Celem dydaktycznym niniejszego skryptu jest zapoznanie studentów ze
współczesną wiedzą psychologiczną, ułatwiającą zrozumienie i przewidywanie
zachowań własnych i innych osób w organizacji oraz przedstawienie mechanizmów
psychologicznych, które mogą okazać się pomocne w opisywaniu i wyjaśnianiu zjawisk w
praktyce zarządzania. Niektóre omówione narzędzia psychologiczne umożliwią też
nabycie umiejętności niezbędnych do efektywnej realizacji podstawowych funkcji
zarządzania.
Publikacja ta jest przeznaczona dla studentów wyższych uczelni państwowych i
prywatnych dla kierunków: zarządzanie, ekonomia, administracja oraz studiów MBA, które
w programie nauczania przewidują takie przedmioty, jak: psychologia zarządzania,
psychologia ogólna, socjologia, lub przedmioty zbliżone pod względem problematyki:
kierowanie ludźmi, zarządzanie kadrami, zachowania organizacyjne.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Praktyczne aspekty psychologii zarządzania
1.1.Pojęcie psychologii zarządzania oraz jej aspekty
1.2.Narzędzia psychologiczne w zarządzaniu kadrami
Wskazówki dla zarządzania
Rozdział 2. Psychologiczne koncepcje osobowości
2.1.Definicje pojęcia osobowości
2.2.Behawiorystyczne ujęcie osobowości
2.3.Psychoanalityczne ujęcie osobowości
2.4.Poznawcze ujęcie osobowości
2.5.Humanistyczne ujęcie osobowości
Wskazówki dla zarządzania
Rozdział 3. Profil kwalifikacyjny współczesnego menedżera
3.1.Eksplikacja pojęć: "kwalifikacje" oraz "kompetencje"
3.2.Cechy psychologiczne
3.3.Wiedza
3.4.Umiejętności
3.5.Role kierownicze pełnione w organizacji
Wskazówki dla zarządzania
Rozdział 4. Determinanty zachowań ludzi w organizacji
4.1.Poziomy zachowań człowieka w organizacji
4.2.Wartości
4.3.Postawy ludzkie
4.4.Percepcja
4.5.Osobowość
4.6.Proces uczenia się zachowań
Wskazówki dla zarządzania
Rozdział 5. Manipulacje w biznesie i sposoby obrony przed nimi
5.1.Socjotechniki oparte na samoocenie
5.2.Manipulacje wykorzystujące mechanizm dysonansu poznawczego
5.3.Metody obrony przed manipulacjami
Wskazówki dla zarządzania
Rozdział 6. Ekspresja emocji i manipulowanie nimi
6.1.Pojęcie i klasyfikacja emocji
6.2.Manipulacje oparte na emocjach
Wskazówki dla zarządzania
Rozdział 7. Relacje interpersonalne utrudniające i wspierające wzajemne
porozumiewanie się
7.1.Agresja jako przykład relacji interpersonalnych utrudniających wzajemne porozumienie
7.2.Teorie agresji
7.3.Wyznaczniki zachowań agresywnych
7.4.Sposoby zahamowania agresji
7.5.Atrakcyjność interpersonalna i jej wyznaczniki
7.6.Pomaganie innym
7.7.Teorie i wyznaczniki pomagania innym
Wskazówki dla zarządzania
Rozdział 8. Teoria stresu psychologicznego i wypalenie zawodowe
8.1.Definicja stresu psychologicznego
8.2.Psychologiczna koncepcja stresu
8.3.Przyczyny stresu w miejscu pracy
8.4.Radzenie sobie ze stresem
8.5.Istota zjawiska wypalenia zawodowego
8.6.Przyczyny i skutki wypalenia zawodowego
Wskazówki dla zarządzania
Rozdział 9. Dysfunkcje psychologiczne w zarządzaniu
9.1.Istota i obszary występowania dysfunkcj i w organizacj i
9.2.Zjawiska patologiczne występujące w zarządzaniu kadrami 197
Wskazówki dla zarządzania
Zakończenie
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
209 stron, B5, oprawa miękka