SIECI BIZNESOWE A PRZEWAGA KONKURENCYJNA PRZEDSIĘBIORSTW ZAAWANSOWANYCH
TECHNOLOGII NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH
Książka wpisuje się w rozwijany w szybkim tempie kierunek poszukiwań zmierzający
do nadania współczesnym badaniom ekonomicznym charakteru bardziej zbliżonego do
realnego życia gospodarczego.
Celem Autorki jest wyjaśnienie przyczyn mechanizmu kształtowania
przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych z wykorzystaniem
powiązań sieciowych oraz ukazanie ich roli w badanym procesie na przykładzie
przedsiębiorstw zaawansowanych technologii.
Sieci biznesowe, konkurencyjność i internacjonalizacja to współcześnie
słowa klucze w ekonomii i zarządzaniu. W niniejszej publikacji przedstawiono wyniki
nowatorskich badań nad problemem powiązań sieciowych postrzeganych jako potencjalne
źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych. Jest przy tym
cenne, że ten ważny problem został zilustrowany przykładem przedsiębiorstw
zaawansowanych technologii (high-tech), którym przypisuje się istotną rolę w
kształtowaniu innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki krajowej.
Chociaż nowe koncepcje konkurencyjności przedsiębiorstw na ogół są wiązane z
innowacjami, przedsiębiorczością oraz współpracą, to podejście sieciowe było
dotychczas w bardzo małym stopniu wykorzystywane do wyjaśniania procesu kształtowania
przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych. Dzięki przyjęciu
takiego podejścia książka wyraźnie wzbogaca dotychczasowy dorobek w tym zakresie,
między innymi o wskazanie głównych cech powiązań sieciowych, definicji sieci
biznesowej oraz modelu mechanizmu kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
na rynkach zagranicznych z wykorzystaniem powiązań sieciowych wraz z identyfikacją
korzyści uczestników sieci biznesowej. Walorem publikacji jest też dostarczenie
przedsiębiorcom narzędzia analitycznego i planistycznego przydatnego do formułowania
strategii wykorzystującej świadome i aktywne tworzenie sieci biznesowych oraz
kształtowanie powiązań sieciowych dla osiągania przewagi konkurencyjnej.
Spis treści:
WSTĘP
1.KONCEPCJA POWIĄZAŃ SIECIOWYCH I SIECI BIZNESOWYCH W PROCESIE INTERNACJONALIZACJI
PRZEDSIĘBIORSTW
1.1. Cechy powiązań sieciowych i definicja sieci biznesowej
1.2. Podejście sieciowe do internacjonalizacji przedsiębiorstw
2.SIECI BIZNESOWE JAKO DETERMINANTA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTW NA RYNKACH
ZAGRANICZNYCH
2.1. Koncepcja przewagi konkurencyjnej a zmieniające się warunki funkcjonowania
przedsiębiorstw
2.2. Model mechanizmu kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynkach
zagranicznych z wykorzystaniem powiązań sieciowych
3.PRZEWAGA KONKURENCYJNA I PROCES INTERNACJONALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW ZAAWANSOWANYCH
TECHNOLOGII
3.1. Specyfika przedsiębiorstw zaawansowanych technologii
3.2. Proces internacjonalizacji z perspektywy przedsiębiorstw zaawansowanych technologii
3.3. Model mechanizmu kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
zaawansowanych technologii z wykorzystaniem powiązań sieciowych
3.4. Proces kształtowania przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw
zaawansowanych technologii działających na rynkach zagranicznych - podejście sieciowe
(badania empiryczne)
ZAKOŃCZENIE
SPIS LITERATURY
136 stron, B5, oprawa miękka