Innowacyjne metody i techniki zarządzania w
przedsiębiorstwie
Problematyka innowacji od wielu lat stanowi atrakcyjny obszar badań naukowych i
zainteresowań przedstawicieli nauk o zarządzaniu. Pionierskie prace o innowacyjności, w
nurcie zapoczątkowanym przez J.A. Schumpetera, koncentrowały się wokół podstawowych
relacji czynników wytwórczych, kreowania nowych produktów i zagadnień rozwoju
naukowo-technicznego. Obecnie innowacje rozpatruje się bardzo szeroko obejmując tym
pojęciem nowatorskie zmiany także w instrumentach i sposobach zarządzania
przedsiębiorstwem.
W polskich przedsiębiorstwach jest to wiedza często deficytowa i wielce pożądana.
Innowacje traktujemy tu jako czynnik dynamizujący procesy rozwojowe w przedsiębiorstwie,
przynoszący efekty mnożnikowe we wszystkich obszarach nakładów i efektów, jako
nośniki nowoczesności, aktywizacji zespołów. To właśnie innowacyjne metody i
techniki zarządzania ograniczają zjawisko alienacji, podnoszą jakość stosunków
interpersonalnych w przedsiębiorstwie i kulturę organizacji, przybliżają nas do
przyszłości.
Spis treści:
ROZDZIAŁ 1. PRZEDSIĘBIORSTWO W WYMIARZE OSOBOWYM I RZECZOWYM
(Jan P. KOMOROWSKI)
1.1.Podmiotowość przedsiębiorstwa a dążenie do rozwoju
1.2.Samodzielność przedsiębiorstwa a przedsiębiorczość
1.3.Wymiar finansowy działalności przedsiębiorstwa
1.4.Wymiar stosunków międzyludzkich w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa
1.5.Wymiar rzeczowy funkcjonowania przedsiębiorstwa
ROZDZIAŁ 2. CZYNNIKI ŚRODOWISKOWE KREOWANIA INNOWACJI
(Zbigniew PIOTROWSKI)
2.1.Ustalenie definicyjne
2.2.Przedsiębiorczość jako źródło innowacyjności
2.3.Źródła okazji do innowacji wg P. Druckera
2.4.Aspekt makroekonomiczny źródeł innowacji
2.5.Wnioski
ROZDZIAŁ 3. UWARUNKOWANIA I BARIERY PROCESÓW INNOWACYJNYCH W PRZEDSIĘBIORSTWACH
(Anna STRYCHALSKA-RUDZEWICZ)
3.1.Determinanty procesów innowacyjnych
3.2.Bariery procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach
3.3.Metodyka badań
3.4.Wyniki badań
3.5.Wnioski
ROZDZIAŁ 4. NOWATORSKIE TRENDY W ZARZĄDZANIU JAKOŚCIĄ
(Dorota Agnieszka ŻYTYNIEC
4.1.Ewolucja pojęcia jakości
4.2.Najważniejsze koncepcje i kluczowe zasady zarządzania jakością
4.3.Praktyka i inspiracje w zakresie zarządzania jakością
4.4.Trendy jakościowe w praktyce - studium przypadków
4.5.Wnioski
ROZDZIAŁ 5. ZARZĄDZANIE KOMPETENCJAMI JAKO ELEMENT STRATEGII PERSONALNEJ
PRZEDSIĘBIORSTWA
(Joanna MOCZYDŁOWSKA)
5.1.Zarządzanie kompetencjami - podstawowe pojęcia
5.2.Charakterystyka przedsiębiorstwa
5.3.Strategia personalna w KGHM Polska Miedź S.A
5.4.Zarządzanie kompetencjami w KGHM Polska Miedź S.A
5.5.Zarządzanie potencjałem społecznym na bazie diagnozy kompetencji zawodowych
pracowników
5.6.Wnioski
ROZDZIAŁ 6. INNOWACJE W ZARZĄDZANIU LOGISTYKĄ PRZEDSIĘBIORSTW
(Magdalena K. GĄSOWSKA)
6.1.Logistyka jako determinanta efektywności i sukcesu przedsiębiorstwa
6.2.Metodologia badań
6.3.Innowacje logistyczne w przedsiębiorstwach przemysłowych województwa podlaskiego
6.4.Wnioski
ROZDZIAŁ 7. POMIAR RYZYKA KREDYTOWEGO PRZEDSIĘBIORSTW - BANKOWE INNOWACJE
SYSTEMOWE
(Maciej S. WIATR)
7.1.Systemy pomiaru ryzyka kredytowego przedsiębiorstw - charakterystyka głównych
rozwiązań
7.2.Przebieg procesu ustalania ratingu kredytowego
7.3.Wnioski
ROZDZIAŁ 8. ZARZĄDZANIE RELACJAMI Z KLIENTEM NA BAZIE WIEDZY
(Sławomir FILKIEWICZ)
8.1.Od zarządzania marketingowego do zarządzania relacjami z klientem
8.2.Zarządzanie wiedzą (KM - Knowledge Management) w kreowaniu orientacji rynkowej
przedsiębiorstwa
8.3.CRM - zarządzanie relacjami z klientami
8.4.Zarządzanie relacjami z klientem na bazie wiedzy (KCRM) knowledge-enabled CRM
8.5.Model zarządzania wiedzą klienta - CKM (consumer know1edge management)
8.6.E-biznes
8.7.Wnioski
ROZDZIAŁ 9. INNOWACJE POPYTOWE JAKO CZYNNIK SUKCESU W EKSPANSJI ZAGRANICZNEJ
PRZEDSIĘBIORSTW
(Karol KOWALEWSKl)
9.1.Rynekjako stymulator działalności innowacyjnej
9.2.Innowacje popytowe w działalności eksporterów z regionu Warmii i Mazur
9.3.Wnioski
ROZDZIAŁ 10. SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ BIZNESU W ZARZĄDZANIU
PRZEDSIĘBIORSTWEM
(Krzysztof FALKOWSKI)
10.1.Podstawowe założenia, instrumenty i programy CSR
10.2.Społeczna odpowiedzialność biznesu w działalności firm z regionu
północnowschodniej Polski
10.3.Wnioski
ROZDZIAŁ 11. PUBLIC RELATIONS A ZARZĄDZANIE WIZERUNKIEM BANKU
(Michał ZAGÓRSKI)
11.1.Definicje, funkcje i cele public relations
11.2.Narzędzia public relations
11.3.Działalność Banku Pekao S.A. w zakresie pub lic relations
11.4.Skuteczne zarządzanie wizerunkiem
11.5.Wnioski
BIBLIOGRAFIA
WYKAZ RYSUNKÓW
WYKAZ TABEL
194 strony, B5, oprawa miękka