Publikacja stanowi aktualne kompendium wiedzy uwzględniające najnowsze
badania z zakresu innowacyjności przedsiębiorstw, które wypełnia lukę poznawczą
dotyczącą rozpoznania wzajemnych relacji, jakie zachodzą pomiędzy innowacyjnością a
konkurencyjnością przedsiębiorstwa.
Zespół autorów skoncentrował swoją uwagę na zagadnieniach związanych z
innowacyjnością w czterech obszarach zarządzania przedsiębiorstwem: marketingiem,
finansami, zasobami ludzkimi i wiedzą, jako czynnikach, które w sposób istotny
determinują konkurencyjność organizacji.
Zawarte w publikacji rozważania obejmują zarówno zagadnienia teoretyczne poświęcone
innowacjom, konkurencyjności, jak i praktyczne nawiązujące do szeroko zakrojonych
badań empirycznych polskich przedsiębiorstw. Niezwykle ważnym walorem tej monografii
jest przywołanie i analiza wyników badań empirycznych przeprowadzonych w 2009 roku na
grupie ponad 600 przedsiębiorstw, a dotyczących ich zachowań innowacyjnych w zakresie
zarządzania zasobami marketingowymi, finansowymi, ludzkimi i wiedzy.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Zarządzanie – konkurencyjność – innowacyjność
Robert Nowacki
1.1. Zarządzanie przedsiębiorstwem i jego obszary
1.2. Konkurencyjność przedsiębiorstwa i jej wyznaczniki
1.3. Konkurencyjność w opinii przedsiębiorstw
1.4. Innowacyjność jako narzędzie kształtowania przewagi
konkurencyjnej przedsiębiorstwa
1.5. Innowacyjność przedsiębiorstw w Polsce w świetle badań
empirycznych
Rozdział 2. Innowacyjność w zarządzaniu marketingiem
Robert Nowacki
2.1. Zarządzanie marketingiem jako obszar innowacyjności
2.2. Uwarunkowania innowacyjności w zarządzaniu marketingiem
2.3. Rozwiązania innowacyjne w zarządzaniu marketingiem
2.4. Efekty wdrażania rozwiązań innowacyjnych w zarządzaniu
marketingiem
2.5. Wnioski
Rozdział 3. Innowacyjność w zarządzaniu finansami
Grzegorz Gołębiowski
3.1. Zarządzanie finansami w przedsiębiorstwie
3.2. Obszary innowacyjności w zarządzaniu finansami
3.3. Uwarunkowania i rozwiązania innowacyjne w zarządzaniu finansami
3.4. Efekty wdrażania rozwiązań innowacyjnych w zarządzaniu finansami
3.5. Wnioski
Rozdział 4. Innowacyjność w zarządzaniu zasobami ludzkimi
Marcin Staniewski
4.1. Innowacyjne zarządzanie zasobami ludzkimi w ujęciu literaturowym
4.2. Uwarunkowania innowacyjności w zarządzaniu zasobami ludzkimi
4.3. Model zarządzania zasobami ludzkimi: tradycja czy innowacyjność
4.4. Efekty wdrażania rozwiązań innowacyjnych w zarządzaniu zasobami
ludzkimi
4.5. Model zarządzania zasobami ludzkimi a konkurencyjność
przedsiębiorstw – konkluzje
4.6. Wnioski
Rozdział 5. Innowacyjność w zarządzaniu wiedzą
Agnieszka Bitkowska
5.1. Innowacje i wiedza jako źródła przewagi konkurencyjnej
5.2. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach
5.3. Uwarunkowania innowacyjności w zarządzaniu wiedzą
5.4. Rozwiązania innowacyjne w zarządzaniu wiedzą
5.5. Efekty wdrażania rozwiązań innowacyjnych w zarządzaniu wiedzą
5.6. Wnioski
Rozdział 6. Relacje między innowacyjnością a
konkurencyjnością przedsiębiorstw
Robert Nowacki
6.1. Zależności pomiędzy ogólnym poziomem innowacyjności
przedsiębiorstw a ich konkurencyjnością
6.2. Zależności pomiędzy aktywnością innowacyjną w wybranych
obszarach zarządzania przedsiębiorstw a ich konkurencyjnością
6.3. Bariery i stymulatory zainteresowania innowacjami w wybranych
obszarach zarządzania przedsiębiorstwem
Zakończenie
Bibliografia
207 stron, B5, oprawa miękka