Wzrost znaczenia kapitału intelektualnego, zarówno we współczesnej
gospodarce, jak i w przedsiębiorstwach, jest niepodważalny. W dobie względnej
równości w dostępie do zasobów materialnych, głównego źródła osiągania i
utrzymywania przewagi konkurencyjnej upatrywać należy w posiadanym kapitale
intelektualnym, stanowiącym o oryginalności i unikatowości oraz pozwalającym na
wyróżnienie się na tle konkurencji. O ile obecnie kapitał intelektualny stanowi
jedynie o uzyskiwaniu przewagi konkurencyjnej, o tyle w niedalekiej przyszłości każde
przedsiębiorstwo chcące przetrwać na rynku i generować zyski, zmuszone będzie w
sposób systematyczny kreować kapitał intelektualny i efektywnie nim zarządzać.
Autorka jest doktorem ekonomii i magistrem prawa. W latach 2003-2009 pracowała jako
konsultant Ernst & Young w Warszawie, a następnie w Genewie. Od 2009 roku jest
managerem w dziale kontroli finansowej STMicroelectronics NV w Genewie. Członek
Association of Chartered Certified Accountants w Wielkiej Brytanii.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Pojęcie, rola i ochrona własności intelektualnej
1.1. Pojęcie, geneza i ewolucja koncepcji własności intelektualnej
1.2. Kategorie własności intelektualnej
1.2.1. Patent
1.2.2. Znak towarowy
1.2.3 . Wzór przemysłowy
1.2.4. Wzór użytkowy
1.2.5. Oznaczenie geograficzne
1.2.6. Topografia układu scalonego
1.2.7. Prawa autorskie
1.2.8. Tajemnica handlowa
1.3. Ochrona prawna własności intelektualnej
1.3.1. Polskie regulacje prawne
1.3.2. Ustawodawstwo Unii Europejskiej
1.3.3. Konwencje międzynarodowe
1.3.4. Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO)
1.4. Własność intelektualna a konkurencja
Rozdział 2. Aktywa niematerialne w gospodarce i w
przedsiębiorstwie
2.1. Znaczenie dóbr niematerialnych dla rozwoju gospodarczego
2.2. Innowacyjność i zarządzanie wiedzą
2.2.1. Osiąganie przewagi konkurencyjnej przez innowacyjność
2.2.2. Rządowe programy wspierania przedsiębiorstw
2.2.3. Zarządzanie wiedzą
2.3. Typy i znaczenie kapitału intelektualnego w aktywach przedsiębiorstw
2.4. Zarządzanie kapitałem intelektualnym
2.4.1. Znaczenie zarządzania kapitałem intelektualnym
2.4.2. Strategie zarządzania kapitałem intelektualnym
2.4.3. Pomiar skuteczności wdrożonych strategii
2.5. Formy naruszania i ochrona kapitału intelektualnego
2.6. Marka jako specyficzny przykład wartości niematerialnej
2.6.1. Pojęcie i wartość marki
2.6.2. Zarządzanie wartością marki
Rozdział 3. Wycena aktywów niematerialnych
3.1. Celowość wyceny kapitału intelektualnego
3.2. Zasady i metody wyceny
3.3. Wycena patentów
3.4. Wycena marki
3.4.1. Podejścia do wyceny - kapitał marki a wartość marki
3.4.2. Rankingi marek
3.5. Międzynarodowe standardy w zakresie wyceny wartości niematerialnych
3.5.1. System międzynarodowy - MSR 38
3.5.2. System amerykański-FAS 141, 142
3.6. Kwestie podatkowe
3.7. Audyt oraz due diligence wartości niematerialnych
Rozdział 4. Sprawozdawczość w zakresie dóbr niematerialnych
4.1. Raport kapitału intelektualnego
4.1.1. Struktura i cechy raportu
4.1.2. Przykłady raportów
4.2. Inicjatywy z zakresu sprawozdawczości kapitału intelektualnego
4.3. Wartości niematerialne w sprawozdaniach finansowych wybranych przedsiębiorstw
4.3.1. The Coca-Cola Company
4.3.2. IBM
4.3.3. L‘Oreal
4.3.4. LVMH
4.3.5. Google
4.4. Kapitał intelektualny w polskich przedsiębiorstwach
4.5. Wyzwania dla sprawozdawczości z dóbr niematerialnych
Podsumowanie
Spis skrótów
Spis tabel
Spis rysunków
Bibliografia
Załączniki
216 stron, B5, oprawa miękka