Uwarunkowania budowania relacji proinnowacyjnych przez przedsiębiorstwa w Polsce
Praca poświęcona jest bardzo ważnemu i aktualnemu problemowi relacji
proinnowacyjnych między przedsiębiorstwami. Problematyka ta mieści się w dynamicznie
rozwijającym się nurcie rozważań teoretycznych i badań empirycznych dotyczących
wszelkich form współpracy między przedsiębiorstwami, również takimi, które są w
stosunku do siebie konkurentami. [...] W pracy podjęto próbę połączenia dwóch
ważnych nurtów rozważań obecnych w naukach o zarządzaniu, jednego dotyczącego
współpracy między przedsiębiorstwami i drugiego dotyczącego innowacji, co stanowi
niewątpliwy jej walor, albowiem dotychczas były one najczęściej przedmiotem
oddzielnych badań i analiz. Odwołując się do bogatego dorobku nauk o zarządzaniu
odnośnie do różnych form współpracy między przedsiębiorstwami podjęto w pracy
próbę szczegółowej analizy istoty oraz uwarunkowań relacji proinnowacyjnych. Ze
względu na walory poznawcze monografia wnosi istotny wkład do rozwoju nauk o
zarządzaniu. Stanowić będzie na pewno interesującą lekturę dla naukowców, jak i
praktykujących menedżerów.
Z recenzji dr. hab. B. Godziszewskiego, prof. UMK
Wstęp - 15
Rozdział1. Relacje proinnowacyjne jako kategoria relacji międzyorganizacyjnych
1.1.Pojęcie relacji międzyorganizacyjnych - 23
1.2.Przegląd teorii wyjaśniających problematykę kreowania relacji międzyorganizacyjnych
- 32
1.2.1.Teoria kosztów transakcyjnych - 33
1.2.2.Teoria gier - 38
1.2.3. Zasobowa teoria przedsiębiorstwa - 42
1.2.4.Koncepcja marketingu relacji - 52
1.3.Trendy w gospodarce stymulujące budowanie relacji międzyorganizacyjnych - 60
1.3.1.Globalizacja gospodarki - 62
1.3.2.Gospodarka oparta na wiedzy jako nowa arena konkurowania - 69
1.4.Istota i cechy relacji proinnowacyjnych - 78
1.5.Miejsce relacji proinnowacyjnych na tle wybranych typologii relacji międzyorganizacyjnych
- 83
1.6.Proces budowania relacji proinnowacyjnej - 88
1.6.1.Etapy procesu budowania relacji proinnowacyjnej - 89
1.6.2.Planowanie portfela relacji przedsiębiorstwa - 101
Rozdział2. Motywy nawiązywania przez przedsiębiorstwa relacji proinnowacyjnych
2.1. Budowanie relacji proinnowacyjnych jako przejaw dążenia do wzrostu innowacyjności
przedsiębiorstwa - 105
2.1.1. Pojęcie innowacyjności przedsiębiorstwa - 107
2.1.2. Rola relacji proinnowacyjnych w umacnianiu innowacyjności przedsiębiorstwa - 117
2.2. Proces uczenia się jako motyw nawiązywania relacji proinnowacyjnych - 122
2.3. Dążenie do niwelowania luki zasobowej jako przesłanka nawiązywania relacji
proinnowacyjnych - 135
2.4. Nawiązywanie relacji proinnowacyjnych jako wyraz dążenia do poprawy efektywności
przedsiębiorstwa - 141
2.5. Niepewność w otoczeniu jako czynnik stymulujący budowanie relacji proinnowacyjnych
- 144
Rozdział3. Uwarunkowania rozwoju i sukcesu relacji proinnowacyjnych
3.1. Istota rozwoju i sukcesu relacji proinnowacyjnych - 160
3.2. Czynniki warunkujące realizację procesu uczenia się w relacjach proinnowacyjnych -
164
3.3. Ryzyko w relacjach proinnowacyjnych - 173
3.4. Zbieżność celów i komplementarność zasobów przedsiębiorstw jako czynnik
rozwoju relacji proinnowacyjnych - 177
3.5. Koordynacja i kontrola w relacjach proinnowacyjnych - 182
3.6. Komunikacja jako czynnik rozwoju relacji proinnowacyjnych - 186
3.6.1. Istota komunikacji w relacjach proinnowacyjnych - 187
