Do osiągnięcia sukcesu w biznesie potrzebny jest zarówno dobry pomysł, jak
i skuteczny plan jego realizacji. Biznesplan dostarcza strategii, którą kierują się
firmy w swojej działalności. Jest on dla przedsiębiorcy tym, czym dla pilota samolotu
jest mapa lotu. Napisanie biznesplanu nie jest rzeczą łatwą i prostą gdyż wymaga
znajomości wielu dziedzin wchodzących w skład nauk ekonomicznych, ale również dużych
umiejętności analitycznych, wiedzy i intuicji dotyczącej funkcjonowania
przedsiębiorstwa w przyszłości.
Biznesplan jest zestawem dokumentów, analiz i programów, w których na podstawie
oceny aktualnej sytuacji finansowej i danych historycznych oraz przewidywanych zmian w
otoczeniu przedsiębiorstwa zawarta jest projekcja celów firmy i sposobów ich osiągania
przy wszelkich istniejących uwarunkowaniach natury finansowej, rynkowej, marketingowej,
organizacyjnej, prawnej, kadrowej, technologicznej, ekologicznej, a czasem również
geograficznej i politycznej. Przygotowanie dobrego biznesplanu ma ogromne znaczenie w
wielu sytuacjach, m.in. przy ubieganiu się o kredyt czy dofinansowanie ze środków
unijnych.
Głównym celem książki jest przedstawienie metodologii sporządzania
profesjonalnego biznesplanu, a także przybliżenie podstawowych metod i najważniejszych
zasad wymagających zastosowania w procesie opracowywania tego doku mentu, oraz wska zanie
kryteriów formalnej i merytorycznej oceny biznesplanu.
Publikacja ta może być wykorzystana przez wszystkich, którzy zamierzają
samodzielnie w sposób prawidłowy opracować biznesplan.
Spis treści:
Wprowadzenie 5
Rozdział 1.
Rola planowania w działalności przedsiębiorstwa - Andrzej Tokarski 7
1.1. Definicja planowania 7
1.2. Cechy charakterystyczne planowania - rodzaje planów 8
1.3. Podstawowe zasady planowania 15
Rozdział 2.
Podstawy metodyczne sporządzania biznesplanu - Andrzej Tokarski 19
2.1. Pojęcie i cechy charakterystyczne skutecznego biznesplanu 19
2.1.1. Korzyści z opracowania biznesplanu 30
2.2. Typowe zastosowanie biznesplanu 32
2.3. Funkcje biznesplanu 40
2.4. Błędy i zagrożenia w sporządzaniu i realizacji biznesplanów 42
2.5. Kryteria oceny biznesplanu i związana z nim odpowiedzialność 49
2.6. Procedura tworzenia biznesplanu 55
Rozdział 3.
Części składowe biznesplanu - Andrzej Tokarski, Maciej Tokarski 65
3.1. Elementy składowe biznesplanu 65
3.2. Zawartość biznesplanu 68
3.3. Struktura biznesplanu 77
Rozdział 4.
Część wstępna biznesplanu - Maciej Tokarski, Jacek Wójcik 95
4.1. Streszczenie biznesplanu - podsumowanie wykonawcze 95
4.2. Charakterystyka firmy 98
4.3. Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia 100
Rozdział 5.
Część merytoryczna biznesplanu - Maciej Tokarski 103
5.1. Analiza rynku i branży 103
5.2. Charakterystyka produktu i procesu produkcyjnego 108
5.3. Analiza strategiczna 113
5.4. Plan marketingowy 133
5.5. Plan finansowy 146
Rozdział 6.
Część końcowa biznesplanu - Jacek Wójcik 167
6.1. Wnioski - plan wdrożeń 167
6.2. Aneks - załączniki 168
Zakończenie 173
Przypisy 175
Bibliografia 182
188 stron, B5, oprawa miękka