Moja wieloletnia praktyka konsultacyjna każe mi myśleć inaczej o
wprowadzaniu zmian. Stwierdziłem mianowicie, że uruchomienie szerokiego uczestnictwa
różnych partnerów systemu społeczno-gospodarczego przedsiębiorstwa, w tym przede
wszystkim przyszłych użytkowników innowacji, na wszystkich etapach jej wprowadzania,
poczynając od określania potrzeb zmiany i jej celów - mimo że czasami dość czaso- i
pracochłonne - w ostatecznym rachunku opłaca się przedsiębiorstwu i jego załodze.
Generalnie chodzi o to, by - w miarę możliwości stwarzanych przez cały kontekst i
naturę zmiany - partnerzy społeczno-gospodarczego systemu przedsiębiorstwa w jak
największym stopni stawali się strategami i realizatorami jego transformacji. (...)
Zmiana realizowana w formule podmiotowej, to nie "pospolite
ruszenie". To że uczestnicy procesu zmian powinni mieć w nim podmiotowy status nie
oznacza, że proces transformacji może się obyć bez przywództwa, że nie musi być
sprawnie zorganizowany i wspierany przez ekspertów. Wiadomo jednak z kolei, że efektywne
przywództwo, to takie, które prowadzi do osiągnięcia wspólnych celów przez dobre
dopasowanie osoby przywódcy do ludzi, którym przewodzi, do sytuacji zadaniowej i do
organizacji, w której przyszło im wspólnie działać.
Chodzi mi zatem w tej książce o to, jakie mechanizmy psychologiczne i
organizacyjne pozwalają w sposób pragmatycznie uzasadniony (to jest racjonalny ze
względu na kryteria technologiczne, ekonomiczne, społeczne i psychologiczne) realizować
podmiotowe uczestnictwo wszystkich partnerów społecznego systemu
przedsiębiorstwa/instytucji w procesie efektywnej transformacji organizacyjnej, a w jej
kontekście dokonywać również podmiotowych zmian własnych przez jej uczestników.
Ze Wstępu
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I: Ogólne koncepcje i kategorie porządkujące problematykę zmiany
społeczno-organizacyjnej a podmiotowość jej uczestników
Kompleksowa koncepcja czterech wielkich paradygmatów procesu zmian
Typologia zmian z zastosowaniem metafor organizacyjnych Morgana
Społeczno-organizacyjne obszary zmiany
Treści zmian
Aktorzy zmian
Rozdział II: Niektóre kompleksowe teorie zmiany organizacyjnej
Koncepcja stadiów i kryzysów Greinera
Koncepcja „wielkiej trójki” Kanter i współpracowników
Koncepcja cybernetyczno -ekologiczna Nizarda
Rozdział III: Dynamika zmian w organizacji
Uniwersalne procesy zmian (we wszystkich obszarach)
Stadium oczekiwania na zmiany
Stadium analizy sytuacji i określania potrzeby dokonywania zmian
Stadium formułowania wizji, budowania koalicji i podejmowania decyzji o kierunku zmian
Stadium formułowania celów i opracowywania strategii zmian
Stadium przygotowywania rozwiązań merytorycznych i planów przeprowadzenia zmiany
Stadium rozpoczęcia zmian
Stadium realizacji planu
Stadium kończenia wdrożenia - przekazywanie zmiany użytkownikom
Stadium „wbudowywania” zmiany w działający „organizm” przedsiębiorstwa
Rozdział IV: Dynamika zmiany osobistej
Prawidłowości uniwersalne
Koncepcje mechanizmów zmiany osobistej w obrębie różnych paradygmatów
psychologicznych.
Rozdział V: Sterowanie zmianą organizacyjną w sposób podmiotowy
Strategie uniwersalne
Formuła „liderska”
Formuła „zarządzania zmianą”
Formuła struktur paralelnych
Od koncepcji uprzedmiotowiających do podmiotowych
Ogólna propozycja podmiotowa
Rekomendacje sposobów podmiotowej realizacji zmiany organizacyjnej i stwarzania
uczestnikom warunków do podmiotowej zmiany własnej
VI. O konsultantach.
275 stron, oprawa miękka