ksiazki24h.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZASADY KSZTAŁTOWANIA POSTAW SPRZYJAJĄCYCH WDRAŻANIU ZRÓWNOWAŻONEGO


TYBURSKI W. RED. / ROZWOJU

wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2011, wydanie I

cena netto: 42.24 Twoja cena  40,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zasady kształtowania postaw sprzyjających wdrażaniu zrównoważonego rozwoju


Idea trwałego i zrównoważonego rozwoju jest nową globalną filozofią rozwoju, która w obliczu negatywnych doświadczeń ubiegłego stulecia, ale także pierwszych lat obecnego, zmierza do rewizji sposobów myślenia i programów wyznaczających dotychczasowy kierunek rozwoju. Jej zasadnicze zadanie stanowi wypracowanie scenariusza zarysowującego wizję przyszłości, skoncentrowanego głównie na poszukiwaniu możliwości przezwyciężenia ujawniających się zagrożeń dobrostanu człowieka i powstrzymania procesów, które godzą w egzystencjalne podstawy bytu ludzkości.

Prawo obywatelstwa zyskuje przekonanie, że dominujący obecnie kierunek rozwoju cywilizacji, oparty na modelu nieograniczonego wzrostu konsumpcji, nie może być, w swej klasycznej postaci, kontynuowany, gdyż w konsekwencji doprowadza do zaostrzenia się rożnego rodzaju konfliktów ekonomicznych i społecznych, zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej, czego najbardziej widocznym skutkiem jest postępujący kryzys środowiskowy, a w ostatnich latach coraz bardziej nasilający się kryzys finansowy.

Nowa filozofia rozwoju nawiązuje bezpośrednio do propozycji krytycznie oceniających obecny, obarczony licznymi błędami, model rozwoju i postuluje nowe myślenie, które w sposób zdecydowany koryguje dotychczasowy charakter naszych relacji ze światem przyrody, życiem społecznymi gospodarczym.


Spis treści:

wprowadzenie (Włodzimierz Tyburski)/ 7

Rozdział 1

Wprowadzenie do filozofii zrównoważonego rozwoju (Zbigniew Hull)/ 33

Filozofia jako dążenie do zrozumienia świata i człowieka/ 33

Ludzkość w „punkcie zwrotnym” – co nam dziś zagraża/ 38

Ekofilozofia/ 43

Ekorozwoj i idea zrównoważonego rozwoju/ 48

Wzrost gospodarczy nie jest zrównoważonym rozwojem/ 54

Społeczne i filozoficzne uwarunkowania idei i procesu wdrażania zrównoważonego rozwoju/ 60

Filozoficzne podstawy zrównoważonego rozwoju/ 70

Status filozofii zrównoważonego rozwoju/ 81

Rozdział 2

Etyka środowiskowa i jej wkład w budowanie świadomości sprzyjającej wdrażaniu idei zrównoważonego rozwoju (Włodzimierz Tyburski)/ 85

Przedmiot zainteresowań etyki środowiskowej/ 89

Koncepcje etyki środowiskowej/ 91

Etyka antropocentryczna/ 91

Etyka biocentryczna/ 93

Etyka holistyczna/ 97

Etyka zwierząt/ 101

Wartości etyki środowiskowej/ 108

Życie/ 110

Zdrowie/ 115

Odpowiedzialność/ 134

Umiarkowanie –powściągliwość/ 139

Wspólnotowość –solidarność/ 145

Sprawiedliwość/ 149

Deontologiczny aspekt etyki środowiskowej/ 152

Edukacja etyczna na rzecz rozwoju zrównoważonego. Kształtowanie postaw i zachowań/ 154

Rozdział 3

Ekoestetyka (Włodzimierz Tyburski)/ 159

Kilka uwag z dziejów estetyki przyrody/ 159

Michał Sobeski o pięknie natury/ 160

Henryk Elzenberg o przeżyciach estetycznych związanych z przyrodą/ 162

Maria Gołaszewska o doświadczaniu piękna przyrody/ 164

Ekologiczne inspiracje w estetyce/ 167

Ekologiczna estetyka przyrody/ 173

Sztuka ekologiczna/ 176

Estetyka i psychologia krajobrazu/ 178

Estetykaprzestrzeni zurbanizowanej. Ekologia miasta/ 187

Edukacjaestetyczna na rzecz rozwoju zrównoważonego/ 192

Rozdział 4

Jakość życia jako przedmiot badań naukowych i refleksji pozanaukowej (Marcin Leźnicki)/ 197

Jakość życia jako cel nadrzędny wszelkich naszych działań/ 200

Kierunki badań nad jakością życia/ 202

Deskryptywna orazkomparatystyczno-preskryptywna operacjonalizacja jakości życia/ 203

Globalna oraz cząstkowa operacjonalizacja jakości życia/ 210

Obiektywna oraz subiektywna operacjonalizacja jakości życia/ 221

Jakość życia jako podstawa udanej realizacji zrównoważonego rozwoju/ 224

Płaszczyzna gospodarczo-ekonomiczna/ 227

Płaszczyzna społeczna/ 228

Rozdział 5

Podstawy edukacjii kształtowania świadomości społecznej w duchu zrównoważonego rozwoju (Piotr Domeracki, Włodzimierz Tyburski) 233

Priorytetowy charakter ekoedukacji/ 233

Dystynkcje pojęciowe. Od edukacji ekologicznej do sustensywnej: szanse i zagrożenia/ 243

Egoświadomość – ekoświadomość – świadomość sustensywna/ 253

Modelowe postawy respektujące zasadę zrównoważonego rozwoju/ 257

Zasady edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju/ 268

Edukacja do zrównoważonego rozwoju w zakresie ładu społecznego 272

Edukacja na rzecz zrównoważonej produkcji i konsumpcji/ 274

Edukacja w kształtowaniu ładu środowiskowego/ 277

zakończenie (Włodzimierz Tyburski)/ 283

bibliografia/ 289

summary/ 303

indeks osobowy/ 305


310 stron, Format: 16.0x22.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2022