Potrzeba sprawowania nadzoru nad przedsiębiorstwem wynika z konfliktu interesów
między uczestnikami struktury korporacyjnej, mającego swoje korzenie w oddzieleniu
własności spółki od zarządzania nią. Odpowiednio skonstruowany system nadzoru
korporacyjnego to taki, który dysponuje właściwymi mechanizmami oraz standardami
postępowania skutecznie łagodzącymi skutki rozdziału własności od zarządzania, a w
konsekwencji prowadzącymi do tego, że decyzje podejmowane przez zarząd są zbieżne z
celami i interesami akcjonariuszy oraz innych interesariuszy.
Niniejsza publikacja jest kompleksowym opracowaniem poświęconym zagadnieniom
związanym z prowadzeniem nadzoru i kontroli nie tylko w spółkach notowanych na
giełdzie, ale również w przedsiębiorstwach tak specyficznych jak spółki z udziałem
Skarbu Państwa czy przedsiębiorstwa rodzinne.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1
Istota nadzoru nad działalnością przedsiębiorstwa
1.1.Ewolucja terminologiczna nadzoru - nadzór korporacyjny a nadzór właścicielski
1.1.1.Własność w ujęciu ekonomiczno-prawnym
1.1.2.Nadzór a kontrola
1.1.3.Corporate govemance - ewolucja pojęcia i ujęcia definicyjne w zagranicznej
literaturze przedmiotu
1.1.4.Corporate governance w krajowej literaturze przedmiotu
1.1.5.Nadzór korporacyjny i nadzór właścicielski we współczesnej literaturze
przedmiotu
1.2.Mechanizmy nadzoru nad przedsiębiorstwem
1.2.1.Zewnętrzne mechanizmy nadzoru korporacyjnego
1.2.2.Wewnętrzne mechanizmy nadzoru korporacyj nego
1.2.3.Regulacyjne mechanizmy nadzoru korporacyjnego
1.3.Typologia modeli nadzoru nad przedsiębiorstwem
1.3.1.Model monistyczny i dualistyczny nadzoru korporacyjnego
1.3.2.Model zewnętrzny i wewnętrzny nadzoru korporacyjnego
1.3.3.Model finansowy i społeczny przedsiębiorstwa
1.3.4.Modele: autorytarny, autonomizowany, rynkowy, kooperacyjny.
1.4.Charakterystyka podstawowych systemów nadzoru nad przedsiębiorstwem
1.4.1.Stany Zjednoczone (amerykański system nadzoru nad przedsiębiorstwem)
1.4.2.Wielka Brytania (brytyjski system nadzoru nad przedsiębiorstwem)
1.4.3.Niemcy (germański system nadzoru nad przedsiębiorstwem)
1.4.4.Japonia (japoński system nadzoru nad przedsiębiorstwem)
1.4.5.Konwergencja systemów nadzoru nad przedsiębiorstwem
1.5.Polski system nadzoru nad przedsiębiorstwem
Rozdział 2
Specyficzne formy sprawowania nadzoru i kontroli nad przedsiębiorstwem
2.1.Nadzór korporacyjny w spółkach notowanych na giełdzie
2.1.1.Kodeksy dobrych praktyk na świecie
2.1.2.Standardy międzynarodowe nadzoru korporacyjnego
2.2.Krajowa kodyfikacja dobrych praktyk - rewizja zasad w praktyce spółek notowanych na
giełdzie
2.2.1.Dobre praktyki na polskim rynku kapitałowym
2.2.2.Mechanizm sprawozdania o stosowaniu dobrych praktyk przez spółki notowane na
giełdzie
2.2.3.Przestrzeganie zasad ładu korporacyjnego w praktyce polskich spółek giełdowych
2.3.Nadzór właścicielski nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, jego słabości i
próby uzdrawiania systemu - ujęcie ewolucyjne
2.3.1.Zarządzanie majątkiem Skarbu Państwa - podstawy prawne
2.3.2.Ewolucja nadzoru właścicielskiego sprawowanego przez Ministra Skarbu Państwa
2.3.3.Słabości nadzoru właścicielskiego sprawowanego nad spółkami Skarbu Państwa
2.3.4.Doświadczenia międzynarodowe w sprawowaniu nadzoru właścicielskiego nad
podmiotami państwowymi
2.3.5.Próby uzdrawiania nadzoru właścicielskiego państwa w Polsce
2.4.Procedury i realizacja nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Skarbu
