|
RYZYKO SAMOBÓJSTWA U MŁODZIEŻY
GMITROWICZ A. MAKARA-STUDZIŃSKA M. MŁODOŻENIEC A. wydawnictwo: PZWL , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 106.80 Twoja cena 101,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ryzyko
samobójstwa u młodzieży
Wyjątkowa publikacja -
odpowiedź na wiele ważnych pytań, odpowiedź na znaczący wzrost
prób samobójczych młodzieży w ostatnich latach w
Polsce i na świecie.
Omawia
zachowania samobójcze młodzieży – myśli,
próby samobójcze, samobójstwa dokonane
w populacji rozwojowej z uwzględnieniem epidemiologii, uwarunkowań
psychologicznych, psychiatrycznych, społecznych, środowiskowych
– w tym opisy przypadków.
Autorki
przedstawiają również związek zachowań
samobójczych z niesamobójczymi samouszkodzeniami
ciała, ocenę ryzyka samobójczego z wykorzystaniem
określonych narzędzi diagnostycznych
oraz zalecane strategie terapeutyczne i programy prewencji, z
uwzględnieniem polskiego kontekstu (Narodowego Programu Ochrony Zdrowia
Psychicznego). Książka dostarcza wiedzę potrzebną do skutecznych
interwencji w kryzysie samobójczym.
ROZDZIAŁ 1. ZACHOWANIA
AUTODESTRUKCYJNE MŁODZIEŻY
– Marta Makara-Studzińska
1.1. Definicje
1.2. Funkcje autoagresji
1.3. Pojęcie samobójstwa
1.4. Rodzaje samobójstw
1.5. Różnice między samouszkodzeniem a
samobójstwem
1.6. Próba samobójcza a
samobójstwo
1.7. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 2. EPIDEMIOLOGIA ZACHOWAŃ
SAMOBÓJCZYCH U DZIECI I MŁODZIEŻY
– Agnieszka Gmitrowicz
2.1. Mierniki epidemiologiczne
2.2. Oficjalne rejestrowanie zachowań samobójczych
2.3. Statystyka samobójstw dzieci i młodzieży w
Polsce i na świecie
2.3.1. Świat – dane ogólne
2.3.2. Polska
2.4. Wiek
2.5. Płeć
2.6. Statystyka prób samobójczych
dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie
2.7. Statystyka myśli samobójczych i
niesamobójczych samouszkodzeń u młodzieży
2.8. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 3. ZWIĄZEK MIĘDZY
SAMOUSZKODZENIEM A SAMOBÓJSTWEM
– Anita Młodożeniec
3.1. Klasyfikacja
3.2. Rozumienie zamierzonych samouszkodzeń
3.3. Osobowość chwiejna emocjonalnie
3.4. Zamierzone samouszkodzenia a zachowania
samobójcze
3.4.1. Stan wyjściowy w procesie samobójczym
3.4.2. Stan bezpośrednio prowadzący do zachowania
samobójczego
3.4.3. Stan po próbie samobójczej
3.5. Rola bólu psychicznego
3.6. Rola stylów radzenia sobie z sytuacją trudną
3.7. Teoria interpersonalna Joinera
3.8. Ewolucjonistyczna teoria Gilberta
3.9. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 4. BADANIA ZACHOWAŃ
SAMOBÓJCZYCH W WYBRANYCH POPULACJACH MŁODZIEŻY
– Agnieszka Gmitrowicz
4.1. Populacja szkolna
4.1.1. Ograniczenia dotyczące badań kwestionariuszowych
wśród uczniów
4.1.2. Przegląd wybranych badań kwestionariuszowych
4.1.3. Podsumowanie
4.2. Populacja młodzieży hospitalizowanej psychiatrycznie
4.2.1. Próby samobójcze
wśród młodzieży hospitalizowanej psychiatrycznie
4.2.2. Samobójstwa dokonane
4.2.3. Podsumowanie
4.3. Populacja pediatryczna
4.3.1. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 5. SPOŁECZNO-EKONOMICZNE
CZYNNIKI RYZYKA –
Marta Makara-Studzińska
5.1. Czynniki ryzyka zachowań samobójczych
5.2. Aspekty społeczne jako czynniki ryzyka w grupie młodzieży
5.3. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 6. KONTEKST ROZWOJOWY I
RODZINNY –
Agnieszka Gmitrowicz
6.1. Rozwój człowieka a zachowania
samobójcze
6.2. Rodzinne czynniki ryzyka zachowań
samobójczych młodzieży
6.3. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 7. PSYCHOLOGICZNE CZYNNIKI
RYZYKA SAMOBÓJSTWA Z UWZGLĘDNIENIEM STRESORÓW
– Marta Makara-Studzińska
7.1. Psychologiczne czynniki ryzyka samobójstwa
7.2. Stresory rozwojowe związane z zachowaniami
samobójczymi
7.3. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 8. PSYCHIATRYCZNE I
SOMATYCZNE CZYNNIKI RYZYKA SAMOBÓJSTWA
– Agnieszka Gmitrowicz
8.1. Zaburzenia psychiczne jako czynnik ryzyka
samobójstwa u młodzieży
8.2. Somatyczne/fizyczne czynniki ryzyka
samobójstwa u młodzieży
8.3. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 9. Neurobiologiczne czynniki
ryzyka samobójstwa u młodzieży
– Agnieszka Gmitrowicz
Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 10. NAŚLADOWNICTWO ZACHOWAŃ
SAMOBÓJCZYCH A PAKTY SAMOBÓJCZE
– Agnieszka Gmitrowicz
Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 11. PROCES
SAMOBÓJCZY W MODELU STRES PODATNOŚĆ
– Agnieszka Gmitrowicz
Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 12. Czym jest ryzyko
samobójstwa i czynniki protekcyjne?
– Anita Młodożeniec
12.1. Ryzyko samobójstwa
12.1.1. Kiedy przeprowadzić ocenę ryzyka?
12.1.2. Jak pytać?
12.2. Znaczenie objawów chorób
psychicznych
12.3. Kogo należy zapytać o myśli samobójcze?
12.4. Jak przeprowadzić ocenę ryzyka samobójstwa?
12.5. Rola uczenia się i wzmacniania w procesie
samobójczym
12.6. Rola krótkoterminowych efektów
zachowania samobójczego w porównaniu z
długoterminowymi
12.7. Rola instrumentalna versus funkcja wyrażania uczuć
12.8. Pacjent z wielokrotnymi zachowaniami
samobójczymi
12.9. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 13. NARZĘDZIA DO OCENY RYZYKA
SAMOBÓJSTWA U MŁODZIEŻY
– Anita Młodożeniec
13.1. Skala Oceny Myśli Samobójczych Becka
13.2. Skala Harkavy Asnis do badania ryzyka
samobójstwa
13.3. Porównanie wyników badania
kilkoma skalami
13.4. Inne skale do oceny ryzyka samobójstwa
13.5. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 14. DIAGNOZA NASTOLATKA PO
PRÓBIE SAMOBÓJCZEJ I ZAPLANOWANIE INTERWENCJI
– Agnieszka Gmitrowicz
14.1. Postępowanie diagnostyczne
14.2. Diagnozowanie nastolatka po próbie
samobójczej w stanie zagrożenia życia i zdrowia w szpitalnej
izbie przyjęć
14.3. Rozpoznanie próby samobójczej
zgodnie z klasyfikacjami
14.4. Wywiad w kierunku zaburzeń depresyjnych
14.5. Zaplanowanie miejsca i rodzaju interwencji
14.6. Skierowanie do specjalistycznej placówki
14.7. Postępowanie diagnostyczne u pacjenta po
próbie samobójczej w warunkach szpitala
psychiatrycznego
14.8. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 15. LECZENIE PSYCHIATRYCZNE
MŁODZIEŻY Z ZACHOWANIAMI SAMOBÓJCZYMI –
Agnieszka Gmitrowicz
15.1. Ogólne zasady postępowania z nastolatkiem z
zachowaniami samobójczymi w opiece psychiatrycznej
15.2. Szczegółowe zalecenia dotyczące leczenia
psychiatrycznego nastolatków z ryzykiem
samobójczym
15.3. Farmakoterapia
15.3.1. Leki przeciwdepresyjne (LPD)
15.3.2. Stabilizatory nastroju
15.3.3. Leki przeciwpsychotyczne (LPP)
15.3.4. Benzodiazepiny (BDA)
15.4. Terapia nastolatka z długoterminowym ryzykiem
samobójstwa
15.5. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 16. PSYCHOTERAPIA
OSÓB PO PRÓBIE SAMOBÓJCZEJ
– Marta Makara-Studzińska
16.1. Terapia poznawczo-behawioralna
16.2. Dialektyczna terapia behawioralna
16.2.1. Standardy stosowania dialektycznej terapii
behawioralnej
16.2.2. Psychoterapia indywidualna w DBT
16.2.3. Psychoterapia rodzinna i grupy treningowe w DBT
16.2.4. Konsultacje telefoniczne jako forma terapii dla
członków rodziny
16.3. Terapia poprzez naukę radzenia sobie z chorobą i
zdrowienia
16.4. Interwencja kryzysowa
16.5. Grupy wsparcia
16.6. Podsumowanie
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 17. SKUTECZNOŚĆ
RÓŻNYCH TERAPII MŁODZIEŻY Z ZACHOWANIAMI
SAMOBÓJCZYMI W ŚWIETLE AKTUALNYCH BADAŃ
– Agnieszka Gmitrowicz
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 18. PRAWNE I ETYCZNE ASPEKTY
ZACHOWAŃ SAMOBÓJCZYCH MŁODZIEŻY
– Agnieszka Gmitrowicz
18.1. Zgoda na leczenie w przypadku nastolatka po
próbie samobójczej
18.2. Stosowanie przymusu bezpośredniego
18.3. Zachowania samobójcze młodzieży a prawo karne
18.4. Procedura „Niebieskiej Karty”
18.5. Problemy etyczne – eutanazja
Piśmiennictwo
ROZDZIAŁ 19. NOWE MEDIA A
SAMOBÓJSTWA NIELETNICH
– Anita Młodożeniec
19.1. Nowe i stare media
19.2. Aplikacje na telefony komórkowe
19.3. Programy samopomocowe
19.4. Negatywne strony nowych mediów
19.5. Podsumowanie
Piśmiennictwo
Rozdział 20. ZAPOBIEGANIE ZACHOWANIOM
SAMOBÓJCZYM MŁODZIEŻY
– Anita Młodożeniec
20.1. Ogólna charakterystyka działań prewencyjnych
20.2. Zapobieganie samobójstwom u osób
z zaburzeniami psychicznymi
20.3. Zapobieganie samobójstwom u osób
z tzw. przewlekłym (chronicznym) ryzykiem samobójstwa
20.4. Opieka nad osobami po próbach
samobójczych. Zapobieganie samobójstwu po wypisie
ze szpitala
20.5. Efektywność działań prewencyjnych
20.5.1. Leki/leczenie farmakologiczne
20.5.2. Psychoterapia
20.5.3. Szkolenia/treningi
20.5.4. Poszukiwanie pomocy
20.5.5. Interwencje społeczne
20.5.6. Dostępność metod popełnienia samobójstwa
20.5.7. Epidemiologia
20.6. Podsumowanie
Piśmiennictwo
Rozdział 21. POSTWENCJA. POMOC PO
SAMOBÓJCZEJ ŚMIERCI BLISKIEJ OSOBY
– Anita Młodożeniec
21.1. Przeżycia po samobójczej śmierci bliskiej
osoby
21.2. Formy pomocy
21.3. Interwencja kryzysowa w szkole po
samobójstwie ucznia
21.4. Terapeuta po samobójstwie pacjenta
21.5. Podsumowanie
Piśmiennictwo
Aneks 1 – Uznane narzędzia psychometryczne do oceny
ryzyka samobójstwa
SAD PERSONS
NO HOPE
TASR (The Tool for Assessment of Suicide Risk)
Skala Beznadziejności Becka (Beck Hopelessness Scale, BHS)
Skala Oceny Myśli Samobójczych Becka (Beck Scale for Suicide
Ideation, BSSI)
Skale depresji dostępne w Polsce
Wywiad w kierunku zaburzeń depresyjnych według ICD-10
(International Statistical Classification of Diseases and Related
Health Problems)
Aneks 2 – Budowa Suicide Status Form (SSF)
Aneks 3 – Nowe media
Aneks 4 – Model stres–podatność
Aneks 5 – Wybrane kwestionariuszowe badania
uczniów, dokumentujące dwa rodzaje zamierzonych
samouszkodzeń: 1) z jednoznaczną intencją zabicia się
(próba samobójcza) oraz 2) bez rozstrzygania o
intencji samobójczej (deliberate self-harm, DSH)
Badania prób samobójczych w populacji
uczniów łódzkich szkół
ponadgimnazjalnych
Badania angielskie dotyczące epizodów DSH
Badania wieloośrodkowe case dotyczące DSH (Child &
Adolescent Self-harm in Europe Study; Australia, Belgia, Anglia, Węgry,
Irlandia, Holandia i Norwegia)
Badania wieloośrodkowe SEYLE (The Saving and Empowering Young
Lives in Europe) dotyczące prób samobójczych
Aneks 6 – Polskie badania populacji pediatrycznej
po zatruciach samobójczych
274
strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|