna Stefanowicz 98
3.1.11. Edukacja dziecka z cukrzycą typu 1 i jego rodziców na temat samokontroli glikemii z użyciem systemu ciągłego monitorowania glikemii – Agnieszka Bednarek, Anna Stefanowicz 104
3.1.12. Zastosowanie wstrzykiwacza w insulinoterapii cukrzycy typu 1 – Beata Boruczkowska, Natasza Tobiasz-Kałkun 111
3.2. Konspekty edukacji diabetologicznej w cukrzycy typu 2 118
3.2.1. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 na temat terapii lekami doustnymi – Agnieszka Kalinowska, Anna Stefanowicz 118
3.2.2. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 na temat przewlekłych powikłań cukrzycowych – Edyta Mączarska, Anna Stefanowicz 123
3.2.3. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 w zakresie profilaktyki stopy cukrzycowej – Sylwia Morgaś, Natasza Tobiasz-Kałkun 128
3.2.4. Edukacja pacjenta na temat aktywności fizycznej w cukrzycy typu 2 – Renata Warszakowska, Natasza Tobiasz-Kałkun 134
3.2.5. Edukacja pacjenta dorosłego z cukrzycą typu 2 na temat samokontroli glikemii z użyciem glukometru – Urszula Panek 141
3.3. Konspekty edukacji diabetologicznej pacjentki z cukrzycą przedciążową i z cukrzycą ciążową 153
3.3.1. Edukacja pacjentki z cukrzycą przedciążową na temat samokontroli – Ewa Romanowska, Anna Stefanowicz 153
3.3.2. Edukacja pacjentki z cukrzycą ciążową na temat samokontroli – Renata Kurowska, Anna Stefanowicz 159
3.4. Edukacja pacjenta i jego rodziny w zastosowaniu technologii informacyjnych w prowadzeniu samokontroli cukrzycy – Beata Janina Olejnik, Katarzyna Drwal 165

171 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022