Celem niniejszej monografii jest ukazanie znaczenia
komunikacji interpersonalnej w zarządzaniu pracownikami.
Rola komunikacji interpersonalnej będzie rozpatrywana głównie
pod kątem zwiększenia efektywności działań menedżerskich. Zasadniczą tezą
przyjętą w pracy jest wskazanie na ścisłą zależność między kompetencjami
komunikacyjnymi menedżera a jego zdolnością do efektywnego zarządzanie pracownikami.
Ze Wstępu
Autorowi udało się uniknąć tradycyjnej prezentacji dzięki temu, że rozwija
własną koncepcję komunikacji, obejmującą zarówno elementy komunikacji językowej,
jak i niewerbalnej. Większa część pracy jest poświęcona pokazaniu elementów, które
składają się na „kompetencje komunikacyjne" i co umożliwia ich przyswojenie.
Autor zwraca też uwagę na rolę autentyczności w komunikacji interpersonalnej. Rzadko w
tego typu pracach podejmuje się rolę takiego nieformalnego czynnika, jest to zagadnienie
złożone i mało jeszcze rozpoznane.
Prof. dr hab. Waldemar Domachowski
Spis treści:
Rozdział I
Rola komunikacji interpersonalnej w zarządzaniu
1. Koordynacja i wywieranie wpływu a komunikacja interpersonalna
2. Miejsce komunikacji interpersonalnej w zarządzaniu organizacją
3. Rola i funkcje komunikacji interpersonalnej w zarządzaniu
Podsumowanie
Rozdział II
Podstawy komunikacji interpersonalnej a zarządzanie
1. Interakcja - komunikacja - kontakt
2. Wymiary komunikacji interperspnalnej
3. Modele i sposoby komunikowania się
a) Jednostronny model komunikacji
b) Dwustronny (interakcyjny) model komunikacji
c) Trójstronny (relacyjny) model komunikacji
Podsumowanie
Rozdział III
Proces nawiązywania kontaktu
1. Struktura procesu nawiązywania kontaktu
Faza A. Nawiązywanie kontaktu.
Faza B. Przechodzenie do bliższego kontaktu i bycie w bliższym
kontakcie
Faza C. Przechodzenie do bliskiego kontaktu i bycie w bliskim kontakcie ? Podsumowanie
Rozdział IV
Kompetencje komunikacyjne menedżera
1. Sytuacja komunikacji interpersonalnej - implikacje dla menedżera
a) Pojęcie sytuacji. Implikacje dla sytuacji komunikacyjnej
b) Sytuacja komunikacji interpersonalnej i jej elementy
c) Wpływ sytuacji komunikacyjnej na przebieg procesu komunikacji interpersonalnej między
menedżerem a pracownikiem
2. Charakterystyka pojęcia kompetencji komunikacyjnej
a) Kompetencja. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna
b) Sposoby ujmowania kompetencji komunikacyjnej
3. Kompetencja komunikacyjna jako podstawa efektywnej komunikacji interpersonalnej
4. Kompetencja komunikacyjna - ujęcie własne
5. Kompetencje komunikacyjne menedżera i ich składowe
Podsumowanie.
Rozdział V
Uważne spostrzeganie, słuchanie i udzielanie informacji zwrotnych w procesie
komunikacji interpersonalnej i w zarządzaniu
1. Uważne spostrzeganie a komunikacja interpersonalna i zarządzanie
a) Teoria asocjacjonistyczna
b) Postaciowe teorie spostrzegania.
c) Koncepcja kategorialnego spostrzegania według J. S. Brunera.
2. Spostrzeganie innych i jego wpływ na komunikację interpersonalną i zarządzanie
3. Uważne słuchanie
4. Odbieranie i udzielanie informacji zwrotnych w komunikacji interpersonalnej i
zarządzaniu
Podsumowanie
Rozdział VI
Komunikacja niewerbalna i werbalna w zarządzaniu
1. Prawidłowości komunikacji niewerbalnej
2. Rodzaje komunikatów niewerbalnych
a) Mimika
b) Źrenice, kontakt wzrokowy i spoglądanie
c) Gesty i ruchy ciała
d) Dotyk
e) Pozycja ciała
f) Wygląd
g) Usytuowanie przestrzenne
h) Dystans
3. Funkcje komunikacji niewerbalnej
a) Wyrażanie postaw i emocji
b) Podtrzymywanie komunikacji werbalnej
4. Językowe podstawy komunikacji interpersonalnej.
5. Uwarunkowania efektywnej komunikacji werbalnej
6. Komunikaty parajęzykowe
Podsumowanie
Rozdział VII
Efektywna komunikacja interpersonalna a zarządzanie
1. Efektywna komunikacja interpersonalna menedżera i jej znaczenie dla
zarządzania
2. Wspólna płaszczyzna porozumienia i jej znaczenie dla zarządzania
3. Skala rozwoju a wspólna płaszczyzna porozumienia
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
186 stron, A5, oprawa miękka