Przeprowadzanie zmian w organizacjach nie jest zjawiskiem prostym, o czym
przekonał się niejeden (menedżer) przedsiębiorca.
W czasach kiedy podmiotom gospodarczym przyszło funkcjonować w nader złożonym, a
jednocześnie dynamicznym otoczeniu i coraz bardziej dających znać o sobie procesach
umiędzynarodawiania, procesy przekształceń firm nabierają znaczenia szczególnego.
Wyniki restrukturyzacji są zróżnicowane. Znaczna część organizacji skutecznie
wykorzystuje okoliczności towarzyszące zmianom, co z kolei przekłada się korzystnie na
dalsze losy firmy i pozycję na rynku. Nie do rzadkości należą jednak przypadki, że
wynik zmian jest nieco inny. W tej sytuacji rodzą się pytania dlaczego jednym się
powiodło, a drugim nie.
Odpowiedź na powyższe pytanie i refleksję nie należy do łatwych. Wynika to z
szeregu uwarunkowań. Przede wszystkim otoczenie każdej organizacji jest nieszablonowe.
Inna jest też załoga, która realizuje konkretne zadania na drodze do osiągnięcia
założonego celu. Inne są również osoby funkcyjne, od usytuowanych na samym szczycie
struktury, na kierownikach niższego szczebla (operacyjnych) skończywszy. Taka
odmienność daje znać o sobie na każdym kroku, w każdym momencie funkcjonowania i
przekształceń przedsiębiorstw. Dostrzegana jest na styku między poszczególnymi
pracownikami i w relacjach z przełożonymi.
W tej sytuacji, pod koniec pierwszej dekady XXI wieku, za nader złożony należy
uznać proces zmian. Wszyscy są zainteresowani tym, aby finał przekształceń całej
firmy, czyjej elementów, był pozytywny - skutkował określonymi korzyściami. Na drodze
do osiągnięcia takiego stanu rzeczy wielce pomocne są wyniki badań, prowadzone
głównie przez ośrodki naukowo-dydaktyczne. Jak pokazuje rzeczywistość, nie zawsze
jest to wystarczający i przekonywujący materiał dla przedsiębiorców. Ponadto zawsze
mamy do czynienia ze wspomnianym zróżnicowaniem poszczególnych przedsiębiorstw, nawet
jeśli działają w tej samej branży i regionie. Dlatego bardzo istotne jest
konfrontowanie poglądów ludzi nauki i zarządzających organizacjami. Może mieć ono
miejsce na różnych płaszczyznach. Mocno zaakcentowane jest również na łamach
niniejszej publikacji.
WSTĘP
ROZDZIAŁ PIERWSZY
UWARUNKOWANIA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTW
ROZDZIAŁ DRUGI
ZMIANA I METODYKA PRZEPROWADZANIA ZMIAN
ROZDZIAŁ TRZECI
OBSZARY ZMIAN, STOSOWANE METODY I REZULTATY
ROZDZIAŁ CZWARTY
ZARZĄDZANIE PROCESEM ZMIAN W PRZEDSIĘBIORSTWIE
413 stron, B5, oprawa miękka