|
PSYCHOLOGIA KLINICZNA DZIECI I MŁODZIEŻY
GRZEGORZEWSKA I. CIERPIAŁKOWSKA L. BORKOWSKA A.R. RED. wydawnictwo: PWN , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 206.70 Twoja cena 196,37 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia kliniczna
dzieci i młodzieży
Psychologia kliniczna
dzieci i młodzieży to pierwszy tak obszerny polski podręcznik tej
dyscypliny. Do jego stworzenia zaproszono Autorki i Autorów
reprezentujących wiodące uczelnie w Polsce, uznanych
praktyków klinicznych oraz psychoterapeutów.
Podjęli oni trud przekazania najbardziej współczesnej wiedzy
teoretycznej i empirycznej w sposób zrozumiały i odnoszący
się do działań praktycznych.
Podręcznik jest adresowany do wszystkich osób
zainteresowanych problematyką psychologii klinicznej dzieci i
młodzieży, a zwłaszcza do studentów psychologii, słuchaczy
studiów podyplomowych i uczestników
kursów specjalizacyjnych. Polecamy go także psychologom
praktykom pracującym z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami oraz
przedstawicielom zawodów pokrewnych: pedagogom, kuratorom
sądowym, lekarzom, socjologom itp. Mogą z niego skorzystać także
rodzice, którzy niepokoją się o przebieg rozwoju i wzorce
funkcjonowania swoich dzieci. Mamy nadzieję, że prezentowane
opracowanie wypełni lukę na rynku wydawniczym i stworzy okazję nie
tylko do uzupełnienia wiedzy, ale też do refleksji, przemyśleń,
dyskusji i rozwoju zawodowego.
Recenzowana
praca jest pozycją szczególną – pierwszym tak
obszernym i wielowątkowym podręcznikiem z zakresu psychologii
klinicznej dzieci i młodzieży, prezentującym tę dyscyplinę psychologii
w sposób nowoczesny i praktyczny. Zespół
Autorów i Redaktorów przygotował dzieło,
które może zainteresować przedstawicieli wielu dyscyplin
– obok psychologów także lekarzy czy nauczycieli.
Dużą grupą czytelników będą oczywiście studenci psychologii,
dla których podręcznik może stać się podstawową lekturą.
(…) Walorem podręcznika są jego aspekty praktyczne
– w tekście znaleźć można wiele opisów
przypadków klinicznych, prezentujących mechanizmy i
rozwój zaburzeń oraz problemów klinicznych,
ilustrujących ponadto możliwe i adekwatne do problemu sposoby
interwencji. Mamy więc do czynienia z przykładami
„klinicznego myślenia” oraz konceptualizacji
problemów, co nie tylko uatrakcyjnia lekturę, ale pełni też
dużą rolę dydaktyczną.
Z
recenzji prof. dr hab. Eleonory Bielawskiej-Batorowicz
Treści
podręcznika uporządkowano w sześciu częściach:
Teoretyczne
podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
– omówiono tu rys historyczny oraz podstawy
psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, zdefiniowano tę dziedzinę
nauki i określono jej przedmiot, przedstawiono ogólne teorie
i modele stosowane do analizy zjawisk zdrowia i zaburzeń okresu
dzieciństwa i adolescencji oraz wiedzę z psychologii rozwojowej
niezbędną do rozumienia nieprawidłowości w rozwoju dzieci i młodzieży.
Psychologiczna
diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży
– szczególną uwagę poświęcono tu specyfice
diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży; omówiono modele
diagnozy, postępowanie diagnostyczne dziecięcego psychologa klinicznego
oraz stosowane w diagnozie klinicznej dziecka metody, z uwzględnieniem
specyfiki diagnozy neuropsychologicznej. W bloku tym znalazł się też
rozdział poświęcony etycznym zasadom postępowania psychologia
klinicznego dzieci i młodzieży jako badacza i praktyka.
Psychologia
zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży
– w tej części omówiono psychologii zaburzeń
okresu dzieciństwa i adolescencji. Zaprezentowano wiedzę psychologiczną
i wyniki badań nad wybranymi zaburzeniami psychicznymi występującymi u
dzieci i młodzieży opisanymi w aktualnie obowiązujących systemach
klasyfikacyjnych.
Kliniczne
problemy dzieci i młodzieży
– w kolejnych rozdziałach specjaliści scharakteryzowali
wybrane trudności, które nie spełniają kryteriów
zaburzenia psychicznego, ale znacząco wpływają na dyskomfort psychiczny
oraz obniżają zdolności do skutecznego funkcjonowania w najważniejszych
dziedzinach życia (m.in. agresja, samookaleczenia, otyłość czy
przedwczesne macierzyństwo).
Specjalne
obszary zainteresowania psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
– opisano tu trudności obserwowane u dzieci i młodzieży,
które dotyczą m.in. zmagania się dziecka z chorobą, zaburzeń
psychicznych rodzica, kryzysów rodzinnych, adopcji i opieki
zastępczej oraz cyfryzacji życia.
Wybrane
problemy pomocy psychologicznej –
podręcznik kończą zagadnienia związane z różnymi formami
praktycznej działalności psychologa klinicznego dzieci i młodzieży.
Oprócz omówienia specyfiki pomocy udzielanej
dzieciom i ich rodzinom poruszono też zagadnienia profilaktyki,
psychoterapii wybranych zaburzeń, wczesnej interwencji i terapii
neuropsychologicznej oraz społecznych i środowiskowych form pomocy (np.
socjoterapia).
1036
stron, Format: 20.5x28.5cm, oprawa miękka
Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- WPROWADZENIE DO NEUROPSYCHOLOGII KLINICZNEJ HERZYK A.
- NEUROPSYCHOLOGIA MEDYCZNA TOM 1 ARMSTRONG C.L. MORROW L. HARCIAREK M. RED.
- NEUROPSYCHOLOGIA MEDYCZNA TOM 2 ARMSTRONG C.L. MORROW L. HARCIAREK M. RED.
- DIAGNOSTYKA NEUROPSYCHOLOGICZNA W PRAKTYCE KLINICZNEJ JODZIO K.
- PSYCHOLOGIA LEKARSKA W LECZENIU CHORYCH SOMATYCZNIE KORPAŁA BĘTKOWSKA B. GIEROWSKI K.J. RED.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|