Mindfulness dla dzieci
Poczuj radość
spokój i kontrolę
Doskonale
wiemy, że najmłodsi potrzebują regularnego treningu fizycznego, nawet
jeśli nie planują kariery sportowej. Jednak nie tylko mięśnie wymagają
ćwiczeń! Równie ważna jest praca nad mózgiem,
żeby wzmacniać i rozwijać te jego części, które odpowiadają
za podejmowanie decyzji, oraz doskonalić umiejętności zapamiętywania i
przypominania sobie informacji. Wartościowym efektem takiego treningu
jest także nauka kontroli reakcji "uciekaj lub walcz". Przede wszystkim
należy nauczyć się uważności. To trudne słowo oznacza bycie świadomym,
co jest tu i teraz: co właśnie widzimy, słyszymy, odczuwamy i jakich
doświadczamy emocji. Uważność pomaga przejąć kontrolę nad sytuacją i
podjąć najlepszą decyzję w danej chwili.
Ta książka jest przeznaczona dla najmłodszych czytelników.
Przywołuje historie dzieci, które znalazły się w trudnej
sytuacji i musiały dokonać wyboru - a poradziły sobie z tym dzięki
wielu różnym technikom. Te zostały opisane głosami samych
dzieci, które dzielą się również własnymi
ćwiczeniami na uważność, do zastosowania w różnych
okolicznościach życiowych. Ponadto znalazły się tu propozycje świetnych
ćwiczeń kształcących umiejętność skupiania się na własnych emocjach i
rozpoznawania ich. To rzecz, którą młodzi odbiorcy mogą
przeczytać wspólnie z rodzicami albo samemu po cichu - a
potem wypróbować zaprezentowane techniki, a te,
które polubią najbardziej, stosować jak najczęściej w
codziennym życiu.
W
tej książce znajdziesz ćwiczenia:
- na uważność w domu
- na uważność w szkole
- na uważność w relacjach z
innymi dziećmi
List
do dorosłych (x)
List do dzieci (xii)
Uważność: co to jest? (xiv)
CZĘŚĆ PIERWSZA:
JAK BYĆ UWAŻNYM W DOMU?
(1)
Historia 1. Jayden zgubił swój telefon - znowu (frustracja,
złość) (3 )
Oddychanie piórkowe (4)
Uspokajające odliczanie (5)
Historia 2. To nie fair! Wszyscy oprócz Sophie się bawią
(frustracja, rozżalenie) (7)
Zamiana miejsc (8)
Zastanowienie się nad sobą (9)
Historia 3. Co za pech! Max i Justin rozbili lustro (strach, poczucie
winy, poczucie przytłoczenia) (11)
Zamrożona ramka (12)
Ruchy mięśni (13)
Historia 4. Walka o pilota (stres, frustracja, złość) (17)
Oddychanie do sześciu (18)
Oddychanie życzliwością (19)
Historia 5. Panika przed wizytą u lekarza (niepokój, strach)
(21)
Stopy na ziemi (22)
Wsłuchanie się (23)
CZĘŚĆ DRUGA:
JAK BYĆ UWAŻNYM W SZKOLE? (25)
Historia 6. Panika przed prezentacją! (niepokój) (27)
Zakotwiczone oddychanie (28)
Podpatrywanie swojego silnego "ja" (29)
Historia 7. Twarzą w twarz z dręczycielem (zażenowanie, wstyd) (31)
Tyle cech! (32)
Reakcja natychmiastowa czy przemyślana? (33)
Historia 8. Erica i koszmar zadań domowych (zazdrość, przytłoczenie)
(35)
Po pięć (36)
Poszerzanie horyzontów (37)
Historia 9. Skucha Chelsea podczas meczu baseballa (zażenowanie, wstyd,
frustracja) (41)
Nazywanie, nazywanie (42)
Przeskanowanie ciała w myślach (43)
Historia 10. Ryan pakuje się w poważne kłopoty (strach,
niepokój) (45)
Oddychanie przeponą (46)
Robienie na odwrót (47)
CZĘŚĆ TRZECIA:
JAK BYĆ UWAŻNYM W
RELACJACH Z KOLEGAMI I KOLEŻANKAMI?
(49)
Historia 11. To koniec przyjaźni? (zazdrość, samotność, smutek) (51)
Uderzanie w miskę psa (52)
Zaangażowanie zmysłów (53)
Historia 12. Zepsułeś mój kontroler! (emocje, frustracja,
przytłoczenie) (55)
Butelka z myślami (56)
Pozycja żółwia (57)
Historia 13. Niezbyt przyjazny przyjaciel (smutek, poczucie krzywdy)
(59)
Komunikaty o sobie (60)
Postawienie się na miejscu drugiej osoby (61 )
Historia 14. Chloe nie umie przegrywać (frustracja, złość) (65)
Pozycja drzewa (66)
Uważne słuchanie (67)
Historia 15. Utrata przyjaciółki (smutek, żal) (69)
Zauważaj i nazywaj (70)
Lista wdzięczności (71)
Jak dowiedzieć się więcej o uważności? (75)
96
stron, Format: 20.0x22.5cm, oprawa miękka