Nadmiar informacji oraz wynikający stąd chaos informacyjny wymagają wprowadzania w
organizacjach odpowiednich systemów zarządzania informacją i wiążą
się z przymusem odpowiedniego jej poszukiwania, gromadzenia, przechowywania,
udostępniania i wykorzystywania. Wymóg ten nabiera istotnego znaczenia z uwagi na
rosnącą rolę informacji rynkowej w kształtowaniu konkurencyjności przedsiębiorstw,
zwłaszcza tych, które funkcjonują na rynku globalnym.
Publikacja zawiera pierwsze w Polsce, kompleksowe ujęcie problematyki
zarządzania informacją rynkową, a rozważania teoretyczne prezentowane w książce są
poparte przykładami z praktyki gospodarczej i wynikami przeprowadzonych badań i analiz.
Na ich podstawie autorzy przedstawiają stosowane metody i proponują trzy
modele zarządzania informacją rynkową, umożliwiające uzyskanie przewagi
konkurencyjnej dzięki umiejętnemu wykorzystaniu posiadanych zasobów informacyjnych.
Autorzy koncentrują się na takich zagadnieniach, jak:
• informacja rynkowa i jej znaczenie w gospodarce globalnej,
• informacja rynkowa jako determinanta pozycji i przewagi konkurencyjnej,
• zarządzanie informacją rynkową w praktyce gospodarczej,
• modele zarządzania informacją rynkową.
Publikacja jest adresowana do pracowników naukowo-dydaktycznych, doktorantów,
słuchaczy studiów podyplomowych i studentów szkół wyższych – zwłaszcza uczelni
technicznych – na kierunkach zarządzania oraz zarządzania i inżynierii produkcji
Powinna również stanowić wartościową lekturę dla menedżerów oraz wyższej i
średniej kadry kierowniczej przedsiębiorstw.
Spis treści:
Wstęp 5
Rozdział 1. Informacja rynkowa w gospodarce globalnej 13
1.1. Znaczenie informacji na globalnym rynku 13
1.2. Pojęcia i definicje: informacja, dane, komunikacja i informacja rynkowa 16
1.3. Kategorie, cechy i właściwości informacji w otoczeniu rynkowym przedsiębiorstwa
21
1.4. System informacji rynkowej: źródła, sposoby pozyskiwania i gromadzenia informacji
rynkowej w przedsiębiorstwie 26
1.5. Przepływ informacji rynkowej w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu 35
1.6. Informacja rynkowa – nośnik wiedzy ekonomicznej o rynku i przedsiębiorstwie 46
Rozdział 2. Informacja rynkowa jako determinanta w tworzeniu pozycji i przewagi
konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku globalnym 56
2.1. Kapitał ludzki – składnik budowy pozycji przedsiębiorstwa na rynku 57
2.2. Kultura organizacyjna – źródło informacji rynkowej w budowaniu pozycji
przedsiębiorstwa na rynku globalnym 64
2.3. Informacja rynkowa jako czynnik strukturotwórczy innowacyjnego zarządzania
przedsiębiorstwem 68
2.4. Nośniki informacji rynkowej i narzędzia umacniania oraz podnoszenia
konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku 76
2.5. Strategiczna rola informacji rynkowej w budowaniu pozycji
przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji . 96
Rozdział 3. Zarządzanie informacją rynkową w praktyce organizacyjnej
przedsiębiorstw globalnych 106
3.1. Przedsiębiorstwa na rynku globalnym – charakterystyka działalności 106
3.2. Zarządzanie informacja rynkową w analizowanych przypadkach 112
3.3. Narzędzia informatyczne i rozwiązania IT wykorzystywane przez przedsiębiorstwa w
umacnianiu pozycji na rynku 131
Rozdział 4. Propozycje rozwiązań służące zarządzaniu informacją rynkową
140
4.1. Model I 142
4.2. Model II 147
4.3. Model III 150
Zakończenie 157
Załączniki 161
Bibliografia 169
Słowniczek 177
Indeks 179
182 strony