|
NIEDYREKTYWNOŚĆ I RELACJA TERAPIA OSÓB Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU wydawnictwo: FRASZKA EDUKACYJNA , rok wydania 2014, wydanie Icena netto: 39.00 Twoja cena 37,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Niedyrektywność i relacja
Terapia osób z
zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Niedyrektywność i relacja
to bardzo wartościowa lektura dla wszystkich
rodziców, terapeutów i nauczycieli,
mających do czynienia z dziećmi z autyzmem. Niedyrektywność i relacja
prezentuje mało znane w Polsce metody i terapie, pozwalające
poszerzyć wachlarz działań, mających na celu poprawę życia
tych dzieci. Jest to praca zbiorowa – w każdym rozdziale
pokazana jest inna terapia czy metoda.
W budowaniu relacji społecznych i rozwijaniu komunikacji niezbędna jest
różnorodność i spontaniczność, a do tego potrzebne jest
doświadczanie wielu różnorodnych relacji z ludźmi. Taką
sposobność osobom ze spektrum autyzmu daje praca metodami
niedyrektywnymi, które są prawie nieznane w Polsce. Prace
amerykańskiej terapeutki Virginii Mae Axline (Bokus, 1979) czy też
model DIR/Floortime Stanleya I. Greenspana i Sereny Wieder (Olechnowicz
H., Wiktorowicz R. 2012) rzadko znają nawet doświadczeni terapeuci
autyzmu.
Niedyrektywność rozumiemy tu jako antonim dyrektywności, czyli dawania
wskazówek, wytyczania postępowania, wskazywania. Mistrzem
takiej pracy była Hanna Olechnowicz. Pisząc o niedyrektywności,
oprócz postawy niekierowania zachowaniem dziecka,
Olechnowicz kładła wyjątkowy nacisk na Niedyrektywnoscjakość
podmiotowej relacji pomiędzy dzieckiem i terapeutą, relacji pełnej
uważności, zaangażowania, intuicji i wielu kompetencji.
W pracach tej autorki odnajdujemy bezwarunkowy szacunek dla każdego
dziecka, przekonanie, że wie ono najlepiej, co jest korzystne dla jego
rozwoju.
Prezentowana książka jest próbą przedstawienia Czytelnikowi
tych metod pracy z dzieckiem z autyzmem, które uznano za
wartościowe ze względu na ich aspekt nie dyrektywności i budowania
relacji. Niedyrektywność jako sposób pracy z dzieckiem
często spotyka się z krytyką, szczególnie z powodu
obdarzania dziecka dużym zakresem swobody. Celem tej publikacji jest
więc przedstawienie koncepcji tego typu pracy z osobami z autyzmem.
Pierwszy rozdział to wywiad Marii Piszczek z Hanną Olechnowicz,
dotyczący koncepcji pracy z osobami z autyzmem, opartej o dialog i więź.
Drugi rozdział – także pióra M. Piszczek
– przybliża typologię Olgi Sergiejewnej Nikolskiej, według
której nawiązywanie kontaktu i kształtowanie umiejętności
współdziałania dzieci z autyzmem zależne jest od ich poziomu
afektywnej regulacji.
Rozdział autorstwa Anny Prokopiak to opis propozycji radzenia sobie z
trudnymi zachowaniami osób z autyzmem. Autorka zwraca uwagę
na zapewnienie środowiska, które pobudza emocje pozytywne i
pozwala współprzeżywać radość.
W kolejnym rozdziale Piotr Ozaist w swoim tekście prezentuje z kolei
niedyrektywny model pracy z dzieckiem z autyzmem, zwany metodą 3i
(intensywnie, indywidualnie, interaktywnie), stosunkowo mało znaną na
terenie Polski.
Dalej, w następnym rozdziale, Beata Głodzik analizuje metodę Montessori
jako jedną z metod niedyrektywnych w kontekście wykorzystania jej w
pracy z osobami z autyzmem.
Rozdział Bernadetty Lis prezentuje znaczenie dotyku w rozwoju dziecka,
w tym dziecka z autyzmem.
Dalej, rozdział Magdaleny Wójcik omawia diagnozę i terapię
specyficznych trudności i zaburzeń sensorycznych dzieci z autyzmem.
Według Autorki, nie ma jednej skutecznej metody w niwelowaniu trudności
sensorycznych tych dzieci.
Kolejny rozdział autorstwa Izabelli Kucharczyk i Doroty
Błażejczyk-Głowackiej, zamykający podstawowy blok tematyczny zbioru,
opisuje metody percepcyjno-motoryczne w pracy z uczniem z autyzmem z
głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Tekst odwołuje się do metody
Integracji Odruchów INPP Sally Goddard-Blythe, metody
ortoptycznej, programu „Ruch dla uczenia się” (Move
to Learn) – B. Pheloung, systemu percepcyjno‑motorycznego N.
Kepharta oraz metody Handle® – J. Bluestone.
Dalsze dwa rozdziały opisują metody, których podstawowym
założeniem jest co prawda warunkowanie instrumentalne, ale też w obu
bardzo ważna jest relacja. Ów nacisk na relację oraz
wykorzystanie metod w pracy z dziećmi autystycznymi
przedstawiony został w tekstach Jolanty Kwasiborskiej-Dudek i
Urszuli Srzednickiej. Rozdział Jolanty Kwasiborskiej-Dudek prezentuje
model wczesnej interwencji dla dzieci od 12. miesiąca życia z
zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zwany modelem Denver. Model The Early
Start Denver (ESDM) opiera się na pozytywnym wzmocnieniu zachowań i
współdzieleniu zainteresowań dziecka przedmiotami i
aktywnościami z życia codziennego. U. Srzednicka prezentuje z kolei
metodę wideotreningu komunikacji w pracy z rodzicami dziecka z
autyzmem. Jest to metoda, której celem jest poprawa relacji
między dzieckiem a rodzicem, uczy ona interakcji z elementami
komunikacji podstawowej.
140
stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|