W XXI wieku sukces gospodarczy każdego podmiotu jets uwarunkowany jego
zdolnością do stawienia czoła globalnej konkurencji.
Zdolność przedsiębiorstwa, regionu czy też państwa do sprostania
konkurencji była od zawsze determinantą ekonomicznego powodzenia oraz dobrobytu. Jednak
dzisiejsza globalna konkurencja przyjmuje zupełnie inny wymiar niż zjawisko konkurencji,
z jaką zmagały się podmioty gospodarcze przez niemal cały XX wiek. Różnica ta nie
sprowadza się wyłącznie do samej intensywności zjawiska, ale można mówić o jego
zupełnie nowym wymiarze jakościowym. Najważniejszym wyznacznikiem tej nowej sytuacji
jest wyeliminowanie barier nie tylko dla przepływu finalnych produktów, ale także
likwidacji ograniczeń dla alokacji niemal wszystkich zasobów gospodarczych ponad
granicami państw narodowych. Oznacza to niespotykany wcześniej skok w mobilności
wszystkich czynników produkcji oraz czyni współczesny globalny rynek i globalną
konkurencję zupełnie innymi, niż było to w okresie silnych państw narodowych i
gospodarek oddzielonych wyraźnymi granicami.
Z wprowadzenia
Spis treści:
Przedmowa (Marek Jacek Stankiewicz)
Wprowadzenie (Adam P. Balcerzak, Elżbieta Rogalska)
Część I GLOBALNE OTOCZENIE WSPÓŁCZESNEGO PRZEDSIĘBIORSTWA
Rozdział 1.
Adam P. Balcerzak, Znaczenie wiedzy i innowacyjności w warunkach nowej globalnej
gospodarki
Rozdział 2.
Barbara Piotrowska, Gospodarka oparta na wiedzy - istota, cechy, wyzwania dla
organizacji
Rozdział 3.
Piotr Maśloch, Globalizacja i jej wpływ na funkcjonowanie polskich
przedsiębiorstw
Część II ZNACZENIE NOWOCZESNYCH ROZWIĄZAŃ LOGISTYCZNYCH W GOSPODARCE
GLOBALNEJ
Rozdział 4.
Grażyna Karwacka, Logistyka jako narzędzie kształtowania nowych form
prowadzenia globalnej działalności gospodarczej
Rozdział 5.
Urszula Słupska, Koncepcja organizacji wirtualnej a zarządzanie logistyczne
Rozdział 6.
Karolina Długołęcka, Offshoring - szansa na rozwój?
Rozdział 7.
Alicja Antonowicz, Franchising jako przykład systemu dystrybucji zintegrowanego
pionowo w sektorze handlowym w Polsce
Rozdział 8.
Radosław Pyrek, Charakterystyka systemu wytwarzania - quick response
manufacturing
Rozdział 9.
Łukasz Rezmer, Wady, zalety, szanse i zagrożenia dla systemu zarządzania
jakością wg normy ISO 9001:2000
Część III: INNOWACYJNOŚĆ PRODUKTOWA ORAZ ZMIANY ORGANIZACYJNE W
PRZEDSIĘBIORSTWIE
Rozdział 10.
Łukasz Wściubiak, Źródła innowacji zaawansowanych technologicznie firm
produkcyjnych sektora MSP w POLSCE
Rozdział 11.
Marta Żukowska, Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach i zmiany w
organizacji
Rozdział 12.
Małgorzata Grabus, Model kształtowania zmian kulturowych
Rozdział 13.
Joanna Haffer, Kryteria powodzenia projektów realizowanych w przedsiębiorstwach
działających w Polsce w świetle badań empirycznych
Część IV NOWOCZESNE METODY ZARZĄDZANIA KAPITAŁEM LUDZKIM
Rozdział 14.
Joanna Tabor, Zarządzanie talentami jako funkcja strategicznego zarządzania
zasobami ludzkimi
Rozdział 15.
Monika Chutnik, Katarzyna Grzesik, Przywództwo wobec nowych wyzwań - świat
wirtualnych zespołów
Rozdział 16.
Barbara Jóźwik, Wolontariat pracowniczy jako sposób wyzwalania zaangażowania w
pracę
Rozdział 17.
Dorota Chmielewska-Muciek, Typologia kultur organizacyjnych w kontekście
zarządzania wiedzą
Rozdział 18.
Barbara Rzeźnik, Partnerstwo w organizacji jako czynnik wzrostu elastyczności
oraz konkurencyjności przedsiębiorstw
Rozdział 19.
Hanna Bortnowska, Patrycja Łychmus, Janina Stankiewicz, Możliwości
wykorzystania technik szkoleniowych celem upowszechniania etyki podczas
kształcenia pracowników
Część V KONKURENCJA VERSUS WSPÓŁPRACA PRZEDSIĘBIORSTW W WARUNKACH GLOBALNEJ
GOSPODARKI
Rozdział 20.
Dariusz Karaś, Konkurencja i kooperacja przedsiębiorstw w świetle
fundamentalnych modeli teorii gier
Rozdział 21.
Monika Golonka, Konkurowanie a współpraca w sektorach globalnych na przykładzie
telekomunikacji
Rozdział 22.
Katarzyna Leszczyńska, Czy struktury klastrowe wpływają na konkurencyjność i
innowacyjność województwa mazowieckiego?
NOTA O AUTORACH
240 stron, B5, oprawa miękka