Jak duże znaczenie ma kultura narodowa w działalności gospodarczej i w jakim
stopniu otoczenie kulturowe ma wpływ na metody zarządzania zasobami ludzkimi?
Czy istnieją potwierdzenia owocnych przeszczepów zagranicznych stylów i
sposobów zarządzania?
a może różnice kulturowe i wynikające z nich nieporozumienia proces ten
znacznie utrudniają lub wręcz uniemożliwiają/ Jakie funkcje i role na arenie
międzynarodowej powinni spełniać menadżerowie XXI wieku?
Jak rozwijać i doskonalić ich kompetencje w wymiarze europejskim, by
zwiększyć szanse rozwoju i owocnej współpracy w wielokulturowej Europie?
Na te i szereg innych pytań próbują odpowiedzieć autorzy niniejszej monografii,
polecanej zarówno studentom, pracownikom nauki, jak i praktykom zainteresowanym
problemami zarządzania w warunkach globalizacji i integracji.
Spis treści:
I. Zarządzanie na skrzyżowaniu kultur
Jurgen Rothlauf
Rozważania na temat zarządzania międzykulturowego
Jolanta Szaban
Kierowanie w warunkach międzykulturowych. Wyzwania dla menadżerów
Marian Mroziewski
Intelektualne aspekty narodowych stylów zarządzania
Dorota Simpson
Uwarunkowania kulturowe jako determinanta stylów przywództwa. Badanie tolerancji
polskich menedżerów w stosunku do przedstawicieli innych kultur
Susanne Blazejewski
Wartości jako wymiar kultury. Wpływ wartości podstawowych i wiodących na działania
międzynarodowej kadry kierowniczej
Renata Krzykała-Schaefer, Heine-Jurgen Stiting
Zarządzanie firmą NIVEA Polska Sp. z o.o. jako dobry przykład europejskiego
zarządzania na skrzyżowaniu kultur w okresie mariażu organizacyjnego
Anna Murdoch
Szok kulturowy a adaptacja w nowym kraju: przegląd i ocena literatury. Implikacje dla
badaczy i praktyków zarządzania międzykulturowego
II. Komunikacja międzykulturowa w zarządzaniu
Justyna Kuklasińska
Komunikacja międzykulturowa jako wyzwanie dla współczesnej współpracy ponad granicami
Mirosław Matosek
Komunikacja i kultura biznesu w krajach Europy Środkowo-Wschodniej
Emilia Wąsikiewicz-Firlej
Style rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy: podejście międzykulturowe
Ludmila Kolaćkova, Ivana Nekvapilov
Kształtowanie kompetencji socjokulturowej u menadżerów poprzez dydaktykę języka
obcego
III. Międzynarodowe praktyki zarządzania zasobami ludzkimi
Tadeusz Leczykiewicz
Kompetencje interkulturowe-determinant sukcesu kadry menadżerskiej w wielokulturowej
Europie
Iwona Korcz
Kompetentne zarządzanie i przywództwo w wielokulturowej Europie
Bernadetta Matuszak-Loose
Kształtowanie kompetencji w zakresie Landem i Kulturkunde w zarządzaniu interkulturowym
firm międzynarodowych
Sylwia Białas
Kulturowe podłoże różnic i podobieństw w wybranych praktykach zarządzania zasobami
ludzkimi w przedsiębiorstwach francuskich i niemieckich
Renata Krzykała-Schaefer
Rozwijanie inteligencji kulturowej (CQ) kadry menedżerskiej na przykładzie firmy Henkel
Magdalena Andrałojć
Pakiet wynagrodzeń w świetle różnic kulturowych
Bernt Mayer
Rozwijanie zarządzania międzykulturowego jako wyzwanie dla współczesnych organizacji.
Rezultaty projektu transgranicznego i wnioski dla firm
IV. Dylematy europejskiego zarządzania marketingowego
Małgorzata Bartosik-Purgat
Style życia konsumentów międzynarodowych w świetle badań segmentacyjnych
Richard Nicholls
Interakcje międzykulturowe w kontekście świadczenia usług - ujęcie interkulturowe
Torsten Tristan Straub, Uma Suthersanen
Reklama porównawcza w świetle prawa europejskiego. W kierunku bardziej liberalnej
polityki
355 stron, B5, oprawa miękka