|
GEROKINEZJOLOGIA NAUKA I PRAKTYKA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ W WIEKU STARSZYM
OSIŃSKI W. wydawnictwo: PZWL , rok wydania 2017, wydanie Icena netto: 154.80 Twoja cena 147,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Gerokinezjologia
Nauka
i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym
Gerokinezjologia.
Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym to ujecie
interdyscyplinarne tematu. Porusza zagadnienia o charakterze
epidemiologicznym, fizjologicznym, gerontologicznym, edukacji
zdrowotnej, żywienia, teorii aktywności fizycznej, psychologicznym czy
socjologicznym, koncentrując się na zagadnieniach, które
mogą służyć bezpośrednio praktyce.
W
przejrzysty i uporządkowany sposób przedstawiono rozmaite
testy sprawności. Szeroko potraktowano kwestię tworzenia
programów ćwiczeń dla osób starszych, podając
konkretne przykłady ćwiczeń oporowych, gibkościowych czy
równoważnych, ilustrowane bogatym materiałem fotograficznym.
Publikacja jest odpowiedź na potrzebę systematycznego kształcenia
niezbędnych kadr instruktorów aktywności fizycznej
osób starszych. Może stanowić literaturę uzupełniającą dla
studentów fizjoterapii, wychowania fizycznego,
pielęgniarstwa, zdrowia publicznego czy turystyki i rekreacji. Będzie
również źródłem praktycznych wskazówek
dla wszystkich zainteresowanych realizacją programów
aktywności fizycznej w wieku starszym, a w szczególności
instruktorów, fizjoterapeutów i
specjalistów w zakresie rekreacji, lekarzy (w tym
geriatrów), gerontologów oraz osób
odpowiedzialnych za przygotowanie i wdrażanie stosownych koncepcji,
strategii i programów aktywizacji ludzi starszych.
Wstęp
1. PROCESY
STARZENIA SIĘ I POTRZEBA ROZWIJANIA GEROKINEZJOLOGII
1.1. Starzenie się ludności – ocena zjawiska i konsekwencje
1.2. Prognozowanie pomyślnego starzenia się
1.3. Dziedziczność a starzenie się
1.4. Wskazania do podejmowania aktywności fizycznej przez osoby starsze
1.5. Gerokinezjologia – obszar badań naukowych i wyzwania
2.
PROMOCJA ORAZ SPOŁECZNE I ORGANIZACYJNE ASPEKTY AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
OSÓB STARSZYCH
2.1. Rola promocji i wspierania aktywności fizycznej
2.2. Reguły postępowania w kształtowaniu postaw prosomatycznych i
prozdrowotnych
2.3. Społeczne i organizacyjne aspekty w programie aktywności fizycznej
2.3.1. Działania wspierające aktywność fizyczną na poziomie Unii
Europejskiej
2.3.2. Dyskryminacja ze względu na wiek oraz bariery uczestnictwa w
aktywności fizycznej
2.3.3. Organizacyjne i instytucjonalne aspekty rozwoju aktywności
fizycznej osób starszych
2.4. W trosce o zintegrowane programy aktywności fizycznej starszych
osób
3. PODSTAWY
TWORZENIA PROGRAMÓW ĆWICZEŃ DLA OSÓB STARSZYCH
3.1. Wielostronne znaczenie aktywności fizycznej dla osób w
starszym wieku
3.2. Odrębność celów oraz indywidualne fizyczne i
fizjologiczne progi sprawności
3.3. Specyficzne potrzeby i zasady stosowania ćwiczeń
3.4 Zalecenia dotyczące doboru form aktywności fizycznej i jej
intensywności
3.5. Wstępna ocena stanu zdrowia i kondycji fizycznej oraz kwalifikacja
do programu
3.6. Podstawowe wskazania żywieniowe
4.
