|
NAJPIERW POMYŚL TRENING UMIEJĘTNOŚCI RADZENIA SOBIE Z GNIEWEM I AGRESJĄ UCZNIÓW SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
LARSON J. wydawnictwo: FRASZKA EDUKACYJNA , rok wydania 2012, wydanie Icena netto: 39.90 Twoja cena 37,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Najpierw pomyśl
Trening
umiejętności radzenia sobie z gniewem i agresją uczniów
szkół ponadpodstawowych
W książce Najpierw
pomyśl przedstawia program zapobiegania agresji w szkłach
średnich i radzenia sobie z tym zjawiskiem, kiedy już wystąpi.
Agresja interpersonalna wśród uczniów jest,
niestety, smutnym faktem. Zjawisko bójek i innych form
fizycznej agresji w szkołach ponadpodstawowych wynika z wielu
złożonych, wzajemnie powiązanych czynników wewnętrznych i
środowiskowych. W często przepełnionych klasach spotyka się młodzież
zróżnicowaną pod względem pochodzenia i cech osobowości, na
7 godzin dziennie i przez 5 dni w tygodniu; w tej sytuacji agresywne
konfrontacje stają się niemal nieuniknione. Indywidualne czynniki
ryzyka, jak niewystarczające umiejętności radzenia sobie z uczuciem
gniewu, zaburzenia emocjonalno-behawioralne, impulsywny charakter, brak
zainteresowania nauką, skłonność do załatwiania problemów
przy użyciu przemocy – pogłębiają jeszcze to
prawdopodobieństwo. Prócz tego, do wielu szkół
uczniowie przychodzą z domowego i ulicznego środowiska, gdzie agresja
jest konieczna, aby przeżyć; ćwiczy się ją i wzmacnia w dzieciach od
najmłodszych lat. W reakcji na to, dyrektorzy, nauczyciele i cały
personel wspierający, starają się – często z heroicznym
poświęceniem – wdrażać struktury dyscyplinarne, prowadzić
poradnictwo i dostarczać różnych form edukacji, aby zapewnić
porządek i bezpieczeństwo. Ta książka ma za zadanie pomóc im
w tych niezwykle ważnych działaniach.
Autor, jeden z najwybitniejszych psychologów amerykańskich,
zajmujących się tematyką przemocy w szkole spędził dwa lata
na rozmowach z dyrektorami, badaniu różnych metod działania,
prowadzeniu grup kontroli gniewu i niezliczonych warsztatów
dla personelu. Przekonało go to, że nawet w najbardziej
niesprzyjających okolicznościach, ludzie z pozytywną motywacją,
wyposażeni w odpowiednie narzędzia pracy, są w stanie robić wspaniałe
rzeczy dla uczniów z grup wysokiego ryzyka. Dyrektorzy
dostrzegli, że nadmiernie surowe działania dyscyplinarne tylko
zaostrzają problem i zaczęli stosować metody bardziej oparte na
fachowych umiejętnościach. Nauczyciele poszerzyli swoje możliwości w
zakresie prowadzenia lekcji i panowania nad klasą, w wyniku czego
zmalała potrzeba stosowania środka dyscyplinarnego w postaci odsyłania
sprawiających kłopoty uczniów do gabinetu dyrektora. Szkolni
psychologowie i pedagodzy, którzy zastąpili dotychczasowe
nieskuteczne metody terapeutyczne solidną, opartą na gruntownych
badaniach interw ncją – zaczęli dostrzegać pozytywne
rezultaty.
Agresywne
zachowania uczniów nie stanowią już takiej
zagadki, jak niegdyś. Studia nad tym zagadnieniem dostarczyły wielu
nowych, interesujących odkryć na temat roli rodziny i szkoły w
powstawaniu i utrzymywaniu się agresji. Powstały obiecujące programy i
struktury organizacyjne, służące jej zapobieganiu na wszystkich
poziomach edukacji. Najpierw pomyśl jest próbą stworzenia
pomostu między tymi systemami i codzienną pracą nauczycieli,
którzy chcieliby je zastosować w praktyce.
210
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|