Państwa na tle standardów międzynarodowych
2.4.1.Międzynarodowe i krajowe wytyczne nadzoru nad spółką z udziałem kapitałowym
państwa
2.4.2.Rada nadzorcza i zarząd spółki z udziałem Skarbu Państwa
2.4.3.Współpraca odpowiednich komórek nadzoru z radami nadzorczymi
2.4.4.Nadzorowanie spółek zależnych
2.4.5.Monitorowanie zobowiązań pozacenowych przez Ministra Skarbu Państwa
2.4.6.Realizacja nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa
2.5.Znaczenie nadzoru właścicielskiego w przedsiębiorstwach rodzinnych
2.5.1.Definicja przedsiębiorstwa rodzinnego
2.5.2.Specyfika przedsiębiorstw rodzinnych
2.5.3.Problemy sukcesji oraz transfer władzy i własności
2.5.4.Własność i zarządzanie w przedsiębiorstwie rodzinnym
2.5.5.Nadzór właścicielski w przedsiębiorstwie rodzinnym
Rozdział 3
Informacja sprawozdawcza w nadzorze nad przedsiębiorstwem -ujęcie normatywne
3.1.Istota i znaczenie informacji w procesie sprawowania nadzoru nad
przedsiębiorstwem
3.1.1.Transparentność informacji jako narzędzie nadzoru nad przedsiębiorstwem
3.1.2.Regulacje prawne w zakresie kształtowania transparentności informacji o
przedsiębiorstwie w regionie anglosaskim
3.1.3.Przejrzystość rynków kapitałowych w Unii Europejskiej
3.1.4.Transparentność polskiego rynku kapitałowego
3.2.Przejrzyste i wiarygodne sprawozdanie finansowe jako źródło informacji na potrzeby
nadzoru nad przedsiębiorstwem
3.2.1.Zadania i funkcje rachunkowości
3.2.2.Rachunkowość a nadzór korporacyjny
3.2.3.Użytkownicy sprawozdań finansowych i ich oczekiwania informacyjne
3.2.4.Modele rachunkowości a przejrzystość informacji
3.2.5.Ujednolicanie zasad rachunkowości a przejrzystość informacji finansowej
3.2.6.Cechy jakościowe informacji finansowej w świetle Założeń koncepcyjnych MSSF
3.2.7.Polska ustawa o rachunkowości a MSR/MSSF
3.2.8.MSR/MSSF a US GAAP
3.2.9.Porównywalność a wiarygodność sprawozdań finansowych
3.2.10.Rola biegłego rewidenta w nadzorze korporacyjnym
3.2.11.Cel badania sprawozdania finansowego
3.2.12.Wpływ regulacji Sarbanes-Oxley ket i postanowień PCAOB na rewizję finansową
3.2.13.Rewizja finansowa w regulacjach Unii Europejskiej
3.3.Rola dobrych praktyk w kształtowaniu systemu informacyjnego przedsiębiorstwa
3.3.1.Przejrzystość działania przedsiębiorstwa w międzynarodowych standardach nadzoru
korporacyjnego
3.3.2.Krajowa kodyfikacja dobrych praktyk nadzoru korporacyjnego a przejrzystość
informacji spółek
3.3.3.Transparentność informacji w spółkach nadzorowanych przez państwo w świetle
wytycznych międzynarodowych
3.4.Wymagania informacyjne na potrzeby nadzoru właścicielskiego nad spółką Skarbu
Państwa
3.4.1.Obieg informacji na potrzeby nadzoru właścicielskiego nad podmiotami z udziałem
Skarbu Państwa
3.4.2.Sprawozdawczość na potrzeby nadzoru właścicielskiego nad spółką z udziałem
Skarbu Państwa
3.4.3.Zasady dotyczące współpracy rady nadzorczej z biegłym rewidentem, monitorowanie
audytu spółki
3.4.4.Zachowanie przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy przedsiębiorstwami
publicznymi a organami publicznymi
3.4.5.Jawność i przejrzystość działalności gospodarczej podmiotów z udziałem
Skarbu Państwa
3.4.6.Realizacja zadań Ministra Skarbu Państwa w obszarze monitorowania nadzorowanych spółek
3.4.7.Realizacja zadań Ministra Skarbu Państwa w obszarze zapewnienia jawności i
przejrzystości informacji o działalności nadzorowanych podmiotów
3.5.Rola przejrzystości informacji w przedsiębiorstwach rodzinnych
Podsumowanie
Spis aktów normatywnych
Bibliografia
440 stron, B5, oprawa miękka