|
PRZEMOC INSTYTUCJONALNA WOBEC DZIECI KULTUROWE UZASADNIENIE PRZEMOCY INSTYTUCJONALNEJ
HELIOS J. JEDLECKA W. wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 60.00 Twoja cena 57,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Przemoc instytucjonalna
wobec dzieci
Kulturowe uzasadnienie
przemocy instytucjonalnej
W prezentowanej publikacji
została przedstawiona analiza różnych form przemocy wobec
dzieci w szpitalach, instytucjach związanych z edukacją (szkoły) i
placówkach opiekuńczo-wychowawczych (domy dziecka).
Autorki odnoszą się do sytuacji związanej z COVID-19, pokazują, że
koronawirus wywołuje problemy nie tylko natury zdrowotnej, ale
również dotyka instytucje i wpływa na rozwój
nowych form przemocy.
Mocną stroną książki jest analiza/interpretacja przepisów
prawnych i orzecznictwa sądowego w zakresie ochrony dzieci przed
przemocą ze strony instytucji oraz wykorzystanie metody socjologicznej
do badania świadomości społecznej na temat przemocy instytucjonalnej.
Książka może pełnić funkcję poradnika skierowanego do
pedagogów, nauczycieli, dyrektorów
placówek oświatowych, pracowników socjalnych,
studentów nauk społecznych, kuratorów sądowych,
lekarzy.
Wprowadzenie
Rozdział 1. Przemoc
instytucjonalna – zagadnienia podstawowe
1. Pojęcie przemocy instytucjonalnej
2. Przemoc a kultura
3. Przemoc instytucjonalna na tle innych form przemocy
3.1. Przemoc a agresja
3.2. Definiowanie przemocy
3.3. Formy przemocy
4. Koncepcje wyjaśniające zjawisko przemocy
5. Determinanty przemocy wobec dziecka
5.1. Koncepcje przyczyn eskalacji przemocy wobec dziecka
5.1.1. Koncepcja psychiatryczna
5.1.2. Koncepcja socjologiczna
5.1.3. Koncepcja społeczno-sytuacyjna
5.1.4. Koncepcja integracyjna
5.2. Makroskopowe źródła przemocy wobec dzieci
5.3. Środki masowego przekazu a przemoc
5.4. Tradycja wychowawcza a przemoc wobec dzieci
Rozdział 2.
Przemoc instytucjonalna w podmiotach leczniczych
1. Funkcjonowanie placówek zdrowia publicznego –
regulacje prawne
2. Dziecko w szpitalu a ryzyko przemocy instytucjonalnej
2.1. Dziecko jako specyficzny pacjent podmiotów leczniczych
2.2. Prawa dziecka w podmiotach leczniczych
2.3. Sytuacja psychologiczna dziecka w szpitalu
3. Przemoc instytucjonalna w podmiotach leczniczych
3.1. Formy krzywdzenia instytucjonalnego dziecka hospitalizowanego
3.2. Przeciwdziałanie przemocy instytucjonalnej wobec dzieci w
podmiotach leczniczych
Rozdział 3. Przemoc
instytucjonalna w systemie szkolnym
1. Szkoła – pojęcie i podstawowe regulacje prawne
2. Prawa ucznia
3. Przemoc w szkole
3.1. Szkoła totalitarna
3.2. Przemoc symboliczna/strukturalna w systemie edukacji
3.3. Obowiązek szkolny jako przejaw przemocy instytucjonalnej
3.4. Agresja szkolna
3.5. Edukacja w czasach COVID-19 – o przemocy w nowej odsłonie
Rozdział 4.
Przemoc instytucjonalna w socjalizacyjnych placówkach
opiekuńczo-wychowawczych (domach dziecka)
1. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej
2. Dom dziecka – pojęcie
3. Dom dziecka jako instytucja totalna
4. Funkcjonowanie domów dziecka – regulacje prawne
5. Przemoc w domach dziecka
5.1. „Specyficzne” potrzeby wychowanków
domów dziecka
5.2. O traumie w warunkach instytucjonalnych, czyli od traumy do
przemocy
5.3. Wpływ COVID-19 na sytuację dzieci w domach dziecka
Zamiast zakończenia
Bibliografia
206
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|