Poznaj BPMN. Zobacz na przykładach, jak modelować w procesach biznesowych:
- Aktywności
- Zdarzenia
- Przepływy
- Bramki
- Obiekty
- Uczestników
- Podprocesy, transakcje i kompensacje
- Kolaboracje
- Choreografie
- Konwersacje
BPMN to standard opracowany przez organizację Object Management Group
(OMG). Jego pełna nazwa brzmi "Business Process Model and Notation".
Podstawowym celem standardu jest dostarczenie takiej notacji do opisywania
procesów biznesowych, która będzie czytelna i zrozumiała tak dla biznesowych
"użytkowników", którzy procesy monitorują i zarządzają nimi, jak i dla
analityków przeprowadzających biznesową analizę oraz programistów odpowiedzialnych za
techniczną implementację procesów.
BPMN powstał z bezsilności — z braku języka wspólnego dla analityków
biznesowych, "zwykłych" uczestników biznesu i programistów. O ile bowiem
informatycy mieli swój standard opisywania procesów biznesowych, o tyle ludzie w firmie,
którzy mieli korzystać z ich pracy, często nie byli w stanie użyć przygotowanych dla
nich modeli analitycznych. Standard BPMN przyjęto w roku 2004. Od tego momentu przestało
być istotne, za pomocą jakiego narzędzia tworzone są modele procesów. W centrum uwagi
znalazło się tworzenie opisu zrozumiałego dla wszystkich uczestników. Ułatwia on
pracę nad procesami zachodzącymi wewnątrz firmy, otwiera także szerzej możliwości
współdziałania między podmiotami obecnymi na rynku.
Szymon Drejewicz. Starszy specjalista ds. jakości oprogramowania w polskim centrum
Samsung Research & Development oraz asystent na Wydziale Elektrycznym Politechniki
Warszawskiej. Wcześniej jako starszy konsultant i trener w firmie Infovide-Matrix SA
uczestniczył w projektach BPM dla największych firm w Polsce. Specjalista od
projektowania systemów oprogramowania, analizy procesów biznesowych i modelowania.
Przeprowadził ponad 70 szkoleń z zakresu zarządzania procesami biznesowymi (BPMN),
modelowania systemów oprogramowania w języku UML i inżynierii oprogramowania.
136 stron, oprawa miękka