3.6.2. Znaczenie komunikacji w kształtowaniu jakości relacji proinnowacyjnych - 189
3.7. Zbieżność kultur organizacyjnych jako czynnik rozwoju relacji proinnowacyjnych -
193
3.8. Zaufanie jako kluczowy czynnik sukcesu w relacjach proinnowacyjnych - 200
3.8.1. Istota zaufania w relacjach proinnowacyjnych - 202
3.8.2. Ewolucja zaufania w relacjach proinnowacyjnych - 209
3.8.3. Czynniki rozwoju zaufania w relacjach proinnowacyjnych - 216
Rozdział4. Stymulatory i ograniczenia nawiązywania relacji proinnowacyjnych
4.1. Metodyka badań empirycznych - 223
4.2. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw - 227
4.3. Egzogeniczne stymulatory aktywności przedsiębiorstw w nawiązywaniu relacji
proinnowacyjnych - 231
4.4. Endogeniczne stymulatory aktywności badanych przedsiębiorstw w nawiązywaniu
relacji proinnowacyjnych - 246
4.4.1. Dążenie do uzupełnienia luk zasobowych jako stymulator nawiązywania relacji
proinnowacyjnych - 247
4.4.2. Dążenie do realizacji celów o charakterze strategicznym jako stymulator nawiązywania
relacji proinnowacyjnych - 259
4.4.3. Doświadczenia przedsiębiorstw jako stymulator nawiązywania relacji
proinnowacyjnych - 266
4.4.4. Potrzeba rozwijania proinnowacyjnej kooperacji przedsiębiorstw - 270
4.5. Egzogeniczne ograniczenia nawiązywania relacji proinnowacyjnych - 276
4.6. Endogeniczne ograniczenia nawiązywania relacji proinnowacyjnych przez badane przedsiębiorstwa
- 281
4.6.1. Ograniczenia związane z kosztami nawiązywania relacji proinnowacyjnych - 281
4.6.2. Ograniczenia nawiązywania relacji proinnowacyjnych związane z występowaniem luk
zasobowych -288
4.7. Podsumowanie- 296
Rozdział5. Stymulatory i ograniczenia rozwoju relacji proinnowacyjnych
5.1. Realizacja celu jako kryterium identyfikacji sukcesu i niepowodzenia w rozwoju
relacji proinnowacyjnych w badanych przedsiębiorstwach - 299
5.2. Egzogeniczne czynniki sprzyjające rozwojowi relacji proinnowacyjnych - 304
5.3. Endogeniczne czynniki sprzyjające rozwojowi relacji proinnowacyjnych w badanych
przedsiębiorstwach - 313
5.3.1. Zasobowe czynniki sprzyjające rozwojowi relacji proinnowacyjnych w badanych
przedsiębiorstwach - 314
5.3.2. Wewnątrzrelacyjne czynniki sprzyjające rozwojowi relacji proinnowacyjnych w
badanych przedsiębiorstwach- 324
5.3.3. Endogeniczne czynniki sprzyjające rozwojowi relacji proinnowacyjnych w świetle
wyników badania eksperckiego - 347
5.4. Stymulatory rozwoju relacji proinnowacyjnych – podsumowanie - 355
5.5. Egzogeniczne czynniki ograniczające rozwój relacji proinnowacyjnych - 358
5.6. Endogeniczne czynniki ograniczające rozwój relacji proinnowacyjnych w badanych
przedsiębiorstwach - 363
5.6.1.Zasobowe czynniki ograniczające rozwój relacji proinnowacyjnych w badanych przedsiębiorstwach
- 363
5.6.2. Wewnątrz relacyjne czynniki ograniczające rozwój relacji proinnowacyjnych w
badanych przedsiębiorstwach - 369
5.6.3. Endogeniczne czynniki ograniczające rozwój relacji proinnowacyjnych w świetle
wyników badania eksperckiego - 388
5.7. Ograniczenia rozwoju relacji proinnowacyjnych – podsumowanie - 395
5.8. Model skutecznego rozwoju proinnowacyjnych relacji międzyorganizacyjnych - 398
Zakończenie - 407
Bibliografia - 413
Spis tabel - 437
Spis rysunków - 445
Summary. Conditions for buildinginter-firm pro-innovative relationships in Poland - 447
452 strony, format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka