|
EKONOMIA JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA I KIERUNEK KSZTAŁCENIA
RUTKOWSKA-TOMASZEWSKA E. KWAŚNICKI W. RED. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 84.00 Twoja cena 79,80 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ekonomia jako dyscyplina
naukowa i kierunek kształcenia
Aktualne trendy i pożądane
zmiany
Monografia podejmuje
istotny dla współczesnej myśli ekonomicznej problem
przyszłości ekonomii, a punktem wyjścia jest przeświadczenie o tym, że
dotychczasowy rozwój tej dyscypliny w ramach
głównego nurtu nie w pełni przystaje do obecnej
rzeczywistości społeczno-gospodarczej.
Celem publikacji jest zaprezentowanie dyskursu naukowego nad
przyszłością i pożądanymi kierunkami rozwoju ekonomii jako dyscypliny
naukowej, szczególnie w kontekście reformy szkolnictwa
wyższego w Polsce. Autorzy reprezentujący różne obszary
nauki przedstawiają aktualne trendy badawcze i pożądane kierunki zmian
występujące w obrębie m.in. teorii ekonomii, statystyki, rachunkowości,
historii myśli ekonomicznej, rynku finansowego, marketingu, zachowań
konsumenckich i ich ochrony. To ważna lektura dla teoretyków
i praktyków życia gospodarczego.
Wstęp
Edyta Rutkowska-Tomaszewska, Witold Kwaśnicki
Część 1. DOKĄD EKONOMIO?
EPISTEMOLOGIA, METODOLOGIA, PARADYGMATY – CZY KONIECZNE
ZMIANY?
1.1.
Status poznawczy ekonomii
Bożena Klimczak
Wprowadzenie
1. Metoda ekonomii neoklasycznej
2. Zwrot ku empiryzmowi
Podsumowanie
1.2. Współczesne
nauki ekonomiczne – szanse i zagrożenia
Bogusław Fiedor, Marian Gorynia
Wprowadzenie
1. Nauki ekonomiczne – tożsamość oraz podstawowe kwestie
definicyjne i klasyfikacyjne
2. Najważniejsze szanse stojące przed naukami ekonomicznymi
3.Najważniejsze zagrożenia rozwoju nauk ekonomicznych
Podsumowanie – wnioski, kierunki dalszych badań
1.3. Przemiany
technologiczne i ich wpływ na badania naukowe i dydaktykę nauk
ekonomicznych
Krzysztof Jajuga
1. Przemiany technologiczne – krótkie wprowadzenie
2. Przemiany technologiczne a badania w naukach ekonomicznych
3. Przemiany technologiczne a dydaktyka na studiach ekonomicznych
1.4. Zmiany
w finansowaniu publicznego szkolnictwa wyższego i ich wpływ na nauki
ekonomiczne
Robert W. Ciborowski, Karolina Trzaska
Wprowadzenie
1. Finansowanie szkół wyższych
2. Ewaluacja w systemie finansowym uczelni
3. Nauki ekonomiczne w warunkach ewaluacji dyscyplin naukowych
Podsumowanie
1.5.
Dobra i zła interdyscyplinarność w ekonomii
Jakub Bożydar Wiśniewski
Wprowadzenie
1. Historyczne przykłady złej i dobrej interdyscyplinarności w ekonomii
2. Współczesne przykłady złej i dobrej interdyscyplinarności
w ekonomii
Podsumowanie
1.6. Sprzeczne
tendencje rozwojowe we współczesnej ekonomii. Integracja czy
konkurencja?
