|
PROFESJONALIZACJA ROLI NAUCZYCIELA AKADEMICKIEGO
SAJDAK-BURSKA A. MACIEJOWSKA I. RED. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 43.00 Twoja cena 40,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Profesjonalizacja roli
nauczyciela akademickiego
Rola
nauczyciela jest rolą złożoną, wielowymiarową, w którą
wpisano wiele nieredukowalnych napięć między oczekiwaniami
przełożonych, uczniów i własnymi celami, między wysokim
poziomem autonomii a podporządkowaniem decyzjom administracyjnym,
między działaniami na rzecz adaptacji i emancypacji uczniów,
między etosem a presją codzienności, między wypełnieniem misji a
realizacją podstawy programowej, między wspomaganiem rozwoju a
przygotowaniem do zdania egzaminów. W przypadku nauczyciela
akademickiego dochodzi jeszcze napięcie między realizacją zadań
badawczych i dydaktycznych. Z jednej strony oczekuje się od niego
osiągnięć naukowych najwyższej próby, a z drugiej
– profesjonalizmu w prowadzeniu zajęć ze studentami i
doktorantami,
przy czym ów profesjonalizm ma ograniczone znaczenie w
akademickich awansach. Z uznaniem przyjmuję więc działania,
które są wyrazem doceniania aktywności dydaktycznej
nauczycieli akademickich i które służą poszerzeniu
kierowanych do nich ofert sprzyjających namysłowi nad własną praktyką
dydaktyczną oraz refleksji nad bardziej ogólnymi
(systemowymi) rozwiązaniami dotyczącymi dydaktyki w szkole wyższej. W
działania te bardzo pozytywnie wpisuje się niniejsza książka.
Teksty
pobudzają do refleksji nad tym, jak działać, aby absolwentami uczelni
byli ludzie, którzy wiedzą więcej, rozumieją lepiej,
działają sprawniej, a nie jedynie zadowoleni z usługi edukacyjnej
klienci, przy czym jedno nie musi wykluczać drugiego. Podano przykłady
konkretnych sposobów działania sprzyjających podnoszeniu
jakości kształcenia akademickiego, które można
twórczo wykorzystać do poszukiwania własnych rozwiązań.
Publikacja została zaprojektowana z uwzględnieniem szerokiej
perspektywy, a więc ukierunkowana jest nie tylko na sprawne i skuteczne
działanie w realizacji mierzalnych celów, lecz także na
wymiar twórczy i transgresyjny podmiotów
zaangażowanych w kształcenie akademickie.
Z
recenzji dr hab. Anny Murawskiej, prof. US
Anna
Sajdak-Burska
Wprowadzenie
OSOBISTY
I SPOŁECZNY ROZWÓJ NAUCZYCIELI AKADEMICKICH
Beata Karpińska-Musiał
Profesjonalizacja postaw społecznych nauczycieli akademickich -
zasadność, cele i praktyka
Anna Sajdak-Burska
Psychospołeczne pułapki rozwoju nauczyciela akademickiego w roli
dydaktyka
DROGI
DOSKONALENIA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH
Iwona Maciejowska
Nikt nie rodzi się nauczycielem - rozwój kompetencji
dydaktycznych kadry akademickiej
Jana Trabalikova
The power of case studies at the course for university teachers
Łucja Kapralska
Akademia Innowacyjnej Dydaktyki jako droga do doskonalenia
dydaktycznego nauczyciela akademickiego AGH
Jerzy Lackowski
Z doświadczeń pracy dydaktycznej z doktorantami
Lidia Pokrzycka
Design thinking i TIK w efektywnym kształceniu doktorantów
oraz nauczycieli akademickich
Agata Stalmach-Przygoda, Jadwiga Mirecka, Anna Kocurek, Agnieszka
Skrzypek, Jolanta Świerszcz, Michał Nowakowski, Grzegorz Cebula,
Magdalena Szopa
Metodologia i implementacja Obiektywnego Ustrukturyzowanego Egzaminu
Klinicznego (OSCE) - opis dobrej praktyki
DYDAKTYKA
AKADEMICKA I ROZWÓJ NAUCZYCIELA W WIRZE ZMIAN LEGISLACYJNYCH
Anna Janus-Sitarz
Jak docenić dydaktykę akademicką? Relacja z dyskusji o doskonaleniu
kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich (III Konferencja
"Ars Docendi - rozwijanie kompetencji dydaktycznych nauczycieli
akademickich i doktorantów", Uniwersytet Jagielloński,
10X112018)
Brygida Kuźniak
Tworzenie publikacji dydaktycznych a nowe rozwiązania prawne - szansa
rozwoju czy stare kłopoty? Perspektywa nauczyciela akademickiego
Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego
Piotr Obacz
Zarządzanie rozwojem kompetencji nauczycieli akademickich. Między
wsparciem i rozwojem dydaktyki a biurokratyzmem i politykierstwem
Jan F. Jacko, Daniela Szczepaniak, Tomasz Szewczyk, Agnieszka Śliwa
Niektóre determinanty ocen w ankietach studenckich a
kompetencje dydaktyków. Przyczynek do dyskusji
198
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|