|
JAK WYKSZTAŁCIĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ POZIOM PODSTAWOWY
SCHILLING D. wydawnictwo: FRASZKA EDUKACYJNA , rok wydania 2009, wydanie Icena netto: 33.00 Twoja cena 31,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Jak wykształcić
inteligencję emocjonalną
Poziom podstawowy
50
pomysłów ćwiczeń
„Dzieci
mają dwa umysły. Jeden z nich myśli, drugi czuje. Tuż pod loczkami i
czapkami z daszkiem, tuż za szkłami kontaktowymi i rzęsami znajdują się
dwa systemy kierujące dwoma różnymi, choć
współzależnymi rodzajami inteligencji: racjonalną (IQ) i
emocjonalną (EQ). To, jak dzieci funkcjonują każdego dnia i przez całe
życie, zdeterminowane jest przez działanie obu tych
systemów”. Program szkolny jest silnie skierowany
na rozwój myślenia racjonalnego, ale jak pomóc
dzieciom w kształtowaniu umysłu emocjonalnego?
Jak
wykształcić inteligencję emocjonalną. Poziom podstawowy to
jedna z książek z serii dotyczącej rozwijania zdolności na płaszczyźnie
emocjonalnej u dzieci. Seria składa się z trzech części: poziom
podstawowy, poziom ponadpodstawowy i kształcenie zintegrowane. Każda z
książek zawiera pełen program rozwijania kompetencji emocjonalnej, na
który składają się scenariusze zajęć, zawierające w sumie 50
ćwiczeń, innych w każdej z książek. Serię tą można nazwać
przewodnikiem po wybranych, najbardziej efektywnych
ćwiczeniach, dotyczących nauczania o emocjach.
Autorce, Dianne Schilling, przyświeca idea wprowadzenia do
szkół programu nauczania inteligencji emocjonalnej, w
związku z czym zaprojektowała i w niniejszej książce przedstawia
czytelnikom część planu ciągłych, dostosowanych do dzieci lekcji.
We wstępie poznamy teoretyczne podstawy dotyczące korzystania z
książki, kształcenia umysłu emocjonalnego i stosowanej tu strategii
uczenia przez dyskusję w kręgu. Dalsza część książki zawiera
scenariusze zajęć w dziesięciu rozdziałach, dotyczących kolejno:
samoświadomości, kontrolowania uczuć, podejmowania decyzji,
kontrolowania stresu, postrzegania samego siebie, odpowiedzialności
osobistej, empatii, komunikacji, dynamiki grupy i rozwiązywania
konfliktów. W każdym z tych rozdziałów zostały
zamieszczone opisy pięciu zajęć z ćwiczeniami na poziomie podstawowym w
formie zadań pisemnych, przedstawień teatralnych, odgrywania
ról, eksperymentów komunikacyjnych, symulacji i
przede wszystkim dyskusji – w kręgu lub w parach.
Sprawność emocjonalna jest równie ważna, co zdolności
szkolne i akademickie. Jest jedną z kluczowych kompetencji,
pozwalających ludziom budować satysfakcjonujące życie i dobrze
funkcjonować
w społeczeństwie. Książka stanowi cenny materiał dla
wychowawców, psychologów i pedagogów,
pokazujący, jak wykształcić inteligencję emocjonalną u dzieci, jakie
ćwiczenia do tego zastosować i na co zwracać uwagę, by u dzieci
wzrastały umiejętności komunikacyjne, rozpoznawania i regulacji emocji,
rozwiązywania konfliktów i rozumienia drugiego człowieka.
Dzięki temu, zgodnie z poniższym postulatem Daniela Golemana,
wyposażymy dzieci w umiejętności, zapobiegające przyszłym problemom lub
przynajmniej łagodzące ich skutki:
„W
ciągu ostatnich dziesięciu lat wiele razy wypowiadano
„wojnę” przypadkom ciąży nastolatek, narkotykom i
przemocy. Szkopuł w tym, że kampanie tego rodzaju są podejmowane zbyt
późno, w momencie gdy rozmiar problemu sięga zenitu i zdążył
wgryźć się w życie młodych ludzi na dobre. Akcje takie mają formę
interwencji kryzysowych, które można by
przyrównać do wysyłania karetki ratunkowej, gdy choroba
zdążyła już zaatakować, zamiast jej zapobiegać. Prewencja powinna być
na pierwszym miejscu, dlatego starajmy się, aby nasze dzieci nauczyły
się od nas najważniejszych umiejętności, które w ich dalszym
życiu pozwolą im uniknąć wielu problemów.”
Daniel
Goleman
142
strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|