|
JAK WYKSZTAŁCIĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ POZIOM PONADPODSTAWOWY
SCHILLING D. wydawnictwo: FRASZKA EDUKACYJNA , rok wydania 2009, wydanie Icena netto: 33.00 Twoja cena 31,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jak wykształcić
inteligencję emocjonalną
Poziom ponadpodstawowy
„Dzieci
mają dwa umysły. Jeden z nich myśli, drugi czuje. Tuż pod loczkami i
czapkami z daszkiem, tuż za szkłami kontaktowymi i rzęsami znajdują się
dwa systemy kierujące dwoma różnymi, choć
współzależnymi rodzajami inteligencji: racjonalną (IQ) i
emocjonalną (EQ). To, jak dzieci funkcjonują każdego dnia i przez całe
życie, zdeterminowane jest przez działanie obu tych
systemów”. Program szkolny jest silnie skierowany
na rozwój myślenia racjonalnego, ale jak pomóc
dzieciom w kształtowaniu umysłu emocjonalnego?
Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Poziom
ponadpodstawowy. to jedna z książek serii, dotyczącej
rozwijania zdolności na płaszczyźnie emocjonalnej u młodych ludzi.
Seria składa się z trzech części: poziom podstawowy, poziom
ponadpodstawowy i kształcenie zintegrowane. Każda z książek zawiera
pełen program rozwijania kompetencji emocjonalnej, na który
składają się scenariusze zajęć, zawierające w sumie 50 ćwiczeń, innych
w każdej z książek. Serię tą można nazwać przewodnikiem po
wybranych, najbardziej efektywnych ćwiczeniach, dotyczących nauczania o
emocjach. Autorce, Dianne Schilling, przyświeca idea wprowadzenia do
szkół programu nauczania inteligencji emocjonalnej, w
związku z czym zaprojektowała i w niniejszej książce przedstawia
Czytelnikom część planu ciągłych, dostosowanych do dzieci lekcji.
We
wstępie poznamy teoretyczne podstawy, dotyczące korzystania z książki,
kształcenia umysłu emocjonalnego i stosowanej tu strategii uczenia
przez dyskusję w kręgu. Dalsza część książki zawiera scenariusze zajęć
w dziesięciu rozdziałach, dotyczących kolejno: samoświadomości,
kontrolowania uczuć, podejmowania decyzji, kontrolowania stresu,
postrzegania samego siebie, odpowiedzialności osobistej, empatii,
komunikacji, dynamiki grupy i rozwiązywania konfliktów. W
każdym z tych rozdziałów zostały zamieszczone opisy pięciu
zajęć z ćwiczeniami na poziomie ponadpodstawowym w formie pracy w
parach, sesji w kręgu, doświadczeń artystycznych, ćwiczeń oddechowych,
swobodnych wypowiedzi i przede wszystkim dyskusji, kart pracy i sesji w
kręgu.
Sprawność emocjonalna jest równie ważna, co zdolności
szkolne i akademickie. Jest jedną z kluczowych kompetencji,
pozwalających ludziom budować satysfakcjonujące życie i dobrze
funkcjonować w społeczeństwie. Książka stanowi cenny materiał dla
nauczycieli, psychologów, pedagogów i
rodziców, pokazujący jak wykształcić inteligencję
emocjonalną u młodych ludzi, jakie ćwiczenia do tego zastosować i na co
zwracać uwagę, by wzrastały u nich umiejętności komunikacyjne,
rozpoznawania i regulacji emocji, rozwiązywania konfliktów i
rozumienia drugiego człowieka. Dzięki temu, zgodnie z poniższym
postulatem Daniela Golemana, wyposażymy dzieci w umiejętności
zapobiegające przyszłym problemom lub przynajmniej łagodzące ich skutki:
„W
ciągu ostatnich dziesięciu lat wiele razy wypowiadano
„wojnę” przypadkom ciąży nastolatek, narkotykom i
przemocy. Szkopuł w tym, że kampanie tego rodzaju są podejmowane zbyt
późno, w momencie gdy rozmiar problemu sięga zenitu i zdążył
wgryźć się w życie młodych ludzi na dobre. Akcje takie mają formę
interwencji kryzysowych, które można by
przyrównać do wysyłania karetki ratunkowej, gdy choroba
zdążyła już zaatakować, zamiast jej zapobiegać. Prewencja powinna być
na pierwszym miejscu, dlatego starajmy się, aby nasze dzieci nauczyły
się od nas najważniejszych umiejętności, które w ich dalszym
życiu pozwolą im uniknąć wielu problemów.”
Daniel
Goleman
140
stron, 16.5x23.5 cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|