|
PSYCHOLOGIA OSOBOWOŚCI NURTY TEORIE KONCEPCJE
GASIUL H. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2020, wydanie IIIcena netto: 132.00 Twoja cena 125,40 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Psychologia osobowości
Nurty, teorie, koncepcje
Książka zawiera przegląd
współczesnych oraz wcześniejszych, istotnych dla rozwoju
psychologii osobowości nurtów oraz teorii i koncepcji.
Wydanie trzecie zawiera nowe podejścia do interpretacji cech
osobowości, uwzględniające jej aspekty strukturalne oraz procesualne.
Istotne są analizy wskazujące na korzenie współczesnych
teorii osobowości oraz odwołujące się do nieuwzględnianych w wielu
podręcznikach teorii aktywistycznych oraz podejścia
personalistycznego.
Książka stanowi znakomity podręcznik dla studentów
psychologii oraz medycyny (psychiatrii) i innych kierunków.
Wstęp
Rozdział I. Historyczne
korzenie i okresy rozwoju psychologii osobowości
1. U źródeł współczesnych teorii osobowości
– wkład klasycznej psychologii
2. U źródeł współczesnych teorii osobowości
– znaczenie analiz W. McDougalla
3. U źródeł współczesnych teorii
osobowości– rola psychologii personalistycznej M. Calkins i
W. Sterna
4. Ku współczesnym kształtom psychologii osobowości
4.1. Tradycje badawcze w psychologii osobowości
4.2. Okresy w nowożytnej psychologii osobowości
Podsumowanie
Rozdział II. Kontrowersje
wokół psychologii osobowości
1. Wiedza potoczna a wiedza naukowa o osobowości
2. Przyrodniczy i humanistyczny model interpretacji osobowości
3. Kryteria oceny wartości naukowej teorii osobowości
4. Teoria osobowości jako ogólna teoria zachowania
5. O metodach stosowanych w psychologii osobowości
6. Perspektywy analizy teorii osobowości
7. Zasada wyróżniania kategorii teorii osobowości
– propozycja autorska
Rozdział III. Człowiek jako podmiot i
jego właściwości – dyspozycyjne podejście do interpretacji
cech osobowości
1. Sięgając do przeszłości
2. Podstawowe sposoby i strategie interpretacji cech we
współczesnej psychologii
3. Konstytucjonalne teorie osobowości
4. Główne wątki czynnikowej teorii osobowości H.J. Eysencka
– teoria Wielkiej Trójki (PEN)
5. Neurofizjologiczne podstawy ekstrawersji i neurotyzmu –
kontrowersje i propozycje
6. Psychobiologiczna teoria osobowości C.R. Cloningera
7. Humanistyczne podejście G.W. Allporta
Podsumowanie
Rozdział IV. Człowiek jako podmiot i
jego właściwości – deskryptywne podejście do sposobu analizy
cech osobowości
1. Czynnikowa teoria cech R. Cattella
2. Wielka Piątka jako efekt analiz leksykalno-statystycznych
2.1. Wprowadzenie – krótka historia dążeń do
odkrycia pięciu cech osobowości
2.2. Teoria Wielkiej Piątki R.R. McCrae i P.T. Costy
3. Cechy jako właściwości interpersonalne w interpretacji J.S. Wigginsa
4. Cechy interpersonalne w ujęciu T. Leary’ego
5. Cechy jako konstrukcje społeczne
Podsumowanie
Rozdział V. Wielka
Piątka jako źródło i inspiracja współczesnych
badań nad osobowością. Próby integracji dyspozycyjnego i
deskryptywnego podejścia do interpretacji cech
1. Kontrowersje wokół liczby czynników osobowości
2. Trudności z modelami bazującymi na Wielkiej Piątce
3. Podstawy biologiczne pięciu wymiarów osobowości
– zwrot w kierunku dyspozycyjnych teorii cech
4. Przełamując słabości Wielkiej Piątki – Cybernetyczna
Teoria Wielkiej Piątki C.G. DeYounga (CB5T)
5. Kołowy Model Metacech Osobowości W. Strusa, J. Cieciucha, T.
Rowińskiego jako propozycja analizy struktury i dynamiki osobowości
bazującej na modelu Wielkiej Piątki
Podsumowanie
Rozdział VI. Kontrowersje
wokół teorii cech – sytuacjonizm a teorie cech.
Propozycje będące już historią wciąż obecną oraz propozycje
współczesne
1. Behawioralne modele relacji podmiot – sytuacja –
sięgając ku przeszłości
1.1. Podejście behawioralne J. Dollarda i N. Millera
1.2. Interpretacja osobowości według B.F. Skinnera
2. Interpretacja relacji podmiot – sytuacja w teorii pola K.
Lewina
3. Sytuacjonizm jako przeciwwaga teorii cech –
współczesność
4. Współczesne sposoby rozwiązania dylematu sytuacja
– cecha – w obronie teorii cech
5. Motywacja jako podstawa wnioskowania o cechach – cechy
intencjonalne w ujęciu J.C. Wakefielda
6. Interakcyjne modele cech – ogólne
współczesne trendy interpretacji
7. Podejście interakcyjne o sposobie rozwiązania dylematu cecha
– stan
Podsumowanie
Rozdział VII. Propozycje rozwiązania
dylematu cechy – sytuacja. Modele społeczno-poznawcze oraz
ich rewizje i uzupełnienia
1. Modele oparte na społecznym uczeniu i na procesach samoregulacji
1.1. Specyfika i charakterystyka zjawiska samoregulacji
1.2. W kierunku uczenia społecznego – propozycja J. Rottera
1.3. Podejście interakcyjne A. Bandury – teoria społecznego
uczenia się
1.4. Osobowość a społeczne uczenie w interpretacji W. Mischela
2. Wybrane modele integrujące podejście strukturalne i procesualne
2.1. Zmodyfikowana propozycja bazująca na podejściu
społeczno-poznawczym – interpretacja D. Cervone
2.2. Próba powiązania podejścia cechowego z podejściem
społeczno-poznawczym – analizy W. Fleesona
2.3. Model neuronalnej sieci według S.J. Reada, L.C. Millera
Podsumowanie
Rozdział VIII. Podmiot kształtowany w
procesie adaptacji – od natury biologicznej ku naturze
kreowanej przez kulturę. Ewolucyjna perspektywa interpretacji osobowości
1. Proces adaptacji jako podstawa rozwoju osobowości –
współczesne trendy interpretacyjne
2. Społeczno-analityczna interpretacja osobowości według R. Hogana
3. Ewolucja i środowisko podstawą osobowości w interpretacji T. Millona
4. Ewolucyjne podejście do osobowości – teoria osobowości
oparta na podstawowych systemach neuroafektywnych w ujęciu J. Pankseppa
5. Podejście ewolucyjne R. Fischera
Podsumowanie – uwagi ogólne
Rozdział IX. Podmiot kształtowany w
procesie adaptacji – od natury biologicznej ku naturze
kreowanej przez kulturę. Kultura i jej znaczenie – teorie
kulturowe osobowości oraz kierunki analizy relacji kultura –
osobowość
1. Kultura a osobowość w interpretacji szkoły wzorców
kulturowych – sięgając do historii badań i analiz
2. Współczesne kierunki badań nad relacją kultura
– osobowość
2.1. Uwarunkowanie środowiskowo-kulturowe a osobowość (ewokacja kultury)
2.2. Problem akulturacji a rozwój osobowości
2.3. Transmisja kulturowa jako czynnik kreujący osobowość
2.4. Kategorie i formy kulturowe a przewidywane konfiguracje osobowości
2.5. Religia jako forma transmisji kultury a osobowość – na
przykładzie hinduizmu
2.6. Uniwersalia kulturowe a osobowość
3. Podsumowanie – uwagi ogólne
Rozdział X.
Właściwości natury i jej sposób spełniania się w interakcji
z otoczeniem – sięgając ku przeszłości, która
wciąż ma znaczenie. Ewolucja biologiczna i kulturowa podstawą
osobowości w interpretacji S. Freuda i C.G. Junga
1. Podmiot i jego potrzeby naturalne w interakcji –
psychoanaliza S. Freuda
2. Podmiot i kultura wpisana w naturę a indywidualna linia rozwoju
– C.G. Jung
Podsumowanie
Rozdział XI.