Bartosz Scheuer
Wprowadzenie
1. Krytyka ekonomii głównego nurtu i przyczyny jej
nieskuteczności
2. Główny nurt: instrumentalizm, wielość modeli i dwa typy
racjonalności
3. Najlepsza droga naprzód
Podsumowanie
1.7. Zauroczenie
matematyką – nadinterpretacje w ekonomii głównego
nurtu
Witold Kwaśnicki
Wprowadzenie
1. Krytyka podejścia matematycznego w analizie ekonomicznej
2. Nadinterpretacje i nadużycia w ekonomii
Podsumowanie
1.8. Trendy
zmian w zachowaniu konsumentów jako wyzwanie dla rozwoju
ekonomii
Grażyna Światowy
Wprowadzenie
1. Ujęcie podmiotowe w ekonomii – gospodarstwo domowe i
zasoby ludzkie
2. Zachowania konsumentów jako przedmiot badań naukowych
3. Trendy zmian – zachowania prozdrowotne
4. Trendy zmian – digitalizacja życia
Podsumowanie
1.9. Zniewolony
konsument na wolnym rynku w gospodarce globalnej. Destrukcyjne
następstwa i możliwości przeciwdziałania
Elżbieta Mączyńska
Wprowadzenie
1. Piękno i brzydota wolnego rynku. Manipulacje i oszustwa jako
nieodłączna jego cecha
2. Chrematystyczno-aksjologiczne deformacje ekonomii jako podłoże
manipulacji i oszustw
3. Wolność i współczesny „wolny rynek”.
Tożsamość czy oksymoron
4. Instytucjonalne wyzwania. Rola państwa
5. Paradygmatyczne wyzwania w teorii ekonomii
Podsumowanie
Część 2. AKTUALNE TENDENCJE
BADAWCZE W NAUKACH EKONOMICZNYCH
2.1. Istota
ryzyka w analizach ekonomicznych i sprawozdawczości finansowej
Anna Ćwiąkała-Małys, Magdalena Homa, Monika Mościbrodzka
Wprowadzenie
1. Pojęcie i istota ryzyka
2. Rola prawdopodobieństwa w postrzeganiu ryzyka – teoria
Knighta
3. Ryzyko w tradycji keynesowskiej i szkole austriackiej
4. Rola prawdopodobieństwa w rozwoju koncepcji ryzyka
5. Rozwój koncepcji ryzyka finansowego i koncepcja Markowitza
6. W poszukiwaniu właściwej miary – ryzyko jako beta i dalsze
jego modyfikacje
7. Szacowanie ryzyka a rzetelność ksiąg rachunkowych i sprawozdawczości
finansowej
Podsumowanie
2.2. Pomiar
gospodarczy dla interesariuszy. Ku integracji wymiarów
ekonomicznego i etycznego
Marta Nowak
Wprowadzenie
1. Współczesne trendy wpływające na kwestie ekonomiczne i
etyczne
2. Pojęcie i teoria interesariuszy
3. Pomiar dla interesariuszy. Konteksty ekonomiczny oraz etyczny
4. Zagrożenia wynikające z wieloaspektowego pomiaru
5.Obecny stan zastosowania pomiaru gospodarczego dla interesariuszy
Podsumowanie
2.3. Główne
teorie bankowości i ich implikacje dla ładu społeczno-gospodarczego w
świetle ekonomii złożoności
Dorota Korenik
Wprowadzenie
1. Ekonomia złożoności jako perspektywa teoretycznego poznania roli
banków w gospodarce i społeczeństwie
2. Oblicze finansjalizacji i jej związek z funkcjonowaniem sektora
bankowego
3. Główne teorie bankowości i systemu bankowego –
teorie prawdziwe i fałszywe oraz przyczyny teorii błędnych
4. Skutki różnych teorii bankowości dla ładu
społeczno-gospodarczego
Podsumowanie
2.4. Aktualne
trendy i wyzwania w zakresie ochrony konsumenta na rynku finansowym.
Dokąd zmierza (powinna zmierzać) ochrona konsumenta? Kilka wybranych
uwag
Edyta Rutkowska-Tomaszewska
Wprowadzenie
1. Pokryzysowe zmiany prawa ochrony konsumenta usług finansowych w
Polsce w ujęciu przeglądowym
2. Misselling na rynku usług finansowych a problem odpowiedniości i
adekwatności usług finansowych do potrzeb konsumenta
3.Potrzeba systemowego spojrzenia na rynek usług finansowych i ochronę
konsumenta na tym rynku oraz współpracy organów
ochrony
4. Racjonalny (nieracjonalny) konsument na rynku finansowym
5.Edukacja i kształtowanie świadomości konsumenta usług finansowych
6. Dyscyplina rynkowa i etyka na rynku finansowym
Podsumowanie
2.5.Ochrona
konsumentów rynku bankowego poprzez informacje w
perspektywie reklamacji
Iwona Dorota Czechowska
Wprowadzenie
1. Prawo konsumentów do informacji
2. Informacja w perspektywie ochrony prawa konsumenta
3. Postulaty ekonomii informacyjnej a obowiązki informacyjne
banków
4. Problemy definicyjne związane z reklamacjami w kontekście ochrony
klienta
Podsumowanie
Część 3. EKONOMIA I INSTYTUT NAUK
EKONOMICZNYCH NA WYDZIALE PRAWA, ADMINISTRACJI I EKONOMII –
POWSTANIE I ROZWÓJ WE WSPOMNIENIACH DYREKTORÓW
3.1.Instytut
Nauk Ekonomicznych 1990–2002 w osobistej retrospekcji
Leon Olszewski
Wprowadzenie
1. Otwarcie Instytutu na świat
2. Szkoła Zarządzania Uniwersytetu Wrocławskiego
3. Ośrodek Badań i Dokumentacji EWG
4. Pracownia informatyczna
5. Dydaktyka w języku angielskim. Wykładowcy zagraniczni w dydaktyce
Instytutu (1993–1999)
6. Seria wydawnicza „Ekonomia”
7. Początki drugiego etapu rozwoju Instytutu Nauk Ekonomicznych
8. Studium Podyplomowe: Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach
umiędzynarodowienia gospodarki
9. Ewolucja potencjału naukowego i dydaktycznego Instytutu Nauk
Ekonomicznych
10. Kierunek ekonomia na Wydziale Prawa i Administracji
Aneksy
3.2.
EKONOMIA na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu
Wrocławskiego. Przyczyny powstania, kierunki ewolucji
Jarosław Kundera
Wprowadzenie
1. Przyczyny powstania kierunku
2. Pierwszy program kierunku
3. Współpraca krajowa i międzynarodowa w latach
2006–2012
4. Wnioski na przyszłość
Noty o autorach
372 strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|