ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 94.80 90,06   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TERAPIA ZAJĘCIOWA W GERIATRII


JANUS E. BAC A. KULIS A. SMROKOWSKA-REICHMANN A.

wydawnictwo: PZWL , rok wydania 2017, wydanie I

cena netto: 94.80 Twoja cena  90,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Terapia zajęciowa w geriatrii

Opieka nad osobami starszymi jest wyzwaniem teraźniejszości. Terapia zajęciowa umożliwia właściwe ich wspieranie w zakresie wykonywania znaczących dla nich zajęć oraz podnoszenia jakości życia.

Podręcznik został opracowany przez doświadczonych praktyków i zarazem nauczycieli akademickich. Autorzy w przystępnej i syntetycznej formie prezentują możliwości oraz sposoby pracy terapeuty zajęciowego z seniorami.

Publikacja:

  • w klarowny sposób przedstawia proces starzenia się w odniesieniu do sfery psychologicznej i społecznej,
  • wyjaśnia specyfikę nowoczesnej terapii zajęciowej oraz ukazuje możliwości jej stosowania w pracy z osobami starszymi,
  • ma wymiar praktyczny – uwzględnia kliniczne aspekty terapii zajęciowej w geriatrii; wskazuje narzędzia oceny stanu pacjenta geriatrycznego; zawiera przykłady metod pracy z seniorami zarówno sprawnymi poznawczo, jak i z ograniczeniami w tym zakresie,
  • poświęca wiele uwagi seniorom demencyjnym – prezentuje konkretne strategie i rozwiązania, które można zastosować w pracy z osobami w różnych stadiach demencji,
  • zawiera treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej.

Podręcznik powstał z myślą o studentach kierunków terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również pomocny dla psychologów, pedagogów i asystentów osób niepełnosprawnych.

Przedmowa:

"Starzenie się stanowi naturalny okres w życiu człowieka. Jego akceptacja i przeżywanie mają charakter indywidualny i niepowtarzalny. Analiza sytuacji demograficznej Polski pokazuje, że starzenie się społeczeństwa jest faktem, obok którego nie można przejść obojętnie przede wszystkim dlatego, że proces ten niesie ze sobą szereg wyzwań. Jednym z nich jest konieczność zapewnienia osobom starszym szeroko rozumianej opieki i właściwego wsparcia oraz umożliwienie im partycypacji w życiu społecznym.

Podnoszenie jakości życia osób starszych wymaga poświęcenia im należnej uwagi. W tym celu warto korzystać, oprócz tradycyjnie ujmowanych działań skoncentrowanych na opiece medycznej czy socjalnej, także z najnowszych osiągnięć właściwych dla terapii zajęciowej. Warto podkreślić, że dyscyplina ta w nowoczesnym, światowym ujęciu koncentruje się wokół umożliwienia osobie wykonywania ważnych i znaczących dla niej zajęć, co oznacza, że praca z seniorem powinna mieć charakter zindywidualizowany, uwzględniać jego potrzeby w zakresie realizowania zajęć z zakresu samoobsługi, czasu wolnego oraz tzw. produktywności.

Celem niniejszej publikacji jest przede wszystkim zaprezentowanie możliwości, jakie daje stosowanie terapii zajęciowej w pracy z seniorami zarówno sprawnymi poznawczo, jak i w późnym stadium demencji. Książka ta ma wymiar nie tylko teoretyczny, lecz przede wszystkim praktyczny. Przedstawiono w niej m.in. przykładowe narzędzia oceny stanu pacjenta geriatrycznego, wskazano wybrane metody pracy z seniorami, zaprezentowano opisy przypadków oraz opisano konkretne strategie i rozwiązania, które można z powodzeniem wdrażać w pracy z seniorami w różnych stadiach demencji.

Książka została przygotowana głównie z myślą o terapeutach zajęciowych i studentach tego kierunku. Może jednak stanowić także cenne źródło informacji dla psychologów, pedagogów oraz osób zawodowo zajmujących się pracą z osobami starszymi."