Podmiot i jego potrzeby a formy adaptacji do społeczności i kultury
1. Człowiek i jego dążenie do twórczej adaptacji –
podstawy teorii A. Adlera
2. Kultura a potrzeby podmiotu – propozycja H.S. Sullivana
3. Społeczność i kultura w interakcji z podmiotem –
propozycja K. Horney
4. Kultura a potrzeby podmiotu – perspektywa psychoanalityczna
E. Fromma
Podsumowanie
Rozdział XII. Człowiek jako podmiot w
interakcji z innymi – teorie relacji z obiektem. Kliniczne
podejście w wyjaśnianiu rozwoju i zaburzeń osobowości
1. Mechanizmy obronne ego w interpretacji A. Freud
2. Mechanizmy rozwoju i zaburzeń w interpretacji M. Klein
3. Procesy kształtowania się osobowości w ujęciu M. Mahler
4. Rozwój ego w analizach W.R. Fairbairna
5. O.F. Kernberga interpretacja zaburzeń ego
6. Rozwój struktury „mnie” –
propozycja D. Winnicotta
7. Psychologia self H. Kohuta
Podsumowanie
Rozdział XIII. Człowiek jako podmiot w
procesie adaptacji i rozwoju własnego potencjału – ku
odkrywaniu własnej tożsamości
1. Psychologia ego H. Hartmanna
2. Kompetencja jako cel rozwoju i adaptacji – propozycja R.
White’a
3. Teoria psychospołecznego rozwoju ego E.H. Eriksona
4. Rozwój w interpretacji kontynuatorów myśli
eriksonowskiej
5. Mechanizmy i fazy rozwoju ego według J. Loevinger
6. Dążenie do spełnienia jako cel rozwoju w ujęciu Ch. Bühler
Podsumowanie
Rozdział XIV. Człowiek jako podmiot
działający i samoregulujący – aktywistyczno-regulacyjne
teorie osobowości
1. Ogólne podstawy teorii aktywistyczno-regulacyjnych
2. Działalność jako podstawa osobowości w interpretacji S.L.
Rubinsztejna
3. Aktywistyczna teoria osobowości A.N. Leontjewa
4. Osobowość w interpretacji S. Gerstmanna
5. Osobowość jako system tworzący i realizujący plany –
propozycja T. Mądrzyckiego
6. Regulacyjna Teoria Osobowości J. Reykowskiego
7. Osobowość jako organizacja informacji w interpretacji W.
Łukaszewskiego
8. Zadania podstawą rozwoju osobowości w interpretacji K. Obuchowskiego
9. Główne współczesne problemy aktywistycznej
interpretacji osobowości
10. Działanie jako proces samoregulacji
Podsumowanie
Rozdział XV.
Od spełnienia potrzeb i doświadczania siebie ku tworzeniu własnej
tożsamości w interakcji
1. Naturalne dążenia – od realizacji potrzeb ku wartościom
1.1. Główne idee A. Angyala
1.2. Dążenie do spójności wartości jako podstawowy motyw
– interpretacja P. Lecky’ego
1.3. Syndromy osobowości w ujęciu A. Maslowa
1.4. Dążenie do realizacji siebie a rozwój osobowości
– interpretacja C.R. Rogersa
2. Człowiek jako istota rozumiejąca i doświadczająca –
antycypacja podstawą osobowości
3. Od potrzeb ku narracji – personologia H. Murraya
4. Biograficzne i narracyjne podstawy osobowości –
konsekwencje teorii H. Murraya
5. Podmiot doświadczający w interpretacji H.J.M. Hermansa – w
stronę dialogowego „ja”
Podsumowanie
Rozdział XVI. Człowiek jako podmiot
odkrywający sens – egzystencjalna psychologia osobowości. W
stronę podmiotu osobowego
1. Podstawowe założenia psychologii egzystencjalnej
2. Stawanie się w interpretacji L. Binswangera
3. Warunki rozwoju osobowości w ujęciu R. Maya
4. Mechanizmy nadawania znaczeń w interpretacji E. Strausa
5. Wola sensu jako podstawa rozwoju osobowości w teorii V. Frankla
6. Człowiek jako podmiot osobowy w interpretacji K. Popielskiego
Podsumowanie
Rozdział XVII. Autorska propozycja
personalistycznej interpretacji osobowości
1. U podstaw możliwości interpretacji osobowości – ścieżki
metodologiczne
2. Podstawy empiryczne uzasadniające możliwość interpretacji rozwoju
osobowości poprzez odniesienie do atrybutów osoby
3. Spełnianie się osoby jako podstawa rozwoju osobowości
4. Prawa rozwoju osobowości
4.1. Zasada „przywiązanie – dystansowanie
– indywiduacja”
4.2. Relacja pomiędzy perspektywą subiektywną a perspektywą obiektywną
4.3. Zasada „od zewnątrz do wewnątrzoparcia”
4.4. Rozwój w kierunku bycia podmiotem
Podsumowanie – uwagi końcowe
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
654
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|