WYBORY STRATEGICZNE W PRZEDSIĘBIORSTWACH
STRATEGIE FUNKCJONALNE
Przedsiębiorstwa tworzą zbiorowość podmiotów ogromnie zróżnicowaną ze
względu na przedmiot działalności, formę organizacyjno-prawną, sposób powiązań i
charakter relacji z podmiotami otoczenia, strukturę właścicielską, kondycję
ekonomiczną i sposoby zdobywania środków finansowych, wartość rynkową oraz zakres
przestrzenny działania.
Kształtowanie ich przyszłości gospodarczej odbywa się poprzez wybory strategiczne.
Mają one, najogólniej ujmując, charakter decyzji określających cele strategiczne i
strategie rozwoju. Realizacja owych celów odbywa się z wykorzystaniem strategii rozwoju
określających przewidywane sposoby ich realizacji poprzez wskazanie kierunków i metod
rozwoju. Ujęcia modelowe pozwalają w uproszczony sposób identyfikować podstawowe
kategorie strategii ze względu na kierunki i metody rozwoju, ze względu na rodzaje
zachowań względem konkurentów czy wreszcie ze względu na sposoby budowania relacji z
podmiotami w otoczeniu. Praktyka dostarcza natomiast przykładów indywidualizacji
zachowań strategicznych ze względu na wewnętrzny potencjał strategiczny i warunki
funkcjonowania. Przyszłe warunki funkcjonowania przedsiębiorstw oddziałują na nie w
sposób zróżnicowany, stosownie do cech charakteryzujących przedsiębiorstwa, tworząc
tym samym podstawy różnych ich potencjałów strategicznych. Nie bez znaczenia dla
wyborów strategicznych są struktura właścicielska i związki przedsiębiorstw z innymi
podmiotami. W szczególnym przypadku mogą one oznaczać istotne ograniczenia do wyboru
wyłącznie sposobu konkurowania czy kształtowania relacji z podmiotami otoczenia,
pozostawiając poza przedsiębiorstwem decyzje dotyczące przedmiotu działalności i
portfela produktów, polityki cenowej, dystrybucyjnej i promocyjnej. Podobnie
rozstrzygnięcia w zakresie działań innowacyjnych i strategii innowacji mogą pozostać
uprawnieniami korporacji. Przynależność do korporacji oraz sieci o różnym charakterze
określa niekiedy w sposób zasadniczy niektóre z wyborów strategicznych.
Różnorodność podmiotów gospodarczych i ich zachowań strategicznych prowokuje i
inspiruje do badań określających ich złożoną naturę, w poszukiwaniu cech wspólnych
czynników wyznaczających te odmienności.
Wprowadzenie (Elżbieta Urbanowsk-Sojkin)
Maria Białasiewicz
Współdziałanie - pożądana kompetencja
Piotr Blaik, Rafał Matwiejczuk
Kompetencje logistyki jako potencjały sukcesu rynkowego przedsiębiorstwa
Maciej Brzozowski
Design managementyska instrument strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem ..
Hanna Górska-Warsewicz
Rola marki w wyborach strategicznych przedsiębiorstw sektora żywnościowego .
Wojciech Grzegorczyk
Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych ..
Adam Katowski
Determinanty skutecznego wdrożenia strategii w przedsiębiorstwie
Tomasz Kopczyński
System zarządzania projektami w kontekście strategii przedsiębiorstwa
Magdalena Krzyżanowska, Agnieszka Nesseldt
Marketingowe działania przedsiębiorstw a ochrona konkurencji i konsumentów w
świetle decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w latach 2003-2010
Alberto Lozano Platonoff, Aleksandra Rudawska, Katarzyna Gadomska-Lila
Zmiany w podejściu strategicznym w przedsiębiorstwach województwa
zachodniopomorskiego - wyniki badań
Grzegorz Maciejewski
Podejmowanie działań redukujących ryzyko konsumenckie jako przejaw
marketingowej orientacji przedsiębiorstwa
Marek Makowiec
Czynniki wpływające na kreatywność i zaangażowanie pracowników generacji Y
Grzegorz Mazurek, Małgorzata Grzegorczyk
Aktywne wykorzystanie wirtualnych społeczności konsumenckich jako element
rozwoju relacji z klientami
Ewa Mazur-Wierzbicka
Działania proekologiczne jako narzędzie budowy przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstw
Jacek Obrzud, Gabriela Mazur
Koncepcja wykorzystania technologii agentowej w modelowaniu systemów wytwórczych
Arnold Pabian
Strategia produktu w zrównoważonej działalności marketingowej
Krystyna Poznańska
Rola outsourcingu w wyborach strategicznych przedsiębiorstw
Ewa Prymon-Ryś
Znaczenie analizy relacj i z pośrednikami na rynku przemysłowym
Joanna Radomska
Możliwości udziału pracowników w procesie tworzenia i implementacji strategii
Edyta Rudawska
Zarządzanie organizacją z perspektywy klienta
Ireneusz P. Rutkowski
Nowe wyzwania i trendy w obszarze strategii produktu
Maja Sajdak
Znaczenie zasobów ludzkich w procesie wyboru strategii przedsiębiorstwa
Anna Skowronek-Mielczarek
Strategie inwestycyjne przedsiębiorstw w warunkach spowolnienia gospodarczego
Jarosław Sokołowski
Strategia wynagrodzeń a budowa kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa
Małgorzata Spychała
System badania i oceny kompetencji zawodowych pracowników jako warunek trwałego
rozwoju organizacji
Magdalena M. Stuss
Wpływ globalizacji na funkcjonowanie działów HR
Marcin Szplit
Strategia wdrażania systemu informatycznego w przedsiębiorstwie na przykładzie
systemów zarządzania relacjami z klientem
Beata Tarczydło
Budowanie marki j ako wybór strategiczny przedsiębiorstwa
Dorota Teneta-Skwiercz
Marketing społecznie zaangażowany jako źródło sukcesów współczesnego
przedsiębiorstwa
Karol Wajszczuk, Jacek Wawrzynowicz
System informatyczny rachunku kosztów logistyki jako narzędzie wspomagające
strategie zarządzania przedsiębiorstwem
Joanna Wiechoczek
Konsument j ako koinnowator wybieralnych produktów systemowych
Małgorzata Wiśniewska
Wybór projektów Six Sigma i uwarunkowania ich skutecznego wdrożenia
Magdalena Zalewska
Strategia jako kluczowy komunikat przedsiębiorstwa - konkretność i prostota
komunikatu
Krzysztof Zięba
Rola właściciela/menedżera w procesie założycielskim i jej wpływ na rozwój
przedsiębiorstwa
Małgorzata Zięba
Zarządzanie zmianą w małych i średnich przedsiębiorstwach
Patrycja Zwiech
Funkcja personalna przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej
Katarzyna Żak
Controlling w nadzorze korporacyjnym
378 stron, B5, oprawa miękka