Tematyka książki dotyczy dwóch obszarów zarządzania: zarządzania
międzynarodowego, w tym problematyki globalizacji i internacjonalizacji przedsiębiorstw,
oraz konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, w szczególności zagadnienia
dotyczącego nowoczesnych metod zarądzania, wiedzy jako kluczowych kompetencji,
społeczno-kulturowych uwarunkowań zarządzania międzynarodowego, informatycznego
wspomagania procesów zarządzania z społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
Różnorodne badania, których wyniki zaprezentowali Autorzy, obrazują
zachodzące we współczesnej rzeczywistości gospodarczej procesy globalizacji i
internacjonalizacji oraz związane z nimi czynniki determinujące konkurencyjność
polskich przedsiębiorstw w warunkach międzynarodowych.
Wstęp
Część I PROBLEMY GLOBALIZACJI
Stanisław Sudoł
O kilku okolicznościach mających wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstw w
dobie globalizacji - głos w dyskusji
Jerzy Kisielnicki
Rola wirtualnej organizacji i wirtualnej technologii we wzroście
przedsiębiorczości obywateli i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw na globalnym
rynku
Marzanna Witek-Hajduk
Zmiany modeli internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji
Polski do Unii Europejskiej
Andrzej Kubasik
Zrównoważona wartość firmy jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności
Urszula Słupska
Organizacja wirtualna jako forma współpracy w dobie globalizacji
Mieczysław Błoński
Rozszerzenie działalności globalnej firmy Hays na Polskę - analiza przypadku
Mateusz Juchniewicz
Dojrzałość projektowa organizacji jako narzędzie zwiększania
konkurencyjności przedsiębiorstw
Marcin Kardas
Wybrane aspekty umiędzynarodowienia największych przedsiębiorstw z Europy
Środkowo-Wschodniej
Część II KONKURENCYJNOŚĆ POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW
Grażyna Gierszewska
Budowanie konkurencyjności przez polskie przedsiębiorstwa w latach 1990-2009
Tomasz Gołębiowski, Małgorzata Lewandowska
Więzi kooperacyjne grup kapitałowych w polskim przemyśle elektromaszynowym
Krystyna Serafin
Wiedza źródłem konkurencyjności współczesnych organizacji
Tomasz Maliszewski
Budowanie przewagi konkurencyjnej niepublicznych szkół wyższych. Kluczowe
czynniki sukcesu
Wioletta Wereda
Znaczenie kapitału relacyjnego w budowie przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstwa
Elżbieta Robak
Adaptacja nowych pracowników jako istotny czynnik integracji społecznych
zasobów przedsiębiorstwa
Monika Wawer, Rafał Wawer
Szkolenia językowe pracowników źródłem konkurencyjności polskich
przedsiębiorstw w czasach globalizacji
Noty o autorach
217 stron, B5, oprawa miękka