ROLA ZNORMALIZOWANYCH SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA W ZRÓWNOWAŻONYM ROZWOJU
Jednym z podstawowych celów strategii "Europa 2020" jest rozwój
zrównoważony.
Choć najczęściej kojarzony jest on ze środowiskiem, jednak w praktyce ma wymiar
daleko szerszy i oznacza wykorzystanie rozwoju gospodarczego do zwiększania
sprawiedliwości społecznej przy jednoczesnym poszanowaniu ekosystemów i zasobów
naturalnych. W tym rozwoju szczególną rolę powinna odgrywać normalizacja, czyli
działalność oparta na dobrowolnej współpracy między przemysłem, konsumentami,
władzami publicznymi i innymi zainteresowanymi stronami na rzecz rozwijania specyfikacji
technicznych opartych na konsensusie.
Europejski system normalizacji stanowi istotny element budowy jednolitego
rynku, zwłaszcza przez wykorzystanie norm w głównych obszarach działalności w ramach
"nowego podejścia".
System ten jest potrzebny wszystkim podmiotom funkcjonującym w gospodarce w celu
zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego, ułatwienia światowego handlu i
dostępu do rynku oraz pobudzania trwałego wzrostu i konkurencyjności. Aby normalizacja
odpowiadała potrzebom przedsiębiorstw i konsumentów, gwarantując jednocześnie
maksimum korzyści w zakresie osiągania celów publicznych i społecznych, musi być ona
dostosowana do wyzwań wynikających z globalizacji, zmian klimatu, rosnącego znaczenia
nowych potęg gospodarczych oraz rozwoju techniki. Stwarza to konieczność opracowania
nowej strategii normalizacji europejskiej, aby w nowych, ciągle zmieniających się
warunkach była ona skuteczna i odpowiadała na potrzeby wszystkich interesariuszy.
Artykuły wchodzące w skład niniejszej publikacji stanowią wkład do
dyskusji nad kształtem tej strategii w odniesieniu do znormalizowanych systemów
zarządzania.
Należy w tym miejscu podkreślić, że autorzy artykułów są świadomi zarówno
związków zachodzących pomiędzy normalizacją wyrobów, procesów i systemów
zarządzania, jak i tego, że mankamenty procesu normalizacji na jednym obszarze
wpływają na "jakość" normalizacji w pozostałych obszarach, a w konsekwencji
na funkcjonowanie rynku i konkurencyjność całej gospodarki.
Skupienie uwagi autorów na normach dotyczących systemów zarządzania wynika przede
wszystkim z tego, że właśnie normy z tego obszaru, jak wykazała już praktyka, mogą
stanowić cenne narzędzie w usprawnianiu systemu zarządzania daną organizacją i tym
samym przyczynić się do wzrostu jej konkurencyjności. Dlatego też, artykuły
zawierają rozważania dotyczące różnych aspektów funkcjonowania norm związanych z
dobrymi praktykami zarządzania dotyczącymi: jakości, środowiska, bezpieczeństwa
żywności i społecznej odpowiedzialności.
Wprowadzenie
Jerzy Łańcucki
Rola normalizacji w zrównoważonym rozwoju
Elżbieta Skrzypek
Wiedza i jej jakość jako narzędzia doskonalenia organizacji w warunkach nowej
ekonomii
Krystyna Lisiecka
Znormalizowane systemy zarządzania, ich certyfikacja a rozwój przedsiębiorstwa
Jerzy Żuchowski
Jakość jako główna determinanta osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju
Stefan Doroszewicz
Do czego mogą służyć organizacjom znormalizowane systemy zarządzania
jakością
Tadeusz Wawak
Znormalizowane systemy zarządzania jakością w szkole wyższej - specyfika i
właściwości
Maciej Urbaniak
Uwarunkowania związane z doskonaleniem systemów zarządzania jakością
Jacek Łuczak
Kompetencje uczestników projektu - wdrażania systemu zarządzania jakością
zgodnego z normą ISO 9001
Sławomir Zapłata
Jakość i trwały sukces organizacji - ISO 9004 a system zarządzania
ciągłością działania - BS 25999
Alina Matuszak - Flejszman
Skuteczność i efektywność systemów zarządzania środowiskowego
Malwina Lemkowska
System zarządzania środowiskowego ISO 14001:2004 a ubezpieczenia ryzyka
środowiskowego - próba oceny relacji
Magdalena Kaźmierczak
ISO 26000 - narzędzie społecznej odpowiedzialności w zrównoważonym rozwoju,
szansę i ograniczenia dla przedsiębiorstw
Justyna Górna
Wpływ wymagań prawnych i standardów zarządzania bezpieczeństwem żywności na
zapewnienie nadzoru nad wyrobem niezgodnym
206 stron, B5, oprawa miękka