EKONOMIZACJA SZKOLENIA PRACOWNIKÓW JAKO CZYNNIK WARTOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA
Proces szkolenia pracowników może być aktywem, które zwiększa wartość
przedsiębiorstwa, pomnażając jego kapitał intelektualny Nie wystarcza jednak samo
oferowanie pracownikom możliwości uczestniczenia w szkoleniach, które sfinansuje
przedsiębiorstwo.
Celem książki jest wskazanie sposobów poprawienia efektów szkolenia
pracowników w przedsiębiorstwie.
Wzrost ekonomiczności szkolenia można osiggngć poprzez ograniczenie
występujących dysfunkcji procesu szkoleniowego, a zwłaszcza poprzez zwiększenie
transferu efektów szkolenia do środowiska pracy i usprawnienie ich pomiaru. W książce,
opierając się na modelu wpływu szkolenia na wartość przedsiębiorstwa, przedstawiono
trzy główne sposoby ekonomizacji szkolenia: formułowanie celów szkolenia pracowników
z uwzględnieniem biznesowych potrzeb przedsiębiorstwa, zadbanie o stworzenie jak
najlepszych warunków do transferu szkolenia do środowiska pracy oraz właściwy pomiar
efektów szkolenia. W odniesieniu do każdego z wymienionych sposobów w pracy
przedstawiono wiele kwestii szczegółowych i sformułowano liczne zalecenia.
Autorka jest kierownikiem Katedry Edukacji i Rozwoju Kadr Uniwersytetu Ekonomicznego w
Poznaniu. Zajmuje się problemalyką szkolenia pracowników jako badacz, ale posiada też
własne doświadczenia trenerskie. Jest autorką podręcznika Projektowanie i realizacja
szkoleń.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Wpływ kapitału ludzkiego na wzrost wartości przedsiębiorstwa
1.1. Wartość przedsiębiorstwa i czynniki jej tworzenia
1.2. Pojęcie inwestycji w kapitał ludzki
1.3. Próby określenia roli kapitału ludzkiego w kreowaniu wartości przedsiębiorstw.
Rozdział 2
Inwestycyjny wymiar szkolenia pracowników w przedsiębiorstwie
2.1. Organizacyjne modele przedsięwzięć szkoleniowych
2.1.1. Pojęcie szkolenia i projektu szkoleniowego
2.1.2. Modele, formy i metody przedsięwzięć szkoleniowych w przedsiębiorstwie
2.2. Cele i korzyści ze szkolenia pracowników
2.3. Koszty przedsięwzięć szkoleniowych
Rozdział 3
Transfer szkolenia jako warunek opłacalności inwestycji szkoleniowych
3.1. Pojęcie transferu szkolenia
3.1.1. Istota transferu szkolenia i jego przejawy
3.1.2. Modele transferu szkolenia
3.2. Czynniki determinujące transfer efektów szkolenia
3.2.1. Indywidualne czynniki transferu szkolenia
3.2.2. Pedagogiczne warunki transferu efektów szkolenia
3.2.3. Organizacyjne stymulanty i ograniczenia transferu szkolenia
3.3. Empiryczne szacunki wartości czynników transferu szkolenia
3.4. Możliwości pomiaru transferu szkolenia
Rozdział 4
Pomiar efektów szkolenia z punktu widzenia przedsiębiorstwa
4.1. Rodzaje efektów szkolenia
4.2. Cele i przedmiot pomiaru skuteczności i efektywności szkoleń
4.3. Metody pomiaru efektów szkolenia
4.3.1. Tradycyjne metody pomiaru efektów szkolenia
4.3.2. Zaawansowane metody pomiaru rezultatów szkolenia
4.4. Organizacja pomiaru efektów szkolenia w przedsiębiorstwie
4.4.1. Procedury i podmioty gromadzenia danych
4.4.2. Narzędzia przydatne z punktu widzenia pomiaru efektów szkolenia.
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
229 stron, B5, oprawa miękka