Książka w usystematyzowany sposób przedstawia ważne, potwierdzone
badaniami zasady zarządzania strategicznego.
Autorzy zawarli w niej zagadnienia analizowane podczas prowadzanych przez nich
programów MBA i zajęć dla studentów zarządzania, dyrektorów firm, pracowników
administracji rządowej i menedżerów organizacji non profit.
Teza o decydującej roli strategii w działalności każdego przedsiębiorstwa rozwijana
jest poprzez szczegółowe omówienie najważniejszych związanych z tym tematem
zagadnień, do których należą:
- definiowanie strategii i aktualizowanie tej definicji,
- rozwijanie zasobów organizacji, obsługa klientów i poszukiwanie szans w obszarze
przedsiębiorczości,
- cechy i znaczenie konkurencji, sposoby tworzenia przewagi konkurencyjnej,
- tworzenie modelu biznesowego określającego metody gromadzenia zasobów,
- zewnętrzne uwarunkowania strategii korporacyjnej,
- prowadzenie inicjatyw strategicznych w różnych krajach,
- kwestie nadzoru właścicielskiego i odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw,
- znaczenie przywództwa i rola liderów na różnych szczeblach organizacji,
- tworzenie osobistych strategii - planowanie własnej kariery zawodowej.
Spis treści:
Podziękowania
str. 11
Wstęp
str. 13
1. Określanie strategii
str. 15
Jakie są cechy charakterystyczne skutecznej strategii?
str. 18
Jaki wpływ na strategów mają inni stratedzy? W jaki sposób stratedzy przewodzą innym?
str. 28
Dlaczego sukcesy i porażki innych organizacji są istotne?
str. 33
Wnioski dla strategów
str. 36
2. Rozwijanie zasobów
str. 43
Które zasoby firmy wiążą się z przewagą konkurencyjną?
str. 45
Jak wygląda tworzenie i utrzymywanie zasobów konkurencyjnych?
str. 49
Jakie rodzaje ryzyka wiążą się z akumulacją zasobów?
str. 62
Zarządzanie strategiczne akumulacją i wykorzystywaniem zasobów
str. 65
Wnioski dla strategów
str. 68
3. Obsługa klientów
str. 75
Dlaczego relacja z klientem zyskuje na znaczeniu?
str. 78
Co to jest "mentalność usługowa"?
str. 85
Jakie są wskazówki dotyczące modelu biznesowego bazującego na klientach?
str. 90
W jaki sposób firmy gromadzą dane służące identyfikacji i analizie klientów?
str. 95
Czy można przecenić znaczenie relacji z klientem?
str. 102
Wnioski dla strategów
str. 105
4. Poszukiwanie szans
str. 112
Jakie są sygnały, że można wykorzystać szansę?
str. 114
Jak przebiega wykorzystywanie szans?
str. 121
Czym różni się przedsiębiorczość w małej firmie i w korporacji?
str. 130
Czy rozwiązaniem jest działanie na dwa fronty?
str. 139
Wnioski dla strategów
str. 141
5. Konkurowanie z rywalami
str. 149
Czym różnią się od siebie otoczenia konkurencyjne?
str. 151
Co wpływa na potencjał zysku w poszczególnych otoczeniach?
str. 154
Jak siły makro wpływają na ewolucję warunków konkurencyjnych?
str. 162
Jak asymetrie tłumaczą przewagę konkurencyjną?
str. 167
Jakie strategie generyczne służą osiągnięciu przewagi konkurencyjnej?
str. 170
Czym cechuje się hiperkonkurencja?
str. 176
Kiedy rywale współpracują?
str. 178
Wnioski dla strategów
str. 182
6. Określanie modelu biznesowego
str. 190
Jakie są powszechnie spotykane modele biznesowe?
str. 192
Jak analiza łańcucha wartości może się przysłużyć zmianie strategicznej?
str. 203
Jak można wykorzystać cykl życia jako źródło pomysłów dotyczących modelu
biznesowego?
str. 210
Czego można się nauczyć od konkurencji, klientów i innych podmiotów?
str. 217
Jaka jest różnica między planami i modelami biznesowymi?
str. 223
Wnioski dla strategów
str. 224
7. Analizowanie strategii korporacyjnej
str. 232
W jaki sposób stratedzy starają się zapewnić przedsiębiorstwu wzrost?
str. 235
Jakie są sposoby realizowania transakcji gospodarczych między firmami?
str. 239
Czy dywersyfikacja może się przysłużyć wykorzystaniu głównych obszarów
kompetencji?
str. 247
Kiedy sojusze prowadzą do uczenia się?
str. 258
Wnioski dla strategów
str. 263
8. Myślenie globalne
str. 271
Jakie są wady i zalety dywersyfikacji międzynarodowej?
str. 273
Jak ekspansja międzynarodowa może zwiększyć przewagę konkurencyjną?
str. 275
Jakie są alternatywne strategie ekspansji międzynarodowej?
str. 281
Jakie są alternatywne metody wejścia na rynek?
str. 287
Jakie są istotne różnice międzykulturowe?
str. 294
Wnioski dla strategów
str. 297
9. Odpowiedzialne postępowanie
str. 303
Czym charakteryzuje się zrównoważona strategia?
str. 306
Jak zmieniają się standardy nadzoru właścicielskiego?
str. 307
Jakie siły wewnętrzne sprzyjają odpowiedzialności społecznej?
str. 319
Jakie czynniki nasilają dylematy etyczne?
str. 325
Wnioski dla strategów
str. 331
10. Dbanie o realizację strategii
str. 338
W jaki sposób realizacja strategii może zaspokajać rosnącą potrzebę elastyczności?
str. 341
Jakim zmianom ulega planowanie strategiczne?
str. 352
Jakie są sposoby doskonalenia efektywności poszczególnych pracowników i jednostek?
str. 356
Wnioski dla strategów
str. 362
11. Zarządzanie wiedzą
str. 369
Dlaczego wiedza jest coraz ważniejszym źródłem trwałej przewagi konkurencyjnej?
str. 371
Co charakteryzuje wiedzę potrzebną firmom?
str. 375
W jaki sposób stratedzy zarządzają wiedzą i wykorzystują ją?
str. 380
Przechowywanie wiedzy
str. 386
W jaki sposób systemy organizacyjne wpływają na zarządzanie wiedzą?
str. 391
Jakie są najważniejsze zewnętrzne źródła wiedzy?
str. 395
Wnioski dla strategów
str. 402
12. Zapewnianie przywództwa
str. 411
Jak współcześnie definiuje się przywództwo?
str. 413
Jakie są najważniejsze działania podejmowane przez liderów strategicznych?
str. 416
Jak tworzy się efektywne organizacje i zapewnia ciągłość ich wyników?
str. 426
Wnioski dla strategów
str. 432
13. Tworzenie osobistych strategii
str. 442
Jakie trendy oddziałują na przyszłe możliwości zatrudnienia?
str. 443
Jakim zmianom ulega relacja zatrudnienia?
str. 450
Jakie są najważniejsze elementy planowania kariery?
str. 455
Dlaczego należy dbać o równowagę między życiem prywatnym a zawodowym?
str. 461
Wnioski dla strategów
str. 464
Indeks
str. 469
476 stron, B5, oprawa miękka