Analiza źródeł sukcesów i porażek przedsiębiorstw w naturalny sposób
prowadzi do osób stojących na ich czele. To oni ponoszą odpowiedzialność za wyniki
gospodarcze uzyskiwane w coraz bardziej konkurencyjnym i nieprzewidywalnym otoczeniu
gospodarczym, w którym kreatywność, umiejętność dostrzegania wyłaniających się
zmian i wyciągania wniosków, a jednocześnie zdolność do przekonywania innych może
zagwarantować przetrwanie i rozwój.
Dynamiczny rozwój techniki sprawił, że można stworzyć imitację
wszystkiego – poza Człowiekiem, a w szczególności takim, który, posiadając
predyspozycje przywódcze, potrafi je świadomie kształtować i efektywnie
wykorzystywać.
Autor przedstawił kompetencje przywódcze liderów prowadzących mikro,
małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce w kontekście szybko postępującej
globalizacji gospodarki polskiej.
Książka przeznaczona jest zarówno dla praktyków: przedsiębiorców, menedżerów,
osób aspirujących do pełnienia ról kierowniczych, jak i dla studentów ekonomii i zarządzania
wyższych uczelni, gdyż zawiera wiele praktycznych analiz i przykładów osadzonych w
realiach polskich.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. PRZYWÓDZTWO – GENEZA I CHARAKTERYSTYKA – PODSTAWOWE POJĘCIA I
DEFINICJE
1.1. Geneza i definicja przywództwa
1.2. Podstawowe teorie i modele przywództwa
Rozdział 2. KIERUNKI DALSZEGO ROZWOJU TEORII PRZYWÓDZTWA
2.1. Przywództwo transformacyjne, charyzmatyczne i wizjonerskie
2.2. Uwarunkowania kulturowe przywództwa
2.3. Model przywództwa złożonego w przedsiębiorstwie opartym na wiedzy
Rozdział 3. ZADANIA PRZYWÓDCY W ORGANIZACJI DZIAŁAJĄCEJ W NIEPRZEWIDYWALNYM
OTOCZENIU GOSPODARCZYM
3.1. Nowy paradygmat na linii przełożony – podwładny
3.2. Przywódca w roli nadającego znaczenie relacjom
Rozdział 4. CHARAKTERYSTYKA WYBRANYCH KOMPETENCJI PRZYWÓDCZYCH
4.1. Osobiste kompetencje przywódcze
4.2. Zespołowe kompetencje przywódcze
4.3. Strategiczne kompetencje przywódcze
Rozdział 5. SKUTECZNOŚĆ PRZYWÓDCZA OSÓB KIERUJĄCYCH ZESPOŁAMI – NA PRZYKŁADZIE
WYBRANYCH PRZEDSIĘBIORSTW
5.1. Charakterystyka przeprowadzonych badań
5.2. Skuteczność zachowań, działań i postaw przywódczych kadry kierowniczej w obrębie
poszczególnych kompetencji przywódczych
5.3. Studium przypadku – kompetencje przywódcze w organizacji
5.3.1. Analiza zachowań, postaw i działań przywódczych prezesa na podstawie działalności
przedsiębiorstwa Astromal w latach 1980–2008
5.3.2. Analiza zachowań, postaw i działań przywódczych prezesa firmy Astromal
5.3.3. Charakterystyka działalności Centrum PISOP w latach 2003–2007
5.3.4. Analiza zachowań, działań i postaw przywódczych prezesa Centrum PISOP
Rozdział 6. PRÓBA OCENY WPŁYWU ZACHOWAŃ, DZIAŁAŃ I POSTAW PRZYWÓDCZYCH
KADRY KIEROWNICZEJ NA ROZWÓJ WYBRANYCH PRZEDSIĘBIORSTW
6.1. Lider koordynatorem i animatorem procesu rozwoju przedsiębiorstwa
6.2. Kluczowe praktyki przywódcze na podstawie przeprowadzonych studiów przypadków
WNIOSKI
SPIS TABEL, WYKRESÓW I RYSUNKÓW
BIBLIOGRAFIA
224 strony, B5, oprawa miękka
msp