|
AUTYZM OD WEWNĄTRZ PORADNIK
DE CLERCQ H. wydawnictwo: FRASZKA EDUKACYJNA , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 47.00 Twoja cena 44,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Autyzm od wewnątrz
Poradnik
Książka w jasny i prosty
sposób opisuje całościowy charakter autyzmu.
Skierowana jest do zarówno zawodowych trenerów,
którzy nie zawsze zdają sobie sprawę z głęboko ukrytego
cierpienia związanego z autyzmem, jak i rodziców
osób autystycznych. Książka podkreśla, że autyzm należy
starać się zrozumieć od wewnątrz, spróbować zobaczyć świat
oczami osoby autystycznej, nie skupiając się na objawach tej
przypadłości, ale poszukując jej ich głębokich przyczyn. Największym
wyzwaniem, stojącym przed osobami pragnącymi pomóc osobom z
autyzmem, jest nauczenie się ich sposobu myślenia jest to zadanie
najtrudniejsze i wymagające najwięcej wyobraźni. Dlaczego Hilde tak
dobrze rozumie autyzm? Jest osobą od wielu lat zawodowo zaangażowaną w
prace Centrum Szkolenia o Autyzmie i jednocześnie sama jest matką
dziecka autystycznego. Jej sytuacja umożliwia widzenie autyzmu z obu
perspektyw jednocześnie. Syn Thomas ujmuje to jeszcze lepiej.
Mówi, że mama znajduje rozwiązania wielu
problemów bo jest jednocześnie normalna i autystyczna.
Słowo
wstępne
Wprowadzenie
CZĘŚĆ PIERWSZA: AUTYZM OD WEWNĄTRZ
ROZDZIAŁ I
Zabawa
i wyobraźnia
Moja zabawa to nauka
Papugowanie
Fazy rozwoju umiejętności zabawy
Niezrozumienie
Lalki Barbie to kiełbaski i hamburgery
Ataki złości
Głuptasy
Przewidywalność
Zabawa wyuczona
Perspektywa
Etapy rozwoju a symbolika
Lalka w wannie
Pomiędzy dwoma skrajnościami
Odgrywanie scenek i naśladowanie
Karnawał i bale przebierańców
Teatr
Strach
Przedstawienie
Rodzice i profesjonaliści
Wyobraźnia rośnie
Obawa i lęk
Pora na bajkę
Zając i żółw
Wilki
Elastyczność myślenia
Niespodzianka!
Rola fantazji
ROZDZIAŁ 2
Język
i komunikacja
Metafory biblijne
Metafory kulinarne
Modne słówka
Komunikacja ukryta
Semantyka
Za kulisami formy
Generalizowanie
Klasyfikowanie i rozumienie
Pojęcia dotyczące uczuć i relacji międzyludzkich
Wywiad czy rozmowa?
Pojęcia wrodzone
Czarno-biały obraz świata
Myślenie skojarzeniami i przyporządkowywanie znaczeń
Skojarzenia i przyswajanie języka
Synchronizacja
Echolalia
Myląca doskonałość
Rozwijać i zawężać
Gramatyka uniwersalna
Polisemia
Gramatyka generatywna
Echolalia, echo-zabawa i echo-zachowania... echo-czytanie?
Powolne przetwarzanie informacji
Fragmentacja
Kontakt wzrokowy
Myślenie obrazami
Manipulowanie obrazami
Wizualizować idee
Przetwarzanie w "systemie mono"
Dosłowna interpretacja i intonacja
Różnica pomiędzy mową a komunikacją
Interpretacja
Udawanie, odgrywanie i poszukiwanie przewidywalności
Szczegół i esencja
Trudności z elementami pragmatycznymi i paralingwistycznymi
Społeczna funkcja języka
Planowanie i organizacja
Monolog
Monolog zostaje zinternalizowany
Od mowy do myśli
Podsumowanie
Umiejętności związane z prowadzeniem rozmowy - w praktyce
Przekazywanie informacji i nieporozumienia
O afazji i autyzmie
Semantyka i składnia
Gesty
Świat chce, by go okłamywać
ROZDZIAŁ 3
Emocje
i uczucia
Nazywanie uczuć za pomocą rysunków, fotografii oraz
obrazków
Nazywanie emocji
Synchronizacja języka
Uczucia i ich objawy fizyczne
Nauka radzenia sobie z uczuciami
Tabele i podsumowania
Prywatne rozmowy dwóch światów
Autyzm i depresja
Znaczenie wyobraźni
Wygnanie?
Współistnienie z inną kulturą
CZĘŚĆ DRUGA: PORADNIK
ROZDZIAŁ 4
Jedzenie,
spanie i nauka korzystania z toalety
Niejadalne
Jedzenie i opór przed zmianami
Jedzenie i problemy sensoryczne
Aspołeczność czy odporność na stres?
Dzienniczek żywieniowy
Pory posiłków
Bez przymusu
Budowanie i burzenie
Problemy ze spaniem
Problemy z nauką korzystania z toalety
Nocnik czy toaleta?
ROZDZIAŁ 5
Seksualność
i życie w związkach
Wyobraźnia, czynność oraz rytuał
Znaczenie i jakość edukacji seksualnej
Moc wyobraźni
Język i komunikacja
Przetwarzanie informacji w "systemie mono"
Seksualne echo-zachowania
Masturbacja
Edukacja seksualna - kilka wskazówek
ROZDZIAŁ 6
Samodzielność
- umiejętności niezbędne w życiu codziennym
Samodzielne odrabianie lekcji
Od "zadań analizowanych" do kodów postępowania i historyjek
społecznych
ROZDZIAŁ 7
Zapobieganie
problemom związanym ze stresem
Zajęcia
Podczas krótkiej przerwy
Podczas przerwy obiadowej
W pokoju relaksacyjnym
Dlaczego z mamą i nauczycielką?
ROZDZIAŁ 8
Tworzenie
środowiska przyjaznego osobie z autyzmem
W domu i w szkole
Werbalne czy wizualne?
Uporządkowanie
Czas wolny
Zmiany
Rutyny
Potrzeba przewidywalności i uporządkowania
Zagubieni w przestrzeni
Pomoce wizualne
W domu: przewidywalność czy jej brak
Nakierowywanie/Kanalizowanie
Redukowanie zachowań kompulsywnych
Wiek dorastania
Wykorzystajmy zachowania stereotypowe do uczenia zachowań pożądanych.
Opór przed zmianami
Rytuały słowne oraz stereotypie
Komunikacja
Frustracja i stres
Konwencje społeczne
Zakończenie
Bibliografia
Piśmiennictwo związane z autyzmem w języku polskim
376
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|