Naprawa zachowania
Naprawa zachowania to w
założeniu model uczenia się i wsparcia dla dzieci cierpiących na
zaburzenia zachowania.
Jest to model bardziej edukacyjny niż terapeutyczny czy doradczy
(skupia się na nauczaniu zachowania).
- Podkreśla umiejętności
zachowania się i uczenia się.
- Skupia się na tym, nad czym
możemy z dzieckiem pracować w kontekście szkoły. Nie
„wiktymizuje powtórnie” dziecka,
skupiając się zbyt otwarcie nad tym,czego zmienić nie możemy, na
przykład środowisku domowym, dysfunkcyjnej rodzinie, strukturalnej
biedzie i diecie dziecka.
- Daje dziecku (i jego
nauczycielom) planową strukturę, w ramach której przebiega
nauczanie, rozwój, zachęcanie i wzmacnianie pozytywnego
uczenia się i zachowywania.
- Jest to model obejmujący
całą szkołę, zarówno jeśli chodzi o rozłożenie
akcentów,jak i praktykę.
- Naprawa zachowania
uwzględnia liczne wymagania i ograniczenia, przed którymi
stoją nauczyciele. W ramach podejścia obejmującego całą szkołę, ten
model zmierza do skupienia się na wysiłkach, mających za cel nauczenie
zachowania, nie zaś tylko na dyscyplinie, czy nawet zabiegach
terapeutycznych.
Dzieci z zaburzeniami zachowania mogą pochłonąć bardzo wiele czasu
nauczyciela. Dzięki ukierunkowanemu wsparciu kolegów oraz
indywidualnemu szkoleniu, jak naprawić swoje zachowanie, nauczyciele są
mniej zestresowani i czują się bardziej zawodowo skupieni na wspieraniu
uczniów.
Program naprawy zachowania jest najbardziej skuteczny wtedy, kiedy w
jego realizację włączona jest cała szkoła. Podejście takie daje
nauczycielom i rodzicom pracującym z dzieckiem, pewność, że
wspólnie mu przewodzą i zapewniają odpowiednie wsparcie,
konieczne, by program się udał. W niniejszym wydaniu wgłębiamy się w
naturę i praktyczny zakres koleżeńskiej pomocy, koniecznej podczas
pracy z destrukcyjnymi, prowokującymi zachowaniami, wynikającymi z EBD
(Emotional Behavior Disorders, emocjonalne zaburzenia zachowania).
Mimo że program naprawy zachowania został początkowo opracowany dla
uczniów na poziomie podstawowym, zasady, ćwiczenia i
umiejętności w nim zawarte były stosowane na szeroką skalę w szkołach
średnich, zwłaszcza w połowie nauki.
Ufam, że to nowe wydanie będzie praktycznym i pożytecznym narzędziem
dla nauczycieli, pracujących na co dzień z dziećmi z EBD.
Odnośniki w tekście dotyczą zawartych w dodatkach materiałów
do kserowania (MK, od strony 167). Są to plany nauczania, stanowiące
główny trzon każdego programu naprawiania zachowania,
które nauczyciele mogą z łatwością przystosować do pracy w
swoich klasach.
200
stron, 16.5 x 23.5 cm, oprawa miękka