|
INTERWENCJE SPOŁECZNE DLA NASTOLATKÓW Z ZESPOŁEM ASPERGERA
FITZGERALD M. HARPUR J. LAWLOR M. wydawnictwo: FRASZKA EDUKACYJNA , rok wydania 2012, wydanie Icena netto: 40.00 Twoja cena 38,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Interwencje społeczne dla
nastolatków z Zespołem Aspergera
Przewodnik
komunikacji i socjalizacji w terapii interakcyjnej
Tematem książki jest
rozwijanie u nastolatków z Zespołem Aspergera (ZA)
umiejętności interakcji poprzez uczenie ich kompetencji społecznych.
Głównym odbiorcą książki są profesjonaliści, zajmujący się
zdrowiem psychicznym, oraz nauczyciele, planujący i prowadzący treningi
socjalizacji z nastolatkami z ZA – nazywani w
książce „terapeutami”. Termin
„socjalizacja” odnosi się do szeregu zachowań,
emocji, osądów i umiejętności, które gwarantują
skuteczną społeczną komunikację i społeczne interakcje. Terminu
umiejętności interakcyjne używamy celowo, ponieważ odnowi się on do
wszelkich społecznych kontaktów. Brak tych umiejętności
to podstawowe upośledzenie osób z Zespołem
Aspergera.
Nauczanie nastolatków z ZA zasad społecznej komunikacji nie
jest proste. Obejmuje ono, między innymi, budowanie
społecznej pewności siebie. Nastolatki z ZA często mówią o
jej braku w kontaktach z rówieśnikami. W okresie
adolescencji deficyt ten odczuwany jest znacznie bardziej boleśnie niż
poprzednio.
Nie ma wątpliwości, że dręczenie nastolatków z ZA w szkole
nasila uczucia złości, strachu, nieprzystawania i porażki. Budowanie
tylko pewności siebie, bez wsparcia, nie wystarcza, by pomóc
młodej osobie w konfrontacjach z wielu codziennymi wyzwaniami.
Interwencja wieloaspektowa, wypracowana w tej książce, wymaga aktywnego
zaangażowania rodziców. Rodzice są najważniejszymi
terapeutami swoich dzieci ze względu na codzienne zaangażowanie w ich
sprawy. Mogą pomóc młodemu człowiekowi poprawić efekty
interwencji, dostarczając pozytywnej informacji zwrotnej na temat
właściwego społecznego zachowania, ćwicząc odgrywanie ról, i
stwarzając okazje do potencjalnie dobrych kontaktów z
rówieśnikami. Każda interwencja, dotycząca
nastolatków z ZA, musi obejmować moduł rodzicielski.
Postawa terapeuty wobec grupy i sposób realizacji
interwencji w ogromnym stopniu przyczynia się do jej powodzenia.
„Ludzki” aspekt każdej interwencji terapeutycznej
zawsze jest skomplikowany. Pozornie jednakowe interwencje mogą nie
przynosić jednakowych rezultatów. Zasadniczą rolę odgrywają
doświadczenie i zrozumienie, ale jeden z warunków musi
stanowić współczujące i empatyczne podejście .
Książka ta przedstawia metodologię, filozofię i uzasadnienie
naukowe, leżące u podłoża prezentowanego podejścia do rozwijania
umiejętności interakcyjnych u nastolatków z ZA. Przedstawia
schematy interwencji, które można stosować przez okres
sześciu miesięcy do roku. Jest tu wystarczająco dużo informacji dla
profesjonalistów, tak by mogli albo dodać jakiś materiał,
albo go ująć, jednocześnie trzymając się proponowanej metodologii.
228
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|