|
TERAPIA ZAJĘCIOWA
BAUM E. wydawnictwo: FRASZKA EDUKACYJNA , rok wydania 2008, wydanie Icena netto: 29.00 Twoja cena 27,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Terapia zajęciowa
Terapia zajęciowa to
lektura, która w całościowy i wyczerpujący sposób
opisuje, czym jest i czym się charakteryzuje terapia zajęciowa, jakie
są jej rodzaje oraz zastosowania.
Autorka,
Ewa Baum, definiuje ten rodzaj terapii jako „celowe,
polisensoryczne działania rehabilitacyjne, o charakterze zajęć ciągłych
(np. muzycznych, plastycznych, ruchowych, itp.), stanowiących proces
terapeutyczny, prowadzący do usprawnienia i kompensacji zaburzonych
funkcji organizmu pacjenta.” Jej celem jest aktywizacja
pacjentów i umożliwienie im zaistnienia społecznego, a
prawidłowo stosowana nadaje ich życiu nowy sens.
Książka jest skierowana głównie do terapeutów,
którzy prowadzą zajęcia z dziećmi i młodzieżą lub też
przygotowują się do wykonywania tego zawodu. Pozycja ta oferuje
czytelnikowi pełen przegląd informacji dotyczących terapii zajęciowej,
od jej historii przez rodzaje po zastosowania. Pozwala zobaczyć także,
kim powinien być dobry terapeuta zajęciowy –
„specjalistą, który w swoich działaniach
merytorycznych wykorzystuje barwę, dźwięk, ruch i piękno znajdujące się
wokół nas i będące w każdym człowieku, niezależnie od
okoliczności życia.”. Lektura ta buduje obraz terapeuty jako
człowieka otwartego i wrażliwego, lubiącego ludzi oraz gotowego, by
uczyć samodzielności, pokonywania trudności oraz przyjaznego
nastawienia do świata, siebie samego i innych ludzi.
Cały materiał został przedstawiony w prosty i przejrzysty
sposób. Książka składa się z trzech części. Na początku
znajdziemy informacje o samej terapii zajęciowej, jej definicjach,
miejscu w procesie terapeutycznym, o zespole, etapach procesu i
tworzeniu grupy. Część druga zawiera syntetyczny opis
różnych rodzajów terapii: arteterapii,
biblioterapii, ludoterapii, ergoterapii, silvoterapii, terapii
ruchowej, dogoterapii i hipoterapii – niektóre
zostały opisane bardzo obficie i wyczerpująco, o innych znajdziemy
krótszą notatkę. W rozdziale ostatnim dowiadujemy się o
zastosowaniach takiej terapii w przypadku mózgowego
porażenia dziecięcego, przy Zespole Downa czy też w szkołach z
oddziałami integracyjnymi. Na końcu zostały dodatkowo umieszczone opisy
zabaw rewalidacyjnych, mieszczące się w ramach ćwiczeń usprawniających
koordynację wzrokowo-przestrzenną, mowę czynną i bierną, rozwijające
poziom rozumienia (z uwzględnieniem pojęć matematycznych), orientację w
przestrzeni i schemacie ciała oraz usprawniające analizę i syntezę
słuchową.
Pozycja ta stanowi zwarty zbiór podstawowych informacji,
jakie należy posiadać o terapii zajęciowej. Oprócz tego,
odwołania do wielu źródeł, zawarte przykłady i wyjaśnienia
związków przyczynowo-skutkowych (czyli tego, co się
rzeczywiście dzieje, gdy osoba maluje, śpiewa, gra, słucha muzyki,
czyta, odgrywa role, bawi się z psem czy też jeździ na koniu) otwierają
oczy na ogromną wartość tychże właśnie form pomocy. Jeśli przed lekturą
tej książki nie dostrzegaliśmy pełnego znaczenia sztuki, ruchu i
zwyczajnej pracy w procesie terapeutycznym, po jej przeczytaniu z
pewnością się to zmieni i całym sercem będziemy zwolennikami
wykorzystywania terapii zajęciowej w usprawnianiu pacjentów.
92
strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|