|
WYBRANE OBSZARY DIAGNOZY PROFILAKTYKI TERAPII W TEORII I PRAKTYCE PEDAGOGICZNEJ
STOKOWSKA-ZAGDAN E. PRZYBYSZ-ZAREMBA M. STEPANIUK J. RED. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 78.00 Twoja cena 74,10 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wybrane obszary diagnozy,
profilaktyki, terapii w teorii i praktyce pedagogicznej
Diagnoza
pedagogiczna przewiduje dwie orientacje. Pierwsza z nich −
diagnoza pozytywna, przy doborze odpowiednich metod i form pracy
terapeutycznej, rokuje pomyślną redukcję niepokojącego stanu na rzecz
jego poprawy. Z kolei drugi typ diagnozy −
negatywna przewiduje pogłębienie istniejącego problemu, zaburzenia, czy
też zagrożenia. Zarówno diagnoza pozytywna, jak i negatywna
zakłada pewien rozwój istniejącego problemu. Jednak jego
następstwo nie zawsze może być pomyślne zarówno dla samej
jednostki, grupy ludzi, czy też społeczeństwa. Trafne rozpoznanie, a
następnie ocena ryzyka determinującego kierunek ewaluacji wcześniej
zaistniałego problemu jest niezwykle ważnym momentem w praktyce
pedagogicznej.
Od nauczyciela/pedagoga/logopedy/diagnosty, współcześnie
oczekuje się wysokich kompetencji w zakresie diagnozy, profilaktyki i
terapii pedagogicznej. Na owe kompetencje składają się przede wszystkim
wiedza teoretyczna, metodologiczna, sprawności oraz umiejętności
praktyczne, a także samoświadomość w zakresie kompetencji osobistych.
Posiadanie kompetencji w tych trzech obszarach, pozwala opracować
właściwy program pomocy dziecku, w którym zostaną
uwzględnione najbardziej optymalne metody i formy pracy pedagogicznej.
Na tym etapie ważna jest współpraca ze środowiskiem
rodzinnym, w którym rozwija się dziecko. Zazwyczaj czynniki
determinujące zaburzenia w harmonijnym rozwoju nie pochodzą z jednego
źródła, nie tkwią tylko w osobowości dziecka, ale
również w jego najbliższym otoczeniu społecznym.
Identyfikowanie wszelkich zagrożeń i czynników działających
destrukcyjnie na rozwój dziecka, jest jednym z
elementów nie tylko diagnozy, ale przede wszystkim stanowi
wstęp dobrze prowadzonej profilaktyki.
Wprowadzenie
Część 1. WYBRANE OBSZARY DIAGNOZY
W PEDAGOGICE
Małgorzata Przybysz-Zaremba
Diagnoza
czynników ryzyka i czynników chroniących w
zakresie zachowań suicydalnych młodzieży – zarys problemu
Renata Gardian-Miałkowska
Zachowania
suicydalne dzieci i młodzieży w świetle badań
Urszula Kazubowska
Holistyczna
diagnoza rodziny jako najważniejszego środowiska wychowawczego w
perspektywie familiologii
Hewilia Hetmańczyk
Środowisko
rodzinne a kompetencje społeczne uczniów w młodszym wieku
szkolnym
Anna Lis-Zaldivar
Współczesne
dyskursy wokół diagnozy i terapii słuchu
Piotr Klimczyk
Samoocena
ucznia w perspektywie pracy nauczyciela szkoły podstawowej
Natalia Filipchuk
Współczesne
problemy rozwoju pedagogiki muzealnej w Ukrainie
Dorota Skrocka
Dobre
samopoczucie czy zdrowie psychiczne? Refleksje nad kondycją psychiczną
współczesnego człowieka
Oleksandr Serdiuk
Instytucjonalizm
jako kwintesencja mentalności społeczeństwa
Część 2. PROFILAKTYKA WOBEC
WYBRANYCH PROBLEMÓW, SYTUACJI I ZAGROŻEŃ
Jolanta Gebreselassie
Gotowość
logopedów do realizacji zadań w zakresie profilaktyki
zaburzeń komunikacji
Edyta Sielicka
Szkoła
w profilaktyce sytuacji granicznych
Magdalena Pluskota, Marcin Radziwołek
Rodzaje
zachowań ryzykownych wśród uczniów
szkół ponadpodstawowych i sposoby ich niwelowania
Renata Gardian-Miałkowska
Zapobieganie
zachowaniom suicydalnym
Część 3. WYBRANE METODY PRACY,
POMOCY I WSPARCIA (TERAPEUTYCZNEGO) DZIECI, MŁODZIEŻY ORAZ DOROSŁYCH
Izabela Bieńkowska
Metody
wspomagające pracę dydaktyczną nauczyciela akademickiego
Hanna Rugała
Żywa
biblioteka jako metoda edukacji antydyskryminacyjnej
Aleksandra Siedlaczek-Szwed, Agata Jałowiecka-Frania
Aromaterapia,
chromoterapia, luminoterapia i chi ball wsparciem oddziaływań
logopedycznych
Katarzyna Miłek
Bajkoterapia
w edukacji dziecka w wieku przedszkolnym
Krzysztof Polok, Magdalena Szkoda
Changing
the Known into the Fresh; Modernizing Traditional TEFL Methods and
Techniques When Teaching English to Young Learners as a Segment of
Lifelong Education
Małgorzata Stopikowska
Pomoc
rodzinie i dziecku z FASD – okiem pedagoga: potrzeby,
możliwości, propozycje rozwiązań systemowych
Konrad Rokoszewski
Metoda
projektów jako element rozwoju kompetencji i narzędzie pracy
pracowników socjalnych oraz edukatorów w
kształceniu i pracy z młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Noty o autorach
326
stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|