Edyta Janus

Rozdział 1. Psychologiczno-społeczne aspekty starzenia się i starości – Edyta Janus      11

1.1. Wprowadzenie     11
1.2. Granice okresu starości     12
1.3. Zmiany w sferze poznawczej     13
1.4. Sfera emocjonalno-motywacyjna    16
1.5. Osobowość osób starszych       17
1.6. Teorie adaptacji do starości    18
1.7. Społeczny wymiar starzenia się       22
1.8. Stereotypy dotyczące starzenia się i starości       25
1.9. Aktywność osób starszych        28
1.10. W stronę pozytywnego starzenia się       31
1.11. Podsumowanie     32
Pytania sprawdzające      33
Literatura     34

Rozdział 2. Wprowadzenie do terapii zajęciowej osób starszych – Aleksandra Kulis   37

2.1. Wprowadzenie    37
2.2. Praca terapeuty zajęciowego z osobami starszymi       38
2.3. Miejsca pracy terapeuty zajęciowego z seniorami     43
2.4. Umiejętności i kompetencje terapeuty zajęciowego pracującego z seniorami       44
2.5. Podsumowanie            50
Pytania sprawdzające           51
Literatura            51

Rozdział 3. Kliniczne aspekty terapii zajęciowej w geriatrii – Aneta Bac   53

3.1. Wprowadzenie     53
3.2. Ograniczenia funkcjonalne, poznawcze i behawioralne u pacjentów geriatrycznych z chorobą otępienną   55
3.3. Ograniczenia funkcjonalne u pacjentów geriatrycznych z wybranymi schorzeniami somatycznymi     58
3.3.1. Choroby serca          58
3.3.2. Cukrzyca     59
3.3.3. Zaburzenia widzenia        60
3.3.4. Schorzenia narządu ruchu        61
3.4 Metody i narzędzia oceny pacjenta geriatrycznego        63
3.4.1. Wywiad      63
3.4.2. Obserwacja        66
3.4.3. Testy     70
3.5. Wybrane obszary interwencji terapeutycznej     78
3.5.1. Higiena osobista    79
3.5.2. Gotowanie/przygotowywanie posiłków  80
3.5.3. Poruszanie się (lokomocja)    82
3.5.4. Robienie zakupów  83
3.5.5. Sprzątanie        84
3.5.6. Ubieranie się        84
3.6. Trening mózgu     . 85
3.6.1. Zdolności poznawcze        86
3.6.2. Wybrane czynniki wpływające na skuteczność treningu mózgu   87
3.6.3. Przykładowe rozwiązania terapeutyczne         89
3.7. Opisy przypadków          95
3.7.1. Pacjent geriatryczny z chorobą otępienną      95
3.7.2. Pacjent geriatryczny z chorobą somatyczną       97
3.8. Podsumowanie       99
Pytania sprawdzające          100
Literatura           100

Rozdział 4. Innowacyjne metody pracy z seniorami w późnym stadium demencji – Agnieszka Smrokowska-Reichmann   103

4.1. Wprowadzenie     103
4.2. Znaczenie zajęciowości u seniorów w późnym stadium demencji   104
4.2.1. Specyfi ka zajęć seniorów w późnym stadium demencji      106
4.2.2. Szczegóły praktyki terapeutycznej        107
4.3. Strukturyzacja przestrzeni jako element stabilizacji seniora w późnym stadium demencji    110
4.3.1. Przestrzeń a kompetencja orientacji u seniora w późnym stadium demencji     111
4.3.2. Wystrój wnętrz a bezpieczeństwo seniora w późnym stadium demencji    117
4.4. Koncepcja Person-Centered Care Toma Kitwooda a terapia zajęciowa z seniorami w późnym stadium demencji  121
4.4.1. Demencja a bycie osobą    122
4.4.2. Katalog potrzeb osoby według Toma Kitwooda   123
4.4.3. Techniki pracy z seniorem demencyjnym w koncepcji Person-Centered Care   124
4.5. Komunikacja walidacyjna z seniorem w późnym stadium demencji jako narzędzie pracy terapeuty zajęciowego        129
4.5.1. Istota i priorytety walidacji gerontologicznej        129
4.5.2. Cztery stadia dezorientacji      131
4.5.3. Techniki walidacyjne       133
4.5.4. Przykłady walidacji pacjentów w poszczególnych stadiach dezorientacji       134
4.5.5. Możliwe błędy podczas walidowania     136
4.6. Podsumowanie        137
Pytania sprawdzające      138
Literatura         139

Słowniczek pojęć       143

Skorowidz     147

150 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022