POSTĘPOWANIE DIAGNOSTYCZNO-EWALUACYJNE W ZAKRESIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
I FUNKCJONALNEJ ORAZ AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ
4.1. Diagnoza i ewaluacja w programie aktywności fizycznej
osób starszych
4.2. Koncepcja health-related fitness (H-RF) jako teoretyczna podstawa
programu aktywności fizycznej osób w starszym wieku
4.3. Znaczenie poszczególnych komponentów w
ramach koncepcji H-RF
4.4. Pojęcie i koncepcja struktury sprawności funkcjonalnej
4.5. Pomiary i testy sprawności fizycznej oraz sprawności funkcjonalnej
w programie aktywności fizycznej osób starszych
4.5.1. Pytania i testy w diagnozowaniu oraz ewaluacji sprawności
fizycznej i funkcjonalnej
4.5.2. Test sprawności ukierunkowanej na zdrowie „Eurofit dla
dorosłych”
4.5.3. Test sprawności funkcjonalnej osób starszych (Senior
Fitness Test)
4.5.3.1. Opis i przebieg testu
4.5.3.2. Poszczególne elementy testu (wg [110])
4.5.4. Testy oceny podstawowych i instrumentalnych czynności życia
codziennego
4.6. Definicja aktywności fizycznej i metody jej oceny
4.6.1. Metody pomiaru oparte na obserwacji i kwestionariuszach
4.6.2. Mechaniczne i elektroniczne mierniki ruchu
4.6.3. Metody oparte na pomiarze reakcji
fizjologicznej
5.TRENING
WYDOLNOŚCIOWY (AEROBOWY)
5.1. Troska o fizjologiczne aspekty zdrowego starzenia się jako
podstawa treningu wydolnościowego
5.2. Znaczenie oraz pojęcie wydolności i zdolności wytrzymałościowych
5.3. Specyfika przemian i klasyfikacja wysiłków
wytrzymałościowych
5.4. Ocena wydolności oraz zdolności wytrzymałościowych
5.5. Podstawowe wskazania do kształcenia zdolności aerobowych
– częstotliwość, intensywność, czas oraz typ treningu
5.6. Typ (forma) aktywności fizycznej
6. TRENING
OPOROWY (SIŁOWY)
6.1. Potrzeby, korzyści i ogólne wskazania do treningu
oporowego
6.2. Rodzaje skurczów oraz zagadnienie pomiaru siły
mięśniowej
6.3. Zagadnienia adaptacji oraz wielostronnych efektów
treningu oporowego
6.4. Wielkość obciążenia w treningu oporowym
6.5. Ustalenie programu i różne typy treningu oporowego
6.6. Bezpieczeństwo i środki ostrożności
6.7. Przykłady ćwiczeń oporowych (siłowych)
ĆWICZENIA
UKIERUNKOWANE NA WZMACNIANIE SIŁY MIĘŚNI
A. Przysiady do pozycji siedzenia na krześle
B. „Pompki” przy ścianie
C. Ugięcia kończyn górnych z utrzymywaniem
ciężarków
D. Wchodzenie na stopień
E. Wyciskanie ciężarka nad głową
F. Odwodzenie w stawie biodrowym
G. Wspięcia na palce
H. Prostowanie kończyn dolnych w stawie kolanowym w pozycji siedzącej
I. Ugięcia kończyn dolnych w stawie kolanowym w pozycji stojącej
J. Spinanie miednicy
K. Wznosy ramion i nóg w leżeniu
7. KSZTAŁTOWANIE
GIBKOŚCI CIAŁA
7.1. Zmiany zachodzące w procesie starzenia oraz potrzeby kształtowania
ruchomości
7.2. Pomiar gibkości ciała
7.3. Wskazania i metody treningu gibkości ciała
7.4. Przykłady ćwiczeń gibkościowych
ĆWICZENIA
UKIERUNKOWANE NA ROZWÓJ GIBKOŚCI CIAŁA
A. Rozciąganie mięśnia czworogłowego uda
B. Rozciąganie mięśnia brzuchatego łydki i mięśnia dwugłowego uda
C. Rozciąganie mięśni ramion i klatki piersiowej
D. Rozciąganie mięśni górnej części grzbietu i
barków
E. Rozciąganie mięśni ramion i klatki piersiowej
F. Rozciąganie mięśnia trójgłowego ramienia
G. Rozciąganie talii
H. Rozciąganie mięśni grzbietu
I. „Wspinanie” po ścianie
J. Rozciąganie mięśni pośladkowych, bioder i tylnej części
nóg
K. Rozciąganie mięśni bocznej części tułowia, mięśni brzucha i bioder
L. Rozciąganie mięśni pośladkowych, dwugłowych uda i brzuchatych łydki
Ł. Plecy wypukłe – plecy wklęsłe
M. Rozciąganie grzbietu
N. Rozciąganie mięśni stawu skokowego i stopy
O. Rozciąganie mięśni ramion i obręczy barkowej
8.
KSZTAŁTOWANIE RÓWNOWAGI ORAZ ZAPOBIEGANIE UPADKOM
8.1. Uwarunkowania stabilności postawy w starszym wieku
8.2. Zwiększające się ryzyko upadków
8.3. Ocena stabilności posturalnej
8.3.1. Kliniczne testy oceny stabilności posturalnej
8.3.1.1. Test „wstań i idź” (ang. Timed Up and Go,
TUG Test)
8.3.1.2. Funkcjonalna Skala Równowagi Berga (ang. Berg
Functional Balance Scale, BFBS)
8.3.1.3. Testy oceny równowagi grupy Kellog
8.3.1.4. Skala równowagi oraz chodu Tinetti
8.3.1.5. Skala poziomu równowagi Fullerton (ang. Fullerton
Advanced Balance, FAB)
8.3.1.6. Tor przeszkód Meansa jako test sprawności ruchowej
i równowagi osób starszych
8.3.2. Laboratoryjne pomiary stabilności posturalnej
8.3.3. Pomiary koordynacyjnych zdolności motorycznych
8.4. Program ukierunkowany na poprawę równowagi oraz
zapobieganie upadkom
8.5. Przykłady ćwiczeń równowagi
ĆWICZENIA
UKIERUNKOWANE NA POPRAWĘ RÓWNOWAGI CIAŁA
A. Ćwiczenie równowagi i koordynacji w pozycji siedzącej
B. Stanie jednonóż przy krześle
C. Stanie jednonóż bez pomocy
D. Wstawanie z klęku
E. Chodzenie po linii
F. Pokonywanie przeszkody
G. W pozycji klęku podpartego naprzemienny wznos ramion i nóg
H. W pozycji klęku podpartego równoczesny wznos ramion i
nóg
9. PSYCHOLOGICZNE
ASPEKTY I SKUTKI AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ OSÓB STARSZYCH
9.1. Zmiany funkcji poznawczych i neurologicznych w wieku starszym
9.2. Aktywność fizyczna a stan psychicznego dobrostanu
9.3. Mózg – korzyści wynikające z ćwiczeń
9.4. Aktywność fizyczna a jakość życia w starszym wieku
9.5. Mity i stereotypy związane z aktywnością fizyczną osób
starszych
10. AKTYWNOŚĆ
FIZYCZNA A WYBRANE UWARUNKOWANIA ZDROWOTNE W OKRESIE STARZENIA SIĘ
10.1. Aktywność fizyczna w chorobach układu sercowo-naczyniowego
(choroba wieńcowa serca, nadciśnienie, udar mózgu)
10.1.1. Choroba wieńcowa serca
10.1.2. Nadciśnienie
10.1.3. Udar mózgu
10.2. Aktywność fizyczna w chorobach płuc i układu oddechowego (astma,
przewlekła obturacyjna choroba płuc)
10.2.1. Astma
10.2.2. Przewlekła obturacyjna choroba płuc
10.3. Aktywność fizyczna w cukrzycy
10.4. Uwarunkowania mięśniowo-szkieletowe (osteoporoza, zwyrodnieniowe
reumatoidalne zmiany stawów, zmiany zwyrodnieniowe
kręgosłupa)
10.4.1. Osteoporoza
10.4.2. Zwyrodnienie i reumatoidalne zmiany stawów
10.4.3. Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa
10.5. Aktywność fizyczna osób ze schorzeniami
neurologicznymi i w sferze poznawczej (choroba Parkinsona, choroba
Alzheimera, stwardnienie rozsiane)
10.5.1. Choroba Parkinsona
10.5.2. Choroba Alzheimera
10.5.3. Stwardnienie rozsiane
11. UMIEJĘTNOŚĆ
PROWADZENIA PROGRAMU I WYMAGANIA DOTYCZĄCE INSTRUKTORA AKTYWNOŚCI
FIZYCZNEJ OSÓB STARSZYCH
11.1. Przygotowanie oraz cechy osobowości instruktora aktywności
fizycznej osób starszych
11.2. Umiejętności i postępowanie instruktora aktywności fizycznej
osób starszych
11.3. Kształcenie i wymagania dotyczące instruktorów
aktywności fizycznej osób starszych
Piśmiennictwo
Skorowidz
